واکنش علی دایی به راه ندادن زنان به ورزشگاه: اتفاق شرم‌آور مشهد فراموش نمی‌شود

دایی در آخرین مطلب منتشرشده در حساب اینستاگرامش نوشت: در تمامی موارد حقوق زن و مرد برابر است

پیش از علی دایی، برخی چهره‌های ورزشی دیگر هم به اتفاق‌های نهم فروردین در جریان بازی تیم ملی فوتبال ایران و لبنان واکنش نشان دادند - ایرنا

علی دایی، فوتبالیست شناخته‌شده ایران و جهان، در تازه‌ترین مطلبی که در حساب اینستاگرامی خود منتشر کرد، به برخورد خشونت‌آمیز با زنانی که برای تماشای بازی تیم‌های ملی فوتبال ایران و لبنان به ورزشگاه امام رضا در مشهد رفته بودند، واکنش نشان داد.

این چهره مطرح که در اینستاگرام بیش از هشت‌میلیون دنبال‌‌کننده دارد، با انتشار عکسی از زنان ایرانی مشتاق حضور در ورزشگاه‌ها نوشت: «اتفاق‌های شرم‌آور و رفتارهای غیرانسانی صورت‌گرفته در ورزشگاه امام رضا دربرابر بانوان فوتبال‌دوست کشورمان، در هیاهوی قرعه‌کشی جام جهانی هرگز فراموش نخواهد شد.»

او با اشاره به این که «در تمامی موارد، حقوق زن و مرد برابر است»، در ادامه افزود: «امیدوارم روزی فرا برسد که زنان و دختران ایرانی در آرامش و امنیت آزادانه به استادیوم‌ها بروند و اشک آن‌ها برای شوق پیروزی تیم محبوبشان باشد نه در اثر اسپری فلفل و گاز اشک‌آور.»

 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

A post shared by Ali Daei (@alidaei)

علی دایی پس از آن‌که روز دوازدهم فروردین در مراسم قرعه‌کشی جام جهانی ۲۰۲۲ قطر حضور یافت، با واکنش‌های متفاوتی در فضای مجازی مواجه شد. عده‌ای با استفاده از لقب «شهریار» برای او، به افتخارآفرینی‌هایش در فوتبال ایران اشاره کردند و او را مایه مباهات ایرانی‌ها دانستند؛عده دیگری نیز انتقاد کردند که بهترین گلزن تاریخ تیم ملی ایران‌ که به‌ صراحت لهجه معروف است، چرا مانند برخی دیگر از ورزشکاران د‌ر مورد اتفاق‌ اخیر در مشهد واکنش نشان نداده است؛ برخی دیگر از کاربران نیز با اشاره به جایگاه علی دایی در عرصه بین‌المللی فوتبال از او انتقاد کردند که چرا از حضور در چنین مراسمی و قرار گرفتن در کنار مسئولان فیفا برای مطرح کردن مشکلات زنان ایرانی برای ورود به ورزشگاه‌ها استفاده نمی‌کند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

پیش از علی دایی، برخی از دیگر چهره‌های ورزشی نیز به اتفاق‌های روز سه‌شنبه ۹ فروردین در جریان بازی تیم ملی فوتبال ایران و لبنان واکنش نشان دادند. پس از انتشار فیلم‌هایی مبنی‌بر این‌که تعدادی از زنان ایرانی با وجود داشتن بلیت ورود به ورزشگاه امام رضا، پشت درهای بسته ماندند و با اسپری فلفل و گاز اشک‌آور برای متفرق شدن مواجه شدند، مجتبی جباری، کاپیتان پیشین باشگاه استقلال، اعلام کرد که تا زمان حضور زنان در ورزشگاه‌ها، برای تماشای فوتبال به استادیوم نمی‌رود.

علیرضا جهانبخش، کاپیتان تیم ملی، نیز در صفحه اینستاگرام خود نوشت: ‌«این برد تقدیم به همه شما زنان هوادار فوتبال و امیدوارم که به‌زودی شاهد حضور شما در استادیوم‌ها باشیم.» او در گفت‌وگوی زنده تلویزیونی بعد از بازی ایران و لبنان نیز درباره حضور زنان در ورزشگاه‌ها برای مسابقه‌های بعدی ابراز امیدواری کرد، اما گفته‌های او در بخش‌های مختلف خبری سانسور شد.

پس از واکنش برخی دیگر از ورزشکاران به این موضوع و انتقاد گسترده کاربران در فضای مجازی، برخی مقام‌های مسئول، با سلب مسئولیت از خود، وعده دادند که به موضوع رسیدگی می‌کنند.

در تازه‌ترین اظهارنظر درمورد حضور زنان برای تماشای فوتبال در ورزشگاه‌ها، محمد دادکان، رئیس سابق فدراسیون فوتبال ایران، روز چهاردهم فروردین در مصاحبه با روزنامه اعتماد گفت: «همه این‌ها که می‌گویند دین گفته، فلان روحانی گفته، همه دروغ است. با دلیل می‌گویم و خودم هم حاضرم صدمه‌اش را بپذیرم. اگر شما یک ذره به یک خانم احترام می‌گذاری و منزلت زن را حفظ می‌کنی و دنبال دین هستی چرا این‌قدر زن روسپی ایرانی توی دبی و ترکیه است و یک نفر از شما صدایتان درنمی‌آید؟ این‌همه فحشا می‌شود، در همان مشهدی که زنان را راه ندادند استادیوم، کسی از دین حرف نمی‌زند؛ اما اگر یک دختر بخواهد فوتبال ببیند، دین می‌رود زیر سوال؟ برای آمدن دختران به استادیوم به دین شما فشار آمد؟»