چهاردهمین روز حمله به اوکراین؛ «حمله روسیه به بیمارستان کودکان در ماریوپل»

وزیر امور خارجه آمریکا: یقین دارم شاهد «شکست استراتژیک» روسیه خواهیم بود

BULENT KILIC / AFP

چهارشنبه هجدهم اسفندماه، چهاردهمین روز حمله روسیه به اوکراین با فرمان جو بایدن، رییس‌جمهور آمریکا برای تحریم نفت و گاز روسیه آغاز شد. ولودیمیر زلنسکی، رییس‌جمهوری اوکراین که ساعاتی قبل از اعلام این تصمیم در مجلس عوام بریتانیا سخنرانی می‌کرد، اقدام آمریکا را شلیک به قلب ماشین جنگی پوتین توصیف کرد. او با نقل قول از وینستون چرچیل و یادآوری جنگ با نازی‌ها از بریتانیا خواست ضمن تشدید تحریم‌ها علیه روسیه، این کشور را تروریست اعلام کند.

همزمان گزارش‌هایی از کند شدن پیشروی ارتش روسیه در اوکراین منتشر می‌شود. در عین حال آمار کشته‌ها و زخمی‌ها در بین غیرنظامیان رو به افزایش است و روسیه بارها به نقض آتش‌بس‌های متعددی متهم شده است که خود در پنج شهر اوکراین شامل ماریوپل، اعلام کرده است. از جمله حمله هوایی به شهر سومی که به عنوان مسیری برای خروج امن غیرنظامیان درنظر گرفته شده بود اما حمله‌های ارتش روسیه به این شهر ۲۱ کشته شامل دو کودک برجای گذاشت.

مقامات آمریکایی بر این باورند ولادیمیر پوتین، رییس‌جمهوری روسیه درباره تصرف کی‌یف در دو روز نخستین حمله به اوکراین دچار اشتباه محاسباتی شده است. مسکو برای پایان جنگ چهار شرط شامل توقف اقدامات نظامی از سوی اوکراین، تغییر قانون اساسی اوکراین، به رسمیت شناختن استقلال دو منطقه جدایی‌طلب دونتسک و لوهانسک و به پذیرش کریمه به عنوان بخشی از خاک روسیه، تعیین کرده است.

بیشتر از جهان