رافائل گروسی: دستیابی به توافق وین نزدیک است

وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ادعا کرد در صورت واقع‌بینی آمریکا، «توافقی خوب و پایدار» در دسترس است

رافائل گروسی درباره عوامل تاثیرگذار بر توقف مذاکرات وین نیز گفت: «مشکلاتی که در روزهای گذشته ایجاد شد، واقعی و پیچیده بود» - JOE KLAMAR / AFP

رافائل گروسی، مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، با اشاره به سخنان اخیر مقام‌های روسیه ابراز امیدواری کرد توافق هسته‌ای ایران به زودی نهایی شود.

سرگئی لاوروف، وزیر خارجه روسیه، روز سه‌شنبه، ۲۴ اسفند، در یک نشست خبری با حضور همتای ایرانی خود گفته بود که کشورش برای دستیابی به توافق برجام از ایالات‌متحده تضمین کتبی گرفته است.

مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در گفت‌وگو با شبکه خبری فرانس ۲۴ در پاسخ به این سوال که آیا دستیابی به توافق هسته‌ای ایران نزدیک است، گفت: «فکر می‌کنم جامعه بین‌الملل اکنون با ایران راهی روبه‌جلو دارد.»

رافائل گروسی درباره عوامل تاثیرگذار بر توقف مذاکرات وین نیز گفت: «مشکلاتی که در روزهای گذشته ایجاد شد، واقعی و پیچیده بود.»

مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی از پیش‌بینی مسیر توافق در آینده خودداری کرد و افزود: «در این مرحله همه‌چیز به‌تدریج روشن می‌شود و ما باید گام‌به‌گام پیش برویم.» او افزود: «هم‌اکنون بازرسان آژانس بین‌المللی انرژی اتمی آماده‌اند تا در چارچوب توافق برجام با ایران همکاری کنند.»

گروسی در پایان گفت‌وگوی خود تاکید کرد: «مسیر دستیابی به توافق روبه‌جلو است؛ یا حداقل ما باید سعی کنیم برای به ثمر رسیدن صلح روبه‌جلو باشد.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

به گفته رافائل گروسی، در صورتی‌ که مذاکرات هسته‌ای ایران در وین به نتیجه برسد، ایران و آژانس بین‌المللی انرژی اتمی کارهای زیادی در پیش دارند که باید با همکاری هم انجام دهند.

مذاکرات هسته‌ای ایران روز ۲۰ اسفند در وین متوقف شد. جوزپ بورل، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا، در توییتی، «عوامل خارجی» را عامل اصلی ایجاد وقفه در مذاکرات وین خواند. چند روز پیش از آن، مقام‌های روسیه از کشورهای اروپایی و آمریکا خواسته بودند تعهد بدهند منافع این کشور در مذاکرات وین در نظر گرفته می‌شود. کشورهای غربی نیز به روسیه هشدار دادند شروط جدیدی به مذاکرات هسته‌ای اضافه نکند.

روز سه‌شنبه، ۲۴ اسفند، چهار روز پس از توقف مذاکرات در وین، حسین امیرعبداللهیان، وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران، به روسیه رفت تا با همتای روسی خود گفت‌وگو کند.

سرگئی لاوروف، وزیر خارجه روسیه، در یک نشست خبری با حضور امیرعبداللهیان، ادعا کرد که کشورش از ایالات‌متحده تضمین کتبی دریافت کرده است. در واکنش به این خبر، ند پرایس، سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا، روز سه‌شنبه تاکید کرد که در صورت احیای برجام، ایالات‌متحده پروژه‌های همکاری [صلح‌آمیز] هسته‌ای روسیه و ایران را طبق مفاد برجام تحریم نخواهد کرد؛ اما درعین‌حال به روسیه اجازه نخواهد داد که از برجام به عنوان «راه فرار» برای دور زدن تحریم‌های مربوط به اوکراین استفاده کند.

جمهوری اسلامی ایران پیش از ورود به مرحله جدید مذاکرات هسته‌ای وین، رایزنی با شرکای خود را ادامه می‌دهد. امیرعبداللهیان در فاصله یک روز هم با وزیر خارجه روسیه حضوری دیدار کرد و هم با وزیر خارجه چین هم تلفنی گفت‌وگو کرد.

بر اساس گزارش وب‌سایت وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران، گفت‌وگوی تلفنی حسین امیرعبداللهیان و وانگ ای، وزیر خارجه چین، با محوریت مذاکرات هسته‌ای ایران انجام شد. امیرعبداللهیان در این گفت‌وگو ادعای «رویکرد سازنده» چین در مذاکرات وین را مطرح کرد و گفت: «در صورت واقع‌بینی طرف آمریکایی، توافقی خوب، قوی و پایدار را با حمایت همه طرف‌های مذاکره‌کننده در وین نهایی خواهیم کرد.»

در این گزارش به نقل از وزیر خارجه چین نیز آمده است: «پکن از نهایی شدن مذاکرات وین برای لغو تحریم‌ها حمایت می‌کند.»