بزرگ‌ترین مجتمع صنعتی شناور جهان در شهر هوشمند نئوم عربستان

انرژی مورد نیاز این شهر که میزان خالص انتشار کربن آن صفر است ۱۰۰ درصد از انرژی پاک تأمین خواهد شد

این بندر در دریای سرخ نزدیک به کانال سوئز و در جنوب «خط» واقع شده است twitter/NEOM

شاهزاده محمد بن سلمان، ولیعهد عربستان سعودی، از راه‌ا‌ندازی شهر صنعتی نئوم موسوم به اکساگون (OXAGON) خبر داد که قرار است بزرگ‌ترین مجتمع صنعتی شناور در جهان باشد.

طبق بیانیه‌ای که خبرگزاری عربستان سعودی منتشر کرده اکساگون مکمل همان فلسفه و اصول برنامه «خط» (THE LINE) است که در ماه ژانویه اعلام شد و زیست‌ در هماهنگی با طبیعت را ارائه می‌کند.

خط، یک مسیر کمربندی ۱۷۰ کیلومتری در شهر هوشمند نئوم در سواحل دریای سرخ است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

این بندر در دریای سرخ نزدیک به کانال سوئز و در جنوب «خط» واقع شده است و شامل بندر فعلی دوبا خواهد بود که اکنون بخشی از اکساگون است.

تقریباً ۱۳ درصد از تجارت جهانی از دریای سرخ می‌گذرد و اكساگون به عنوان یکی از پیشرفته‌ترین قطب‌های لجستیکی از نظر فناوری با پیشرفته‌ترین اتصال یکپارچه بندر و فرودگاه در جهان است.

اکساگون اولین بندر و زنجیره تأمین کاملاً یکپارچه جهان را برای شهر هوشمند نئوم (NEOM) ایجاد خواهد کرد. بندر، تدارکات و تسهیلات تحویل ریلی یکپارچه خواهد شد و سطوح بهره‌وری در سطح جهانی را با انتشار خالص کربن صفر ارائه می‌دهد و به این ترتیب معیاری جهانی را در هم‌سویی فناوری و پایداری زیست محیطی پایه می‌گذارد.

انرژی مورد نیاز این شهر که میزان خالص انتشار کربن آن صفر است ۱۰۰ درصد از انرژی پاک تأمین خواهد شد.

با تکیه بر نوآوری و فناوری جدید که پایه‌ای حیاتی برای این صنایع ایجاد می‌کند هفت بخش هسته توسعه صنعتی اکساگون را شکل می‌دهند. این صنایع انرژی پایدار، تحرک مستقل، نوآوری در آب، تولید غذای پایدار، سلامت و رفاه، فناوری و تولید دیجیتال هستند، از جمله ارتباطات راه دور، فناوری فضایی و روباتیک و روش‌های مدرن ساخت‌وساز که همگی با انرژی ۱۰۰% تجدید پذیر تأمین می‌شوند.

بسیاری از ویژگی‌های خط که قابلیت زیست‌ استثنایی را ارائه می‌دهد در چشم‌انداز شهری اکساگون منعکس شده است و اماکن با یک پیاده‌روی کوتاه یا از طریق وسایل نقلیه هیدروژنی قابل‌دسترسی خواهند بود.

پروژه بزرگ نئوم (NEOM) شهری هوشمند به طول ۱۷۰ کیلومتر و بدون خودرو است که مراحل ساخت آن آغازشده و می‌تواند از سه‌ماهه اول سال ۲۰۲۴ پذیرای ساکنان و گردشگران باشد.

بیشتر از جهان