تلاش‌های تازه عربستان سعودی برای تسریع روند توسعه شهر نئوم

پروژه نئوم که در سال ۲۰۱۷، با زیربنایی به مساحت ۲۶.۵ هزار کیلومتر مربع اعلام شد، بر صنایع پیشرفته و فناوری روز متمرکز است

پروژه نئوم شامل طراحی شهری بدون خودرو، شهرک صنعتی شناور در دریای سرخ، پیست‌اسکی کوهستانی و دریاچه مصنوعی است که همه با انرژی‌های تجدیدپذیر کار می‌کنند-Neom

در گامی جدید به‌منظور تشدید تلاش‌ها برای تسریع روند توسعه شهر نئوم در شمال‌غربی عربستان سعودی که یکی از عمده‌ترین پروژه‌های اقتصادی این کشور به شمار می‌رود، مسئولان پروژه نئوم برای راه‌اندازی یک سفر تبلیغاتی گسترده در ایالات متحده آماده می‌شوند تا شرکت‌های بزرگ آمریکایی را با فرصت‌های اقتصادی روبه‌رشد در شهر نئوم آشنا کنند.

به گزارش بلومبرگ، مدیران این پروژه عظیم با ارسال دعوت‌نامه‌هایی به بانکداران و سرمایه‌گذاران خارجی، آن‌ها را برای شرکت در نشست ماه آینده در نیویورک فراخوانده‌اند. این نشست در چارچوب برنامه‌های مسئولان این پروژه برای جلب توجه جامعه جهانی به‌ احداث مرکز جهانی فناوری به ارزش ۵۰۰ میلیارد دلار برگزار می‌شود.

دعوت از بانکداران و مشاوران املاک

در این نشست که قرار است در اوایل آوریل ۲۰۲۲ در نیویورک برگزار شود، نظمی‌النصر، مدیرعامل شرکت سهامی نئوم، و لیث‌الشیبان، رئیس بخش مالی این پروژه شرکت، خواهند کرد.

خبرگزاری بلومبرگ خاطرنشان کرد که مسئولان شرکت‌های سهامی خاص، بانکداران، شرکت‌های ساختمانی و مشاوران املاک به این گردهمایی دعوت شده‌اند تا میزان علاقه‌مندی به این پروژه را بررسی و ارزیابی کنند.

بلومبرگ به نقل از منبعی که نخواست نامش فاش شود، نوشت که مسئولان شهر نئوم گردهمایی‌هایی را در شهرهای مختلف ایالات متحده برگزار خواهند کرد؛ همان‌گونه که سال گذشته چنین نشست‌هایی در لندن برگزار شد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

فرصت‌های اقتصادی قابل‌توجه در شهر نئوم

در متن دعوت‌نامه‌های فرستاده شده برای شرکت در نشست نیویورک، آمده است: «با فرصت‌های بزرگ اقتصادی که شهر نیوم ارائه می‌کند، آشنا شوید و به ما بگویید چگونه می‌توانیم از طریق مشارکت معنادار و فراهم کردن فرصت‌های سرمایه‌گذاری، از طرح‌های تجاری شما حمایت کنیم.»

البته مسئولان شرکت سهامی نئوم در نشست‌های پیش‌رو درباره چشم‌انداز منحصربه‌فرد پروژه نیوم شامل طراحی شهری بدون خودرو، شهرک صنعتی شناور در دریای سرخ، ساخت یک پیست‌اسکی کوهستانی و دریاچه مصنوعی که همه با انرژی‌های تجدیدپذیر کار می‌کنند، جزئیات کاملی ارائه خواهند داد.

پروژه نئوم تاکنون بیش از یک هزار کارمند نخبه، از جمله مدیران سابق شرکت جنرال‌الکتریک، شرکت مهندسی «بارو هاپولد» (Buro Happold) و شرکت مالی «اروه‌ئه» (RWE) آلمانی را استخدام کرده است.

الگوی نوین و پیشرو جهانی

احداث پروژه نیوم که در سال ۲۰۱۷، با زیربنایی به مساحت ۲۶.۵ هزار کیلومتر مربع اعلام شد، بر صنایع پیشرفته و فناوری روز متمرکز است و هدف از آن، تنوع‌بخشی به منابع اقتصادی غیرنفتی عربستان سعودی است تا به یک الگوی جهانی پیشرو در جنبه‌های مختلف زندگی تبدیل شود.

این در حالی است که عربستان سعودی با هدف افزایش مشارکت بخش خصوصی در تولید ناخالص داخلی به حدود ۶۵ درصد و افزایش سرمایه‌گذاری مستقیم خارجی که سهم‌گیری آن در تولید ناخالص داخلی به ۵.۷ درصد برسد، راهبردی را تدوین کرده است.

تسهیلات ویژه برای جذب سرمایه‌گذاری

البته عربستان سعودی در طول شش سال گذشته، به‌منظور ایجاد اصلاحات به‌ویژه در عرصه تجارت و سرمایه‌گذاری گام‌های ‌بلندی برداشته و تلاش‌های بسیاری کرده است. بر اساس گزارش بانک جهانی، در شاخص سهولت کسب‌وکار در سال ۲۰۲۰، ریاض در فهرست ۱۰ اقتصاد پویا و بهبودیافته جهان برای  تجارت و سرمایه‌گذاری آسان قرار گرفته است.

© IndependentArabia

بیشتر از جهان