معلمان معترض در شهرهای مختلف ایران به خیابان آمدند

نیروهای امنیتی با حمله به معلمان، آنها را کتک زدند و دست کم ۱۵ معلم را بازداشت کردند

در ادامه برگزاری اعتراض‌های سراسری معلمان در ایران، روز شنبه ۳۰ بهمن فرهنگیان معترض برای ششمین بار در سه ماه گذشته در شهرهای مختلف مقابل اداره‌های آموزش و پرورش تجمع کردند. 

در این تجمع‌های گسترده که بر اساس فراخوان قبلی برگزار شد، معلم‌ها با در دست داشتن پلاکاردها و نوشته‌هایی اعتراضشان را نسبت به سیاست‌های آموزش و پرورش و نادیده گرفتن حقوق فرهنگیان نشان دادند.

اجرای کامل قانون رتبه‌بندی و همسان‌سازی حقوق بازنشستگان، رسمی شدن نیروهای استخدام موقت، پاداش پایان خدمت فرهنگیان ۱۴۰۰، اجرای اصل ۳۰ قانون اساسی، تامین امنیت شغلی برای اقشار مختلف فرهنگی و همچنین معیشت و درمان آن‌ها در قالب بیمه تکمیلی و پرهیز از سیاست‌زدگی آموزش و پرورش، بخش‌هایی از خواسته‌های افراد تجمع‌کننده بود. آنها همچنین با شعارهایی مانند «معلم زندانی آزاد باید گردد» و «معلم بیدار است، از تبعیض بیزار است» خواستار آزادی معلمان زندانی شدند.

 

تجمع معلمان معترض در استان‌های لرستان، کرمانشاه و برخی شهرهای دیگر زیر برف و باران برگزار شد و برخی از شهرها با برخورد ماموران مواجه شد. در استان البرز، نیروهای سرکوبگر به تجمع فرهنگیان شاغل و بازنشسته حمله و تعدادی از معلمان معترض را بازداشت کردند.

شورای هماهنگی تشکل‌های صنفی فرهنگیان ایران، با اعلام این که روز سه‌شنبه سوم اسفند نیز تجمع سراسری معلمان برای رسیدن به مطالباتشان ادامه دارد، هر نوع تعرض به تجمعات و بازداشت فعالان را محکوم کرده و خواستار آزادی بدون قید و شرط معلمان بازداشتی شد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

تجمع روز شنبه ۳۰ بهمن با یک قطعنامه هم همراه بود. در متن قطعنامه پایانی این تجمع اشاره شده است: «مشخص شده است که لایحه رتبه‌بندی شاغلان بعد از فراز و فرود فراوان، هیچ تغییری در زندگی و معیشت معلمان ایجاد نخواهد کرد. دولت نه تنها حاضر نیست ۱۲.۵ هزار میلیارد تومان رتبه‌بندی در سال ۱۴۰۰ را تامین کند بلکه آخرین موضع‌گیری‌های رسمی نشان می‌دهد که وعده اجرای رتبه‌بندی در سال آینده سراب و فریبی بیش نیست. دولت نه تنها به فکر بازنشستگان و شاغلان نیست بلکه به فکر آن افتاده که سهم مالکانه فرهنگیان در صندوق ذخیره را نیز غارت کند. این صندوق که تا دیروز تحت تاثیر منافع جناحی دولت قبلی مورد تاراج بود امروز به محل رانت‌خواری در دولت جدید تبدیل شده‌است.»

در بخش دیگری از این بیانیه به خصوصی‌سازی و پولی‌سازی آموزش اشاره و تاکید شده است که «بیش از هر زمان آموزش بازاری شده‌ و تهیدستان بیش از گذشته از تحصیل محروم می‌شوند. افزایش کودکان طرد شده از مدرسه، کودکان کار و خیابان و نادیده گرفتن حق تحصیل رایگان برای تمام کودکان در این سرزمین محصول تعطیلی اصل ۳۰ قانون اساسی است. در این شرایط طبیعی است شورای هماهنگی متشکل از کانون‌ها و انجمن‌های صنفی در مقابل این همه ظلم حاکمیت سکوت نکنند.» 

در قطعنامه پایانی تجمع معلمان در روز شنبه در اعتراض به بازداشت معلمان زندانی آمده است: «حبس ظالمانه اسماعیل عبدی، اجرای حکم زندان لطیف روزیخواه طی روزهای گذشته در شرایط شیوع کرونا که منجر به بیماری وی شده‌است، صدور حکم ۴ سال و ۶ ماه زندان برای جعفر ابراهیمی و تشدید فشار بر شعبان محمدی و ادامه حبس سایر معلمان دربند نشان دهنده ادامه سیاست سرکوب و ارعاب است.»

شورای هماهنگی تشکل‌های صنفی فرهنگیان ایران در پایان این بیانیه اعلام کرده است که درصورت آزاد نشدن فرهنگیان زندانی، تداوم سیاست‌های خصوصی‌سازی در آموزش و پرورش و انجام نشدن همسان‌سازی حقوق بازنشستگان ‌ اعتراضات خود را به اشکال متفاوت و گسترده‌تر ادامه خواهد داد.