نیروهای امنیتی معلمان را در رودسر کتک زدند و بازداشت کردند

تجمع مسالمت‌آمیز فرهنگیان برای حمایت از سخنگوی کانون صنفی معلمان گیلان از سوی نیروهای امنیتی به خشونت کشیده شد

به گزارش «شورای هماهنگی تشکل‌های صنفی فرهنگیان ایران» صبح امروز شنبه ۲۱ اسفند در حالی که عزیز قاسم‌زاده، سخنگوی کانون صنفی معلمان گیلان به همراه خانواده خود راهی دادگاه بود، نیروهای امنیتی با هتک حرمت و خشونت مانع همراهی اعضای خانواده شدند.

نیروهای امنیتی در این برخورد، تلفن برادر آقای قاسم‌زاده را ضبط کردند و یکی از بستگان او به نام امیرحسین آقاجان‌پور نیز بازداشت شد.

همچنین در حالی که برخی از فرهنگیان گیلان به نشانه حمایت از سخنگوی کانون صنفی این استان قصد تجمع مسالمت‌آمیز داشتند، نیروی انتظامی به بهانه رزمایش اطراف اداره آموزش و پرورش رودسر را به محاصره درآورد. با این حال، پس از شکل‌گیری هسته اولیه تجمع معلمان، نیروهای یگان ویژه که صورتشان را پوشانده بودند با خشونت اقدام به پراکنده کردن معترضان کرده، خودروهای حامل معلمان از سایر شهرها را متوقف کرده و آنها را ضرب و شتم کردند. 

بنا بر این گزارش، محمود بهشتی لنگرودی به عنوان نایب رئیس کانون صنفی معلمان، محمود صدیقی‌پور، حسن نظریان و مسعود فرهیخته به همراه چند نفر دیگر دستگیر و به مکان نامعلومی منتقل شدند. گفته می‌شود در اثر برخورد ماموران امنیتی، دو نفر از معلمان زن راهی بیمارستان شدند. 

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

«شورای هماهنگی تشکل‌های صنفی فرهنگیان ایران» همچنین از وضعیت امنیتی شدید در سایر نقاط شهر رودسر خبر داد و در بیانیه‌ای اعلام کرد: «در میدان منتهی به دادگستری، افراد نظامی با ماشین‌ه‍ای انتظامی حضور داشتند. دادگاه رودسر به حالت تعطیل درآمده بود و به هیچ کسی اجازه ورود نمی‌دادند. ماموران نیروی انتظامی به صورت چند لایه در جلوی دادگاه حضور داشتند، همچنین نیروهای یگان ویژه با صورت پوشیده در دوطرف بلوار مستقر بودند و رعب و وحشت ایجاد می‌کردند و با دیدن هر رهگذری که گوشی همراه داشت، موبایل او را ضبط می‌کردند.»

بر اساس این بیانیه، عزیز قاسم‌زاده و وکیل او رامین صفرنیا با این جو امنیتی به همراه چند مامور وارد محوطه دادگستری شدند که آقای قاسم‌زاده با اعتراض شدید به فضای امنیتی گفت: «برای محاکمه یک معلم تمام شهر و دادگاه را تعطیل کردید. نمی‌توانید با جو امنیتی و ارعاب صدای معلم را خاموش کنید و ما را هراسی از شما نیست.» این گفته‌ها نیز با برخورد خشونت‌آمیز پلیس همراه شد و با مانع شدن از سخنرانی، او را با خشونت به جلسه دادگاه فرستادند. 

گفته می‌شود در جلسه دادگاه، آقای قاسم‌زاده اتهامات منتسب به خود را رد کرد و آقای صفرنیا از موکل خود دفاع کرد. همچنین هفت روز فرصت برای ارائه لایحه دفاعی داده شد. 

عزیز قاسم‌زاده، سخنگوی کانون صنفی معلمان گیلان، آخرین بار چهارم مهرماه امسال و پس از تجمعات اعتراضی بازداشت و پس از ۱۵ روز از زندان رودسر آزاد شد. او در سال ۹۶ نیز به‌دلیل فعالیت صنفی با برخورد نیروهای امنیتی مواجه شده بود.

در سالی که گذشت معلمان بارها تظاهرات اعتراض‌آمیزی نسبت به وضعیت معیشتی فرهنگیان و سایر مشکلات اقتصادی و نابرابری‌های اجتماعی برگزار کردند. اجرای کامل قانون رتبه‌بندی و همسان‌سازی حقوق بازنشستگان، رسمی شدن نیروهای استخدام موقت، پاداش پایان خدمت فرهنگیان ۱۴۰۰، اجرای اصل ۳۰ قانون اساسی، تامین امنیت شغلی برای اقشار مختلف فرهنگی و همچنین معیشت و درمان آن‌ها در قالب بیمه تکمیلی، پرهیز از سیاست‌زدگی آموزش و پرورش و اعتراض به پولی‌سازی و خصوصی‌سازی آموزش بخش‌هایی از خواسته‌های افراد تجمع‌کننده بوده است. آنها همچنین در هر تجمع با شعارهایی مانند «معلم زندانی آزاد باید گردد» و «معلم بیدار است، از تبعیض بیزار است» خواستار آزادی معلمان زندانی هستند.