مدارس دخترانه در هرات بار دیگر توسط طالبان تعطیل شدند

هنوز مشخص نیست که طالبان به چه دلیلی، بار دیگر دختران و آموزگاران را از حضور در کلاس‌های درس محروم کرده‌اند

یک هفته پس از باز شدن مدارس دخترانه در هرات، امروز، شنبه سیزدهم نوامبر، دوباره به دستور وزارت معارف طالبان این مدارس مسدود و تعطیل شدند.

منابع مطلع به ایندیپندنت فارسی گفتند که طالبان در تماس با خانواده‌های دانش آموزان، دلیل تعطیلی مجدد مدارس دخترانه در هرات را تهدید داعش عنوان کرده است و این که قادر با تامین امنیت این مدارس نیست. طالبان به خانواده‌ها گفته تا اطلاع ثانوی مدارس دخترانه بازگشایی نخواهند شد.

 اما به نظر می‌رسد که بازگشایی چند روزه این مدارس از سوی طالبان تنها با هدف فریب افکار عمومی در داخل و خارج از افغانستان و تحت فشار جامعه بین‌المللی صورت گرفته بود.

برخی از شهروندان هرات عنوان کرده‌اند که طالبان در مساجد این شهر اعلام کرده‌اند که دختران بالای ۹ سال نمی‌توانند به مدرسه بروند.

سمیه رامش، عضو پیشین شورای شهر هرات، در گفت‌وگو با ایندیپندنت فارسی، گفت که مدارس دخترانه هرات که پس از تلاش‌های فراوان و رایزنی معلمان با مسئولان محلی طالبان، روز شنبه ششم نوامبر باز شده بودند، پس از یک هفته، امروز دوباره تعطیل شدند. 

به گفته سمیه رامش، صبح امروز آموزگاران و دختران دانش‌آموز از کلاس‌های هفتم تا دوازدهم، از حضور در مدارس منع شدند. مسئولان طالبان دروازه‌های مدارس را مسدود کرده‌اند و به آموزگاران و دانش‌آموزان گفته‌اند که به دستور وزارت آموزش و پرورش، فعالیت مدارس دخترانه از کلاس هفتم تا دوازدهم تا اطلاع ثانوی متوقف شده‌ است. 

عضو پیشین شورای شهر هرات می‌گوید باز شدن مدرسه‌های دخترانه در هرات، باعث امیدواری ساکنان هرات به رفع قوانین سختگیرانه و تبعیض‌آمیز طالبان نسبت به زنان و دختران شده بود، اما تعطیلی دوباره این مدارس به دستور وزارت آموزش و پرورش طالبان، بار دیگر به نا امیدی و نگرانی مردم دامن زده است.

زینب پناهی، معلم پیشین یکی از مدارس دخترانه در هرات، نیز تایید می‌کند که کلاس‌های دخترانه از هفتم تا دوازدهم، پس از یک هفته فعالیت، دوباره به روی دختران مسدود شدند. به گفته زینب پناهی، یک مسئول طالبان در هرات به معلمان مدارس دخترانه گفته است که داعش تهدید به حمله کرده است و آنان نمی‌توانند از این مدارس حفاظت کنند. اما به نظر می‌رسد که «تهدید داعش» بهانه‌ای بیش نباشد که طالبان با دست‌آویزی به آن مدارس دخترانه در دوره‌های متوسطه و عالی  را در هرات تا زمان نامشخصی مسدود کنند، و این اقدام آنان یاس و خشم خانواده‌ها را برانگیخته است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

پس از آن بازگشایی مدارس دخترانه در هرات در روز شنبه ششم نوامبر، روز پنج‌شنبه گذشته، دانش‌آموزان مدرسه دخترانه افغان-ترک، نمایشگاهی تحت عنوان «روزنه امید» برگزار کردند. در این نمایشگاه صد پروژه، شامل دست‌آوردهای دانش‌آموزان در عرصه‌‌های شیمی، فیزیک، و هنر، به نمایش گذاشته شد. دختران دانش‌آموز هرات با برپایی نمایشگاه روزنه امید، گفتند اگر زمینه آموزش برای آنان فراهم باشد، می‌توانند در مدت کوتاهی به دست‌آوردهای زیادی در عرصه تکنولوژی و هنر نایل شوند.

در حالی که تامین امنیت مدارس دخترانه هرات را شهروندان هرات و خانواده‌های دانش‌آموزان به عهده گرفته بودند، هنوز مشخص نیست که طالبان به چه دلیلی، بار دیگر دختران و آموزگاران آنان را از حضور در کلاس‌های درس محروم کرده‌اند.

مدارس دخترانه در شماری از استان‌ها، از جمله بلخ، جوزجان، فاریاب، و قندوز همچنان فعال هستند، اما به‌ تازگی قوانین سختگیرانه‌ای بر دانش‌آموزان و معلمان وضع شده است. در تازه‌ترین مورد، اداره آموزش و پرورش بلخ به تمامی معلمان و دانش‌آموزان ساکن آن استان ابلاغ کرده است که از فردا، یکشنبه چهاردهم نوامبر، باید با پوشش کامل سر تا پا در مدرسه حاضر شوند. در ابلاغیه آن اداره به دانش‌آموزان و معلمان آمده است که حجاب کنونی آنان خلاف شریعت اسلامی است، و اگر کسی دستور آنان را برای پوشش حجاب سر تا پا به رنگ سیاه نادیده بگیرد، از حضور در مدارس محروم خواهد شد.

با گذشت سه ماه از سلطه طالبان بر افغانستان، سازمان‌های بین‌المللی و شمار زیادی از کشورهای جهان، بارها از طالبان خواسته‌اند به حقوق بشر، از جمله حق آموزش و کار دختران و زنان احترام بگذارند، اما رهبران این گروه همچنان بر رفتارها و اقدامات تبعیض‌آمیز خود در قبال زنان تاکید دارند.