اخبار ضد و نقیض درباره تغییرات در کابینه طالبان

برخی رسانه‌ها نوشته بودند که ملاغنی برادر به سمت نخست‌وزیری رسیده است ولی سخنگوی طالبان این تغییرات را تکذیب کرد

امارت اسلامی طالبان

اسکای نیوز عربی در خبری اعلام کرد که ملا عبدالغنی برادر، به جای ملا محمد حسن آخوند، به عنوان نخست‌وزیر طالبان منصوب شد. این تصمیم در جلسه سه روزه که میان سران طالبان و ملا هیبت‌الله آخوندزاده، رهبر این گروه در قندهار برگزار گردید، اتخاذ شده است. با این حال ذبیح‌الله مجاهد، سخنگوی طالبان در توییتر این اخبار را تکذیب کرده است. ذبیح‌الله مجاهد، در واکنش به خبر تغییرات در کابینه طالبان و منصوب شدن ملا عبدالغنی برادر، به عنوان نخست‌وزیر این گروه، در توییتی نوشت که این تغییرات اتفاق نیفتاده است. در توییت مجاهد آمده است: «شایعات بعضی رسانه‌ها در مورد تغییر و تبدیل در مقام ریاست‌الوزراء حقیقت ندارد.»

اما برپایه گزارش اسکای نیوز، در نشست سران طالبان در قندهار، علاوه بر انتصاب ملا برادر به عنوان نخست‌‎وزیر، تغییراتی در دیگر سمت‌های مهم این گروه نیز انجام شده است. بر اساس این گزارش، خلیفه سراج‌الدین حقانی، با حفظ سمت سرپرست وزارت داخله (کشور)، به عنوان معاون اول نخست‌وزیر منصوب شده است. طبق این گزارش، بقیه وزرای دولت طالبان، تا زمان توافق جدید، در سمت‌هایشان باقی می‌مانند. ملا برادر، پیش از این به عنوان معاون اول نخست‎وزیر طالبان کار می‌کرد و در دو سال گذشته، رهبری تیم مذاکره کننده طالبان با آمریکایی‌ها و دولت پیشین افغانستان را به عهده داشت.

هرچند در اوایل سپتامبر و در جریان رایزنی طالبان برای تشکیل و اعلام دولت، گمانه‌زنی‌ها این بود ملا عبدالغنی به عنوان نخست‎وزیر این گروه معرفی می‌شود، اما برخلاف این تصور، ملا محمد حسن آخوند، در این سمت منصوب شد.

ملا محمد حسن آخوند، اهل قندهار و از نزدیکان ملا عمر، بنیانگذار گروه طالبان است. او هرچند در دولت نخست این گروه نیز در سمت‌هایی مانند وزیر خارجه و معاون نخست‎‌وزیر کار کرد، اما از نفوذ و قدرت آنچنانی در میان نظامیان این گروه برخوردار نیست.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

همچنین ملا حسن، به جز پاکستان، به کشوری دیگری به صورت علنی سفر نکرده و روابطی با دولت‌های منطقه و جهان ندارد. برخلاف او، ملا برادر، ضمن اینکه جریان طالبان قندهاری را رهبری می‌کند، از نفوذ و قدرت زیادی در میان فرماندهان نظامی طالبان برخوردار است و روابط گسترده‌ای با کشورهای منطقه نیز دارد.

ملا برادر، در چند سال اخیر، به عنوان رئیس دفتر سیاسی طالبان در قطر و فرد اول تیم مذاکراتی این گروه با آمریکایی‌ها و دولت پیشین افغانستان، سفرهای متعددی به کشورهای منطقه انجام داد و روابط گسترده‌ای با مقام‌ها و رهبران سیاسی کشورهای منطقه دارد.

مجله تایم، در سپتامبر سال ۲۰۲۱، ملا برادر را در کنار صد چهره تاثیرگذار سال قرار داد و نقش او در رهبری طالبان را برجسته دانست.