یک کودک و تعدادی از شرکت‌کنندگان مراسم نوروز در سنندج دستگیر شدند

در اشنویه و مریوان نیز برگزاری مراسم نوروزی با دخالت ماموران امنیتی به خشونت کشیده شد

ماموران امنیتی جمهوری اسلامی ایران در جریان دستگیری‌های روز دوشنبه، یک نوجوان ۱۴ ساله‌ با نام آریانا سلیمی را نیز بازداشت کردند - کارگرنیوز

حضور در برنامه نوروزی پارک کودک سنندج به دستگیری تعدادی از شرکت‌کنندگان در این جشن، از جمله یک کودک ۱۴ ساله، منجر شد.

سازمان حقوق بشری هه‌نگاو، شامگاه دوشنبه، اول فروردین، در گزارشی اعلام کرد که نهادهای امنیتی دست‌کم پنج شهروند کرد را بازداشت کرده‌اند. بر اساس این گزارش، همگی این افراد در مراسم ویژه نوروز در پارک کودک سنندج شرکت کرده بودند و از سرنوشت آنان هیچ اطلاعی در دست نیست.

یکی از دستگیرشدگان به نام فواد عنایتی پیش‌تر نیز به اتهام شرکت در اعتراض‌های مردم سنندج به لشکرکشی ترکیه به کردستان سوریه بازداشت و به ۱۰ ماه حبس و ۷۲ ضربه شلاق محکوم شده بود که حکم شلاق او در مهر ۱۳۹۹ اجرا شد.

ماموران امنیتی جمهوری اسلامی ایران در جریان دستگیری‌های روز دوشنبه، یک نوجوان ۱۴ ساله‌ با نام آریانا سلیمی را نیز بازداشت کردند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

در مراسم ویژه نوروز که در پارک کودک سنندج برگزار شد، دایه شریفه، مادر رامین حسین‌پناهی که در سال ۱۳۹۷ اعدام شد، نیز حضور داشت و بین مردم گل پخش ‌می‌کرد. نیروهای امنیتی حکومت ایران دایه شریفه را هم دستگیر کرده‌اند.

به گزارش پایگاه خبری کردپا، مراسم نوروز در روستای نی، از توابع مریوان، هم با دخالت ماموران ضدشورش جمهوری اسلامی ایران به خشونت کشیده شد و آنان با یورش به این مراسم جلو برگزاری آن را گرفتند. بر اساس این گزارش، تعدادی از مردم هم در پی تیراندازی ماموران زخمی شدند.

منابع خبری روز دوشنبه اطلاع دادند که ماموران یگان ویژه نیروی انتظامی در شهرستان اشنویه برای برهم زدن مراسم نوروز در این شهر از گاز اشک‌آور و گلوله‌های ساچمه‌ای استفاده کرده‌اند.

گزارش سالانه سازمان حقوق بشری هه‌نگاو از نقض حقوق بشر در مناطق کردنشین ایران در سال ۱۴۰۰ نشان می‌دهد که در این سال، بیش از ۵۰۰ شهروند کرد بازداشت شده‌اند. از این میان، ۴۰۱ نفر به اتهام‌ فعالیت سیاسی و همکاری با احزاب کرد مخالف حکومت ایران دستگیر شده‌ و ۵۷ نفر فعال مدنی، ۱۹ نفر فعال مذهبی و هشت نفر فعال کارگری بوده‌اند.