اظهار نگرانی بدون داشتن برنامه؛ آخرین جلسه ستاد ملی کرونا در سال ۱۴۰۰

با وجود پایین بودن آمار واکسیناسیون، تمهیدی برای پیشگیری از شیوع کرونا در نوروز در نظر گرفته نشده است

نگرانی از پیک جدید کرونا بعد از تعطیلات نوروزی وقتی بیشتر می‌شود که آمار نه چندان بالای واکسیناسیون در نظر گرفته شود - AFP

عباس شیراوژن، سخنگوی ستاد ملی کرونا، جزئیات مصوبات آخرین جلسه ستاد ملی کرونا در سال ۱۴۰۰ را شرح داد و بر لزوم «دو دوز واکسینه بودن مسافران» تاکید کرد. 

به گزارش ایسنا، شیراوژن در حاشیه جلسه ستاد کرونا نسبت به بروز موج بیماری بعد از پایان تعطیلات هشدار داد و تاکید کرد: « بخش عمده مردم سفرها را آغاز کردند و اکنون این نگرانی وجود دارد که ممکن است عادی‌انگاری منجر به تکرار موج یا افزایش تعداد بیماران شود که می‌تواند خبر نگران‌کننده‌ای باشد.»

او در عین حال در باره تصمیم ستاد کرونا گفت که در این جلسه بر آموزش حضوری مدارس تاکید شده و «حتما باید این آموزش‌ها پس از نوروز به شکل حضوری باشد.»

اظهار نگرانی این مسئول ستاد کرونا از افزایش تعداد مبتلایان در حالی است که از زمان شیوع سویه اومیکرون در ایران، تمهید خاصی برای مقابله با گسترش این ویروس در نظر گرفته نشده است. این موضوع به ویژه در آستانه تعطیلات نوروزی و افزایش دید و بازدیدها و سفرهای استانی، با هشدار کارشناسان درباره احتمال موج جدید کووید-۱۹ در ایران مواجه شده است. 

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

با وجود این، به جای در نظر گرفتن اقدام‌های پیشگیرانه، مسئولان بدون توجه به توصیه‌های کارشناسان، به طور سهل‌گیرانه‌ای با موضوع کرونا و انتقال سریع سویه اومیکرون برخورد می‌کنند و اگرچه افزایش ۳۰ درصدی سفرها در نوروز ۱۴۰۱ پیش‌بینی شده بود، برنامه‌ای برای مقابله با افزایش تعداد مبتلایان اعلام نشد. 

حتی با این که پیش از این، از لزوم سه دوز واکسیناسیون دارندگان خودروها برای سفرهای استانی سخن گفته شده بود، حالا از الزام به تزریق فقط دو دوز واکسن سخن گفته می‌شود.

تسهیل سفرهای نوروزی و پس از آن بازگشایی حضوری مراکز آموزشی در حالی است که بر اساس آخرین گزارش‌های وزارت بهداشت، ۲۹ شهر در وضعیت قرمز، ۱۲۶ شهر در وضعیت نارنجی، ۲۷۸ شهر در وضعیت زرد و فقط ۱۵ شهر در وضعیت آبی قرار دارند.

جدیدترین آمارهای کرونا در ایران نیز نشان می‌دهد کووید-۱۹ همچنان قربانی می‌گیرد. آمار اعلام شده از سوی وزارت بهداشت از ابتلای ۱۳۲۳ بیمار جدید و ۷۲ فوتی در شبانه‌روز منتهی به شنبه ۲۸ اسفند خبر می‌دهند. در همین حال، ۲۰۸۲ نفر از بیماران مبتلا به کرونا در بخش‌های مراقبت‌های ویژه بیمارستان‌ها تحت مراقبت قرار دارند.

تا کنون ۶۳ میلیون نفر دوز اول، ۵۶ میلیون نفر دوز دوم و فقط ۲۵ میلیون نفر دوز سوم واکسن کرونا را تزریق کرده‌اند.

ایران با مجموع هفت میلیون و ۱۳۵ هزار و ۷۱۹ مورد ابتلا و ۱۳۹ هزار و ۳۸۷ مورد فوت ناشی از بیماری کووید-۱۹ در حال حاضر در رتبه پانزدهم در بین کشورهای دارای بیشترین آمار مبتلایان به کرونا قرار دارد.