با وجود نوزاد در خانه چطور راحت بخوابیم؟

گوش دادن به موسیقی یا خواندن کتاب می‌تواند به مغز و بدن شما برای خوابیدن کمک کند

بی‌خوابی والدین می‌تواند حتی جان نوزاد را نیز تهدید کند- Getty images via Canva

زمانی که نوزاد تازه به دنیا آمده‌ای در خانه داشته باشید، کم‌خوابی یک دوره غیرقابل‌اجتناب است؛ اما راه‌هایی برای مقابله با آن وجود دارد.

تازه والدین با چشم‌های گود افتاده از بی‌خوابی، داستانی است که همه درباره آن شنیده‌ایم و در فیلم‌ها و سریال‌های تلویزیونی دیده‌ایم. ما اغلب به کمبود خواب به‌ عنوان یک مسئله و مشکل سلامتی که می‌تواند تاثیرات گسترد‌‎ه‌ای داشته باشد فکر نمی‌کنیم.

اگر نوزاد تازه متولد شده دارید و با خود فکر می‌کنید که آیا طبیعی است که آن‌قدر خسته باشید که ایستاده خوابتان ببرد، باید بدانید ناله‌ها و گریه‌های بی‌وقفه نیمه‌شب و پوشک‌هایی که ظاهراً باید در تمام ساعات روز و شب عوض شوند، کمی کار را سخت می‌کند.

اسرا سرکلایت، مشاور خواب کودکان به نشریه عرب نیوز می‌گوید: «اکثر والدین جدید می‌خواهند کامل و بی‌نقص باشند، به این معنی که همه کار برای نوزادان خود انجام می‌دهند و خود را فراموش می‌کنند.»

در حالی‌ که بخش بزرگی از کمبود خواب را می‌توان به وظیفه دلهره‌آور زنده نگه‌داشتن یک بچه کوچک که نمی‌تواند نیازهای خود را بیان کند نسبت داد، سیرکلایت بی‌خوابی را همچنین به عوامل روانی، به‌ویژه برای مادران نسبت می‌دهد. او می‌گوید: «بیشتر والدین مضطرب هستند که به خواب بروند و صدای نوزادشان را نشنوند. افسردگی پس از زایمان نیز نقش مهمی در این مسئله ایفا می‌کند، به‌ طوری‌ که از هر هشت مادر یک نفر از آن رنج می‌برد. همچنین مطالعاتی وجود دارد که نشان می‌دهد خطر آن برای مادرانی که نوزادشان خوب نمی‌خوابد، افزایش می‌یابد.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

متخصصان بهداشت در سراسر جهان بر اساس دهه‌ها تحقیق در مورد خواب، روزانه بین هفت تا نه ساعت خواب را برای بزرگ‌سالان سالم توصیه می‌کنند؛ اما والدین چند ساعت خواب گیرشان می‌آید؟ آمار و ارقام در مطالعات مختلف متفاوت است، اما همه در این مورد توافق دارند که میزان خواب والدین حتی نزدیک به کافی هم نیست!

محروم ماندن از خواب و کم‌خوابی به مدت طولانی می‌تواند عواقب بسیار جدی همچون از دست دادن دائمی سلول‌های مغز، کاهش مهارت‌های حرکتی عمومی، مشکلات حافظه، اختلال در تمرکز، تحریک‌پذیری را در پی داشته باشد و همچنین موجب ایجاد چرخه معیوب اضطراب شود که باعث می‌شود به خواب رفتن یا به خواب‌ماندن سخت‌تر شود که به نوبه خود باعث می‌شود فرد بیشتر احساس استرس و اضطراب کند.

بی‌خوابی والدین می‌تواند حتی جان نوزاد را نیز تهدید کند چرا که والدین خسته ممکن است اقدامات احتیاطی را فراموش کنند و مثلا با درست قرار ندادن نوزاد در گهواره‌ یا با خوابیدن در حین شیردهی نوزاد را در معرض خطر انسداد مجاری تنفسی قرار دهند.

توصیه‌هایی برای خواب نوزاد

برای خواب بهتر نوزاد بهتر است اتاق نوزاد را هنگام چرت زدن و در شب تا حد امکان تاریک نگه دارید تا شرایط را برای خواب بهتری آماده کند.

یک نوزاد تازه متولد شده تنها می‌تواند حدود ۴۵ دقیقه بیدار ماندن را تحمل کند، بنابراین تلاش برای خواباندنش هر ۴۵ دقیقه یک بار به او کمک می‌کند سریع‌تر و راحت‌تر به خواب برود. یک کودک چهار ماهه می‌تواند حدود دو ساعت بیدار ماندن را تحمل کند، یک کودک هشت ماهه می‌تواند حدود سه ساعت بیدار بماند و کودک در سن یک سالگی می‌تواند بین چهار تا پنج ساعت بیدار بماند.

قنداق کردن ترفند دیگری است که باید به آن مسلط شد. توصیه نهایی اینکه آنچه را که نیاز دارید در دسترس داشته باشید. وقتی کودک خواب‌آلود است، با هدر دادن لحظات ارزشمند برای آوردن ملحفه، پوشک، پستانک و غیره، خواب او را بر هم نزنید.

توصیه‌هایی برای خواب والدین

وقتی صحبت از خودتان می‌شود نیز کارشناسان بر نیاز به داشتن یک برنامه تاکید می‌کنند، حتی اگر حفظ آن دشوار باشد. ساعت‌های مشخصی برای زمانی که شما، شریک زندگی‌تان یا سایر مراقبان نوزاد در حال انجام وظیفه هستید، تعیین کنید تا بتوانید زمان تقریباً ثابتی برای رفتن به رختخواب داشته باشید. چیزی به سادگی حمام آب گرم، گوش دادن به موسیقی یا پادکست‌، خواندن کتاب می‌تواند به مغز و بدن شما برای خوابیدن کمک کند؛ مانند اتاق نوزاد، فضای خواب شما هم باید تاریک باشد.

دو تا سه ساعت قبل از خواب از همه نمایشگرها - تلفن، تبلت، رایانه – دوری کنید. نه تنها نور صفحه نمایش بر چرخه خواب شما تاثیر می‌گذارد، بلکه خواندن اخبار و حتی چرخیدن در شبکه‌های اجتماعی نیز می‌تواند سطح اضطراب را افزایش دهد و خواب را مختل کند. اگر به دلایلی مجبور به استفاده از صفحه نمایش هستید، تنظیمات را به حالت شب تغییر دهید. به‌ این‌ ترتیب زمان کمتری را سرگرم تلفن می‌گذرانید و تلفن‌تان کمتر مزاحم خواهد بود.

بیشتر از زندگی