احمدی‌نژاد: اگر لجبازی نمی‌کردند، امروز با این افتضاح مواجه نمی‌شدند

احمدی‌نزاد پیش‌تر دستور اجازه ورود زنان به ورزشگاه را صادر کرده بود که با مخالفت رهبر جمهوری اسلامی و مراجع تقلید مواجه شد

محمود احمدی‌نژاد، رئیس‌جمهوری اسبق جمهوری اسلامی ایران، با انتقاد از اقدام حاکمیت در جلوگیری از ورود زنان به ورزشگاه، در حساب توییتر خود نوشت: «اگر ۱۶ سال قبل با لجبازی و بهانه‌جویی زنان را از حق مسلم حضور در ورزشگاه منع نمی‌کردند، امروز با این افتضاح، حیثیت ملت ایران پیش چشم جهانیان به حراج گذاشته نمی‌شد.»

اشاره او به دوران ریاست‌جمهوری‌اش است که به دستور او مجوز ورود زنان به ورزشگاه صادر شد.

محمود احمدی‌نژاد در ابتدای سال ۱۳۸۵ در نامه‌ای به محمد علی‌آبادی، رئیس وقت سازمان تربیت‌بدنی، خواهان «اختصاص جایگاه ویژه‌ای برای بانوان» شد. این موضوع با واکنش طیف‌های تندرو درون حاکمیت و حتی برخی از چهره‌های اصولگرای حامی او مواجه شد.

پس از این درخواست، مسئول دفتر محمدتقی مصباح یزدی به رسانه‌ها گفت که دو نفر مامور شده‌اند شفاهی به رئیس‌جمهوری تذکر دهند و آیت‌الله مصباح هم گفته که به وظیفه شرعی‌اش عمل کرده است و دیگران هم باید چنین کنند.

بلافاصله پس از این صحبت، علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی ایران، نیز با انتشار نامه‌ای، به این خواسته احمدی‌نژاد واکنش نشان داد و هم‌راستا با برخی مراجع تقلید جلو این دستور رئیس‌جمهوری وقت را گرفت.

در این نامه آمده است: «حضرت آقای مصباح نقل کرده‌اند که جنابعالی گفته‌اید رهبری با اقدام مربوط به ورزشگاه‌ها مخالفت نداشته است؛ در حالی که اینجانب عدم رضایت خود را صریحا به جنابعالی گوشزد کردم، لکن چون این پس از اقدام شما بود، لذا صلاح ندانستم دخالت کنم. به‌هرحال لازم می‌دانم جنابعالی به نحو مناسبی آن اقدام را تصحیح فرمایید. ابراز مخالفت با نظر مراجع نیز به هیچ‌وجه درست نیست.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

پیش از دستور علی خامنه‌ای، تعدادی دیگر از مراجع تقلید هم این موضوع را خواسته بودند. صافی گلپایگانی، علوی گرگانی، گرامی، نوری همدانی، میرزا جواد تبریزی و فاضل لنکرانی هم با اشاره به «اختلاط زن و مرد در ورزشگاه‌ها» و «نیمه عریان بودن ورزشکاران»، حضور زنان را جایز ندانستند.

ناصر مکارم شیرازی در همین زمینه به احمدی‌نژاد گفت: «در همه جای جهان ورزشگاه‌های فوتبال به‌عنوان مکان‌های ناامنی شناخته می‌شوند که درگیری، زدوخورد و حتی گاه کشته‌هایی در پی دارد... در هر مسئله‌ای باید به مشاوران آگاه به آن زمینه مراجعه کرد. در مسائل دینی به مراجع و علما، در مسائل اقتصادی به اقتصاددانان، در مسائل سیاست خارجی به آشنایان به سیاست خارجی. آقای رئیس‌جمهوری نباید تنها به مشاوران خودشان در این زمینه قناعت کنند.»

او در جایی دیگر گفت: «جو حاکم در ورزشگاه‌ها برای حضور زنان مناسب نیست. از طرفی در بعضی انواع ورزش مردان پوشش مناسبی در برابر زنان ندارند؛ بنابراین لازم است از حضور در این برنامه‌ها خودداری کنند؛ به‌خصوص اینکه این برنامه‌ها را از رسانه‌ها می‌توانند ببیند و حضور آن‌ها ضرورتی ندارد.»