امارت طالبان، دولتی بناشده بر خون مرگ‌جویان

سراج‌الدین حقانی می‌گوید ۱۰۵۰ نفر فقط از گروه او، در حملات انتحاری شرکت کرده‌اند

در ۲۰ سال گذشته، واحدهای انتحاری گروه طالبان مسئولیت راه‌اندازی خونین‌ترین حملات در شهرهای افغانستان را بر عهده داشتند. مرگ‌جویان بدنه اصلی تشکیلات نظامی طالبان در نبرد با دولت‌های پیشین افغانستان بودند. تاسیس نخستین مدرسه که در آن مرگ‌جویان طالبان آموزش داده شدند، به شبکه حقانی نسبت داده می‌شود، شبکه‎‌ای که بنیان‌گذار آن، جلال‌الدین حقانی، به مرشد تروریست‌ها و خونریزترین فرمانده این گروه مشهور است.

مرگ‌جویان که بیشتر آنان نوجوانان و جوانان آموزش‌دیده در مدارس دینی پاکستان و مراکز آموزشی طالبان‌اند، با انگیزه‌ رسیدن به بهشتی که برایشان تعریف شده است، خود را منفجر می‌کنند.

سراج‌الدین حقانی، رهبر شبکه حقانی و وزیر کشور گروه طالبان، از اینکه بیش از یک هزار و ۵۰ انتحارکننده را به این کار تشویق و وادار کرده است، با افتخار یاد می‌کند. او روز چهارشنبه ۴ فوریه، در یک گردهمایی در قندهار، گفت که امارت طالبان بر خون مرگ‌جویان بنا شده است و برپایی این دولت آرزوی هر انتحاری‌کننده‌ای بود که با ترغیب او، خود را منفجر کرد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

سراج‌الدین حقانی خطاب به اهالی قندهار که برای شنیدن سخنان او جمع شده بودند، گفت: «ای برادران انتحاری! ببینید! یک هزار و ۵۰ نفر [اعضای شبکه حقانی] نفر تنها از زیردست من عملیات انتحاری کردند. خداوند ما را توفیق دهد که به این شهدا خیانت نکنیم.»

با وجود اینکه تصور می‌شد طالبان پس از بازگشت به قدرت، حملات انتحاری را کنار بگذارند، نه تنها چنین نشد، بلکه بخش ویژه‌‌ای در وزارت دفاع برای جذب مرگ‌جویان بیشتر ایجاد شد. اکنون سه واحد انتحاری در تشکیلات طالبان فعال است که عبارت‌اند از فاتح زواک، لشکر بدری و لشکر منصوری.

وزرای کابینه طالبان همواره در سخنرانی‌هایشان بازگشت خود به قدرت را مدیون انتحاری‌‌کننده‌ها می‌دانند. سراج‌الدین حقانی در اکتبر ۲۰۲۱، با بازماندگان انتحاری‌کنندگان عضو شبکه حقانی دیدار کرد و میان آنان پول نقد توزیع کرد.

هرچند آمار دقیق افرادی که در ۲۰ سال گذشته خود را به دستور رهبران طالبان منفجر کردند، مشخص نیست، شیخ محمد خالد، وزیر امر به معروف و نهی از منکر طالبان، چندی قبل گفت که در تاریخ، هیچ گروهی به اندازه طالبان انتحار نکرده است. او افزود: «در طول تاریخ و در هیچ جایی، به این میزان انتحاری صورت نگرفته است. نظام اسلامی زمانی محکم می‌شود که از دستورهای اسلام پیروی کنیم و از زشتی‌ها خودداری کنیم. کشورهای جهان در مورد ما تبلیغات منفی می‌کنند.»

ایجاد واحدهای انتحاری و همچنین اختصاص بخش ویژه‌ای برای مرگ‌جویان در وزارت دفاع طالبان باعث شد کارشناسان این اقدام طالبان را مصداق بارز تروریسم دولتی بدانند.

طالبان از یک‌سو بر روابط نیک و صلح‌آمیز با کشورهای جهان تاکید می‌کند و از سوی دیگر، حملات انتحاری را اقدامی مشروع می‌بیند که می‌توان از آن در مقابل دشمن استفاده کرد. در اکتبر ۲۰۲۱، پس از تنش‌های لفظی میان امامعلی رحمان، رئیس‌جمهوری تاجیکستان، و سران گروه طالبان در مورد ساختار دولت اعلامی این گروه، یک واحد انتحاری به نام لشکر منصوری در امتداد مرز افغانستان با تاجیکستان مستقر شد. این واکنش طالبان نشان داد که استفاده از افراد انتحاری‌کننده همچنان یکی از کاربردی‌ترین سلاح‌های این گروه در رویارویی با دشمنانشان است.