نمایندگان آمریکا، اتحادیه اروپا و سازمان ملل نشستی در مورد افغانستان برگزار کردند

دیپلمات‌های حاضر در این نشست بر ادامه حمایت از مردم افغانستان تاکید کردند

دیپلمات‌های غربی از بسته ماندن مدارس دخترانه در افغانستان ابراز نگرانی کردند-

@SanninoEU/ توییتر

استفانو سنینو، دبیر کل سرویس اقدام خارجی اتحادیه اروپا، روز سه‌شنبه، ۱۶ فروردین، در توییتی از برگزاری نشست نمایندگان اتحادیه اروپا، آمریکا و سازمان ملل متحد در بروکسل برای گفت‌وگو در مورد اوضاع افغانستان خبر داد.

به نوشته سنینو، این نشست با حضور توماس وست، فرستاده ویژه آمریکا در امور افغانستان و شماری از دیپلمات‌های اروپایی برگزار شد و شرکت‌کنندگان ضمن ابراز نگرانی از بسته ماندن مدارس بالاتر کلاس ششم برای تحصیل دختران در افغانستان، بر ادامه حمایت و پشتیبانی خود از مردم افغانستان تاکید کردند.

توماس نیکلسون، فرستاده ویژه اتحادیه اروپا برای افغانستان، که یکی از شرکت‌کنندگان این نشست بود، در توییتی خبر داد که جزئیات کامل این نشست به‌زودی اعلام خواهد شد. از این نشست تاکنون هیچ بیانیه یا گزارش رسمی منتشر نشده است.

هیدر بار، مسئول بخش زنان در سازمان دیده‌بان حقوق بشر، با استقبال از این نشست، آن را اقدامی امیدوارکننده در حمایت از حقوق زنان افغانستان دانست و اما تاکید کرد که در این زمینه به اقدام‌های بیشتری نیاز است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

نشست نمایندگان سازمان ملل، اتحادیه اروپا و آمریکا برای بحث در مورد افغانستان، در حالی برگزار شد که اقدام اخیر طالبان در بسته نگه داشتن مدارس به روی دختران دانش‌آموز، اعتراض گسترده دولت‌ها و سازمان‌های جهان را در پی داشته است.

طالبان بر خلاف تعهد قبلی‌ خود مبنی بر اینکه درهای مدارس را به روی تمام دانش‌آموزان اعم از دختر و پسر در سراسر افغانستان می‌گشاید، در سوم فروردین ۱۴۰۱ که آغاز سال تحصیلی در افغانستان است، از ورود دانش‌آموزان دختر بالاتر از کلاس ششم به مدارس جلوگیری کرد.

در دو هفته اخیر، در داخل و خارج از افغانستان اعتراض‌های گسترده‌ای به بسته ماندن مدارس دخترانه به راه افتاد و شماری زیادی از سازمان‌های مدافع حقوق بشر از طالبان خواستند به حق آموزش احترام بگذارند و تمام مدارس را بدون تاخیر بگشایند اما سخنگویان طالبان در پاسخ به این اعتراض‌های گسترده گفتند که تا نهایی شدن طرح حجاب اسلامی، مدارس دخترانه بسته می‌مانند.

بیشتر دانش‌آموزان و معترضان که در دو هفته اخیر به این اقدام طالبان واکنش نشان داده‌اند، این دلیل طالبان را غیرقابل قبول و تنها بهانه‌ای برای محروم کردن میلیون‌ها دختر از تحصیل می‌دانند.