سفیر روسیه در تهران: در برجام باید منافع روسیه حفظ شود

سفیر روسیه می‌گوید مقامات عالی‌رتبه در تهران و مذاکره‌کنندگان در وین در جریان هستند

ادای احترام اخیر سفیر روسیه به الکساندر گریبایدوف با خشم ایرانیان مواجه شد- عکس از آفتاب‌نیوز

لوان جاگاریان، سفیر روسیه در ایران، در یک نشست خبری در تهران گفت روسیه می‌خواهد برجام به نتیجه برسد اما منافع این کشور نیز باید در نظر گرفته شود.

سرگئی لاوروف، وزیر خارجه روسیه، روز شنبه پنج مارس برای نخستین‌‌بار درخواست دریافت تضمین کتبی ایالات متحده را مطرح کرد.

وزیر خارجه روسیه گفت آمریکا باید تضمین کند تحریم‌‌های تازه روسیه در پی حمله این کشور به اوکراین به هیچ روی نبایستی به بازرگانی، سرمایه‌گذاری، و همکاری‌های نظامی-فنی روسیه با ایران خللی وارد کند.

در پی طرح این درخواست از سوی روسیه برخی از کارشناسان از احتمال کارشکنی روسیه در گفتگوهای وین سخن گفتند.

با این حال سفیر روسیه در ایران با رد این نظر به نقش روسیه در شکل‌گیری توافق سال ۲۰۱۵  و نیز فعالیت‌های پررنگ خبری نماینده این کشور در گفتگوهای وین اشاره کرد و گفت روسیه خواهان به نتیجه رسیدن برجام است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

او افزود منافع روسیه نیز باید در این میان در نظر گرفته شود و مبادلات با ایران تضمین شود.

لوان جاگاریان در پاسخ به این پرسش که مسکو چرا پیش از طرح علنی این شرط تازه خود تهران را در جریان قرار نداده است به تماس مستمر سرگئی لاوروف و حسین امیرعبداللهیان وزاری خارجه روسیه و ایران اشاره کرد و گفت: «مقامات عالی‌رتبه در تهران و مذاکره‌کنندگان در وین در جریان هستند.»

این درحالی است که سعید خطیب‌زاده، سخنگوی وزارت خارجه ایران، روز دوشنبه شانزدهم اسفند از جزئيات اظهارات سرگئی لاوروف درباره لزوم تضمین‌ کتبی آمریکا ابراز بی‌ اطلاعی کرد.

سعید خطیب‌زاده گفت: «اظهارات آقای لاوروف را در رسانه‌ها دیده‌ایم و منتظریم که از طریق مجاری دیپلماتیک جزئیات آن را بشنویم.»

سفیر روسیه در تهران در این نشست خبری از آنچه «عملیات ویژه نظامی» روسیه در اوکراین خواند دفاع کرد و غرب را به پیروی از استانداردهای دوگانه متهم کرد.

او با اشاره به شعار جنگ‌طلبان جمهوری اسلامی در دوران جنگ هشت ساله با عراق گفت شعار امروز روسیه نیز همین است: «جنگ جنگ تا پیروزی»

این مقام روسی اشاره‌ای به پیامدهای سنگین اقتصادی و انسانی شعار جنگ جنگ تا پیروزی، چه در کشمکش میان ایران و عراق و چه در بحران کنونی اوکراین نکرد.