آمریکا: احیای برجام به معنای فرار روسیه از تحریم‌های مربوط به اوکراین نیست

«تحریم‌های مربوط به اوکراین ربطی به برجام ندارند و نباید اثری بر اجرای آن بگذارند»

 واشینگتن مشارکت روسیه در پروژه‌های هسته‌ای را که بخشی از مفاد برجام‌اند، تحریم نخواهد کرد‌ـ JOE KLAMAR/AFP

ند پرایس، سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا، روز سه‌شنبه گفت که در صورت احیای برجام، ایالات متحده پروژه‌های همکاری [صلح‌آمیز] هسته‌ای روسیه و ایران را طبق مفاد برجام تحریم نخواهد کرد، اما در عین حال به روسیه اجازه نخواهد داد که از برجام به عنوان «راه فرار»  برای دور زدن تحریم‌های مربوط به اوکراین استفاده کند.

ساعاتی پیش از آن، یک مقام بلندپایه وزارت‌ خارجه ایالات متحده روز سه‌شنبه گفت که این کشور به همکاری با روسیه برای احیای برجام ادامه می‌دهد و مسکو اکنون متوجه شده است که تحریم‌های مربوط به تهاجم روسیه به اوکراین نباید بر اجرای برجام تاثیری بگذارند.

به گزارش رویترز، این مقام که خواست نامش ذکر نشود، گفت واشینگتن مشارکت روسیه در پروژه‌های هسته‌ای را که بخشی از مفاد برجام‌اند، تحریم نخواهد کرد.

سرگئی لاوروف، وزیر خارجه روسیه، روز سه‌شنبه پس از دیدار با حسین امیرعبداللهیان، همتای ایرانی خود، گفته‌های آمریکا را مبنی بر اینکه مسکو مانع تلاش برای احیای برجام است، رد کرد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

به گفته لاوروف، روسیه از ایالات متحده تضمین گرفته است که تحریم‌های اعمال‌شده علیه روسیه به دلیل تهاجم این کشور به اوکراین، مانع همکاری با ایران در چهارچوب برجام نخواهد شد.

این مقام وزارت خارجه آمریکا گفت: «ما به همکاری با روسیه برای بازگشت کامل به اجرای برجام ادامه می‌دهیم. مسلم است که همکاری روسیه در پروژه‌های هسته‌ای را که بخشی از بازگشت کامل به اجرای برجام‌اند، تحریم نخواهیم کرد.»

او افزود: «بیش از این نمی‌توانیم تضمینی به روسیه بدهیم و درباره گفته‌های لاوروف نظری نداریم. شاید حالا برای مسکو روشن شده باشد، همچنان که علنا اعلام کرده‌ایم، تحریم‌های مربوط به اوکراین به برجام ربطی ندارند و نباید اثری بر اجرای آن بگذارند.»