تاکید دوباره نماینده روسیه بر مشروط کردن برجام به حفظ منافع مسکو

لوان جاگاریان، سفیر روسیه در تهران از رسانه‌های ایران خواست به‌جای حمله نظامی روسیه به اوکراین از عبارت «عملیات ویژه نظامی روسیه» استفاده کنند

علی مطهری، نماینده سابق مجلس می‌گوید روسیه در بدنه حکومت ایران نفوذ کرده است-JOE KLAMAR / AFP

میخائیل اولیانوف، نماینده ویژه روسیه در مذاکرات وین می‌گوید هنوز مذاکرات به پایان نرسیده و متن نهایی نیز آماده نشده است. او با تکرار سخنان وزیر خارجه روسیه گفت که دستیابی به توافق برجام در صورتی امکان‌پذیر است که در روابط تجاری تهران و مسکو خلل وارد نشود. برخی ناظران بر این باورند، روسیه پس از حمله به اوکراین و روبه‌رو شدن با تحریم‌های بین‌المللی قصد دارد از مذاکرات هسته‌ای ایران به نفع خود بهره‌برداری کند. اگرچه کشورهای غربی شروط روسیه را به رسمیت نمی‌شناسند اما علی مطهری، نماینده سابق مجلس می‌گوید روسیه در بدنه حکومت ایران نفوذ کرده است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

میخائیل اولیانوف از احتمال نهایی شدن متن توافق در روز پنج‌شنبه، ۱۰ مارس، خبر داد ولی گفت تاکنون هیچ‌یک از طرف‌های مذاکره موافقت یا تایید خود را درباره متن توافق اعلام نکرده‌اند. اولیانوف که روز چهارشنبه، ۹ مارس مقابل هتل کوبورگ، محل مذاکرات هسته‌ای ایران در وین با رسانه‌ها صحبت می‌کرد، با تکرار مواضع دیگر مقام‌های وزارت خارجه روسیه گفت: «همه روابط اقتصادی روسیه و ایران باید از تحریم‌های فعلی و آتی اتحادیه اروپا و آمریکا مستثنا باشد.» پیش‌تر سرگئی لاوروف، وزیر خارجه روسیه از ایالات‌متحده تضمین کتبی خواسته بود که تحریم‌ها بر روابط تجاری مسکو با تهران خلل وارد نکند. اولیانوف نیز در مصاحبه اخیر خود این بر این موضوع تاکید کرد و گفت: «آمریکا و اروپا باید به‌صراحت بگویند که تحریم‌ها بر همکاری‌های هسته‌ای ایران و روسیه در چهارچوب برجام و فراتر از آن و همچنین روابط تجاری آن‌ها تاثیر نخواهد گذاشت.»

نماینده ارشد روسیه درباره تصمیم مسکو برای متن نهایی توافق برجام نیز گفت که کشورش به «چند روز» برای تصمیم‌گیری نهایی نیاز دارد. روسیه پس از حمله نظامی به اوکراین با تحریم‌های آمریکا و کشورهای اروپایی مواجه شد و برای گریز از شرایط فعلی قصد دارد مذاکرات وین را به مسئله اوکراین پیوند بزند. کشورهای اروپایی و ایالات‌متحده، شرط‌های جدید مسکو برای احیای برجام را رد کرده‌اند، اما سکوت معنادار مقام‌های جمهوری اسلامی ایران و همراهی رسانه‌های حکومتی با خواسته‌های مقام‌های مسکو این اطمینان را برای آنان ایجاد کرده است که می‌توانند به‌وسیله مذاکرات هسته‌ای ایران از کشورهای غربی گروکشی کنند.

لوان جاگاریان، سفیر روسیه در تهران، روز چهارشنبه در یک نشست خبری از رسانه‌های ایران خواست به‌جای حمله نظامی روسیه به اوکراین از عبارت «عملیات ویژه نظامی روسیه» استفاده کنند. جست‌وجوی عبارت دلخواه سفیر روسیه در گوگل به‌ صراحت آشکار می‌کند که رسانه‌های حکومتی ایران ازجمله خبرگزاری‌های فارس، تسنیم، صداوسیما و مهر حتی پیش از درخواست سفیر روسیه هم حمله نظامی روسیه به اوکراین را عملیات ویژه نظامی خوانده بودند.

سخنان اخیر سفیر روسیه موجی از واکنش‌ها را در میان کاربران شبکه‌های اجتماعی در ایران به دنبال داشت و برخی حتی به کنایه سفارت روسیه در تهران را «نهاد بالادستی نظام» خواندند. رویکرد مقام‌های جمهوری اسلامی ایران در مقابل روسیه حتی صدای برخی سیاستمداران نزدیک به حکومت را نیز درآورده است. علی مطهری، نماینده سابق مجلس در گفت‌وگوی جدید خود با پایگاه خبری ساعدنیوز به‌صراحت گفت که «روسیه در بدنه حکومت ایران نفوذ کرده است.»

او بابیان اینکه روسیه بدش نمی‌آید مذاکرات برجام طولانی شود و اروپا و آمریکا همچنان درگیر حل‌وفصل اختلافاتشان با ایران باشند، گفت: «مقامات ما باید هوشمندانه رفتار کنند و اجازه ندهند که ایران تبدیل به کارت بازی روسیه در مناقشه اوکراین شود. روسیه در تلاش است تا برجام و ایران را به برگ برنده خودش در تقابل با غرب تبدیل کند.» علی مطهری با اشاره به سابقه روابط ایران و روسیه نیز گفت: «سابقه روسیه در روابط با ایران خوب نیست. همیشه به ضرر ایران کار کرده است.» به گفته او «افراد روس‌گرا» در بدنه حکومت ایران، حتی در کتاب‌های درسی هم برخی حقایق را که به ضرر روسیه بود، حذف کرده‌اند.

مطهری این کار را «تحریف تاریخ و فریب ملت» خواند و گفت: «در شرایطی که بعد از جنگ اوکراین پیش آمده، ما باید بعد از احیای برجام، سرمایه‌گذاری کلانی در صنعت نفت و گاز خودمان داشته باشیم و به فکر تامین گاز اروپا باشیم. متاسفانه به خاطر تحریم‌های طولانی در سال‌های گذشته، ما از این نظر از قطر عقب‌ افتاده‌ایم و باید به‌سرعت خودمان را به نقطه‌ای که شایسته ایران است برسانیم و در انتقال گاز به اروپا ملاحظه روسیه را نکنیم».