مکارم شیرازی: چهارشنبه سوری توحید افعالی را زیر سوال می‌‌برد

مخالفت دوباره مکارم شیرازی با آیین چهارشنبه‌سوری

مکارم شیرازی سال ۱۳۹۴ هم آیین چهارشنبه‌سوری را «خرافه» و «آداب نادان‌ها» دانسته بود - ویکی‌پدیا

آیت‌الله ناصر مکارم شیرازی، یکی از مراجع تقلید ساکن قم، می‌گوید از آنجا که چهارشنبه‌سوری «خرافاتی منتهی به شرک» است، با برگزاری آن «مخالف» است.

پایگاه بین‌المللی همکاری‌های خبری شیعه (شفقنا) روز سه‌شنبه، ۱۷ اسفند، این اظهار‌نظر مکارم شیرازی را منتشر کرد.

این مرجع تقلید گفت: «بعضی در انجام این مراسم معتقدند آتش زردی آن‌ها را می‌گیرد و سلامتی به آن می‌دهد که این عقیده مسئله توحید افعالی را زیر سوال می‌برد.» در فقه شیعه، توحید افعالی به این معنا است که هر عملی از هر موجودی سر می‌زند، با نیرو و اراده خدا انجام می‌شود.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

مکارم شیرازی اضافه کرد: «انجام این مسائل خرافی و خطرناک است و با آن باید مخالفت کرد» چرا که «چهارشنبه سوری از خرافات است».

این روحانی ارشد شیعه سال ۱۳۹۴ هم آیین چهارشنبه‌سوری را «خرافه» و «آداب نادان‌ها» دانسته بود که «باید از آن پرهیز کرد».

چهارشنبه‌سوری یکی از جشن‌های باستانی ایرانیان است که از هزاران سال پیش در آستانه نوروز در مناطق مختلف ایران برگزار می‌شود و برافروختن آتش و پریدن از روی آن از رسوم این آیین است.

مرتضی مطهری یکی از نخستین روحانیون جمهوری اسلامی ایران بود که چهارشنبه‌سوری را جشن «خانواده‌های احمق‌» و «دلیل خریت» ایرانیان قدیم نامید. پس از مطهری نیز شماری از روحانیون بلندپایه شیعه در چهار دهه گذشته بارها برگزاری آیین چهارشنبه‌سوری را «حرام» اعلام کردند. علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی ایران، هم در سال ۱۳۸۸ با انتشار فتوایی اعلام کرد چهارشنبه‌سوری «علاوه بر آنکه هیچ مبنای شرعی ندارد، مستلزم ضرر و فساد زیادی است که مناسب است از آن‌ اجتناب شود».