دو بازی نهایی تیم ملی فوتبال تشریفاتی نیست

سرنوشت ایران در جام جهانی قطر در سئول و مشهد تعیین می‌شود

تیم ملی ایران روز ۴ فروردین ۱۴۰۱ (ساعت ۱۵:۳۰ به وقت ایران) در سئول به دیدار کره جنوبی می‌رود - عکس از فدراسیون فوتبال ایران

دو بازی نهایی تیم ملی فوتبال ایران در راه جام جهانی قطر را رسانه‌ها تشریفاتی خوانده‌اند، اما شکست مقابل کره ‌جنوبی در سئول می‌تواند ایران را در رتبه‌بندی فیفا پایین‌تر از ژاپن یا کره جنوبی قرار دهد، و این خطر برای تیم ملی ایران وجود خواهد داشت که نه‌تنها بخت قرار گرفتن در سید ۲ جام جهانی را از دست بدهد، بلکه به سید چهارم در گروه‌بندی سقوط کند.

تیم ملی اگرچه به جام جهانی صعود کرده است، اما گروه‌ ایران در جام جهانی، در بازی با کره جنوبی و حتی لبنان تعیین می‌شود. قرعه‌کشی جام جهانی روز ۱۲ فروردین ۱۴۰۱ در قطر برگزار خواهد شد. ایران اکنون با ۱۵۷۲ امتیاز در جایگاه بیست‌ویکم رتبه‌بندی فیفا قرار دارد، و با اختلاف ۲۳.۳ امتیاز نسبت به ژاپن و ۵۰.۴ امتیاز نسبت به کره جنوبی، بهترین تیم آسیاست. اما این جایگاه در دو بازی آینده می‌تواند به خطر بیفتد. پیروزی مقابل کره جنوبی، ایران را برای اولین‌ بار در تاریخ فوتبالش به قرار گرفتن در سید ۲ جام جهانی نزدیک می‌کند.

تیم ملی ایران روز ۴ فروردین ۱۴۰۱ (ساعت ۱۵:۳۰ به وقت ایران) در سئول به دیدار کره جنوبی می‌رود و روز ۹ فروردین (ساعت ۱۶ به وقت ایران) در مشهد میزبان لبنان خواهد بود.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

دراگان اسکوچیچ، سرمربی تیم ملی، اهمیت این دو بازی را می‌داند و یکی از بهترین فهرست‌هایش در انتخاب بازیکنان تیم ملی را ارائه کرده است. این ۲۸ بازیکن به اردوی تیم ملی ایران فراخوانده شدند: عليرضا بيرانوند، امير عابدزاده، حسين حسينى، شجاع خليل‌زاده، محمدحسين كنعانى‌زادگان، دانيال اسماعيلى‌فر، فرشاد فرجى، مجيد حسينى، عارف غلامى، صادق محرمى، اميد نورافكن، ميلاد محمدى، سعيد عزت‌اللهى، كمال كاميابى‌نيا، مهدى مهدى‌پور، ميلاد سرلک، سامان قدوس، احمد نوراللهى، اميرحسين حسين‌زاده، احسان حاج‌صفى، وحيد اميرى، عليرضا جهانبخش، على قلى‌زاده، مهدى ترابى، اللهيار صيادمنش، مهدى طارمى، سردار آزمون، و کريم انصاری‌فرد.

سعید عزت‌اللهی و صادق محرمی به دلیل محرومیت نمی‌توانند مقابل کره جنوبی بازی کنند، اما در سفر به سئول همراه تیم خواهند بود. محمدحسین کنعانی‌زادگان که به دلیل اختلال در نظم اردوی تیم ملی از دو بازی محروم شده بود، با تصمیم اسکوچیچ به تیم ملی دعوت شد. پانزده لژیونر تیم ملی فرصتی برای پیوستن به اردوی تهران نداشتند و در سئول به تیم ملی خواهند پیوست. کریم باقری، مربی تیم ملی، به دلیل ابتلا به کرونا نمی‌تواند همراه تیم باشد. سفر حمید استیلی، مدیر جدید تیم ملی، به سئول، اولین تجربه‌اش با این عنوان خواهد بود.

در باره فهرست بازیکنان تیم ملی می‌توان به بازیکنان دیگری مثل امید ابراهیمی، مهدی قائدی، رامین رضاییان و سیاوش یزدانی اشاره کرد و دلیل دعوت نشدن آن‌ها را جست‌وجو کرد، اما این دراگان اسکوچیچ است که باید در باره انتخاب بازیکنان تصمیم بگیرد. امید ابراهیمی عملکرد درخشانی در وکره قطر دارد. با وجود اینکه عزت‌اللهی نیز از پست هافبک دفاعی محروم است، اسکوچیچ باز هم به امید اعتماد نکرده است. مهدی قائدی در شباب اهلی هفته‌های خوبی نداشته و از فهرست اسکوچیچ خط خورده است. رامین رضاییان که مدت‌هاست از تیم ملی دور مانده، با بازگشت به پرسپولیس و نمایش‌های خوب باز هم نتوانست در آخرین فهرست پیش از جام جهانی جایی در تیم ملی پیدا کند. سیاوش یزدانی که از بهترین مدافعان فصل جاری فوتبال ایران است، شاید به دلیل انتقالش از استقلال به ملوان بندر انزلی- برای گذراندن دوره سربازی- از نظر اسکوچیچ دور شده باشد.

سرمربی تیم ملی با دعوت کردن از عارف غلامی که ۹ ماه مصدوم بود و در بازگشت به ترکیب استقلال اخیرا چند نمایش خوب داشت، نشان داد که آمادگی بازیکنان در مسابقات اخیر چقدر برایش اهمیت دارد، چون می‌خواهد تیمی آماده به سئول ببرد. شاید به همین دلیل است که بازیکنی مثل یزدانی را که شرایط روحی خوبی نداشت، از فهرستش خط زد.

دراگان اسکوچیچ در آستانه بازی سرنوشت‌ساز تیم ملی مقابل کره جنوبی می‌گوید: «فکر می‌کنم کار صعودمان را به‌خوبی انجام دادیم، ولی برد در این دو بازی هدف ما است و می‌خواهیم صدرنشین باشیم. پیام شفافی را به بچه‌های تیمم منتقل می‌کنم. این را هم می‌دانید که سفری بسیار طولانی به کره داریم. برنامه لژیونرها طوری است که بعضی از آن‌ها یک روز قبل از بازی به ما ملحق می‌شوند. ولی ما هم نشان دادیم هر چالشی را در سخت‌ترین شرایط پشت سر گذاشتیم و خودمان را نشان دادیم.»

در باره تغییر سرمربی تیم ملی شایعاتی در هفته اخیر مطرح شده بود، اما میرشاد ماجدی، سرپرست موقت فدراسیون فوتبال، گفت: «تا این لحظه اسکوچیچ سرمربی تیم ملی است و نه‌تنها من، بلکه همه اعضای هیئت رئیسه و همه کارکنان فدراسیون فوتبال حامی اسکوچیچ هستند.»

ماجدی و اسکوچیچ روز پیش از سفر تیم ملی به سئول جلسه‌ای برای هماهنگی بین فدراسیون و تیم ملی برگزار کردند تا اسکوچیچ خواست‌هایش در این سفر را مطرح کند.

بیشتر از فوتبال