کانون کارگردانان سینما: اعتراض مهرجویی تلخ‌ترین فیلم کوتاه تاریخ سینمای ایران بود

«سینمای ایران دهه‌ها است که زیر فشار سانسور و توقیف در حال از بین رفتن است»

ویدیو دو دقیقه‌ای داریوش مهرجویی در اعتراض به خط خوردن فیلمش از فهرست اکران نوروزی واکنش‌ قشرهای مختلف را در پی داشت. شورای مرکزی کانون کارگردانان سینمای ایران نیز در بیانیه‌ای، ویدیو اعتراضی این کارگردان پیشکسوت را «تلخ‌ترین فیلم کوتاه تاریخ سینمای ایران» خواند و نوشت: «شرم باد که استاد بی‌بدیل و فخر سینمای ایران در ۸۲ سالگی چنین آشفته‌حال شدند.»

شورای مرکزی کانون کارگردانان سینمای ایران در بیانیه خود، با یادآوری دستاوردهای داریوش مهرجویی برای سینمای ایران، اعلام کرد: «زمانی که فیلم گاو استاد مهرجویی پایه‌های موج‌ نو سینمای ایران را بنیان نهاد و سال‌ها بعد همین فیلم از نجات‌دهنده‌های حیات سینمای بعد از انقلاب شد، سانسورچیان تندرو و تازه‌به‌میزرسیده کجا بودند؟ آیا آن‌ها می‌دانند هویت و اعتبار این‌ سینما از بزرگانی چون داریوش مهرجویی و این نسل تکرارنشدنی است؟»

امضاکنندگان بیانیه با اشاره به ویدیو اعتراض شدید داریوش مهرجویی، افزودند: «اگر با دیدن این فیلم دو دقیقه‌ای، همه مدیران فرهنگی استعفا دهند یا هر هفت فیلم‌ اکران نوروزی انصراف دهند، اصلا نباید تعجب کرد.»

شورای مرکزی کانون کارگردانان سینمای ایران تاکید کرد: «استاد مهرجویی در دو دقیقه، بغض فروخورده سینمای ایران را شکست و یک‌تنه صدای تمامی جامعه سینمای ایران شد.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

در این بیانیه تصریح شد: «سینمای ایران دهه‌ها است زیر فشار سانسور و توقیف و حالا بازبینی مجدد و بی‌اعتبار ساختن پروانه‌های صادرشده توسط مخالفان تندرو سینما در حال از بین رفتن است.»

کارگردانان سینمای ایران در بیانیه خود از محمد خزاعی، رئیس سازمان سینمایی، خواستند قبل از اقدام داریوش مهرجویی برای «تحصن» در وزارت ارشاد، پروانه نمایش فیلم «لامینور» را تمدید کند و «بدعت بازبینی مجدد دیگر فیلم‌های سینمایی دارای پروانه نمایش» را نیز پایان دهد.

سینماگران ایران در پایان تاکید کردند که «تمام‌قد» در کنار مهرجویی و همه سینماگران «خسته از سانسور و توقیف» خواهند ایستاد. 

روز شنبه، ۱۴ اسفند، محمدرضا فرجی، مدیرکل دفتر نظارت بر عرضه و نمایش سازمان سینمایی، اعلام کرد فیلم سینمایی لامینور، آخرین ساخته داریوش مهرجویی، از فهرست اکران نوروزی سینماهای ایران حذف شده است. این مقام سازمان سینمایی گفت که لامینور پروانه نمایش خود را دو سال پیش دریافت کرده و اعتبار آن حالا منقضی شده است. فرجی در عین‌ حال مدعی شد که «لامینور»  برای دریافت پروانه نمایش مشکلی ندارد.

حذف «لامینور» از فهرست اکران‌های نوروزی که بهترین زمان نمایش فیلم‌ها در ایران است، اعتراض شدید داریوش مهر‌جویی را به همراه داشت. او روز یکشنبه، ۱۵ اسفند، با انتشار ویدیویی، در حالی‌ که به‌شدت عصبانی و برافروخته بود، گفت که همراه با دستیارانش در وزارت ارشاد تحصن خواهد کرد. مهرجویی در حالی‌ که پروانه نمایش فیلم خود را در دست داشت، گفت: «پروانه نمایش فیلم من شیر نیست؛ گوشت نیست که بگویید تاریخ انقضای آن گذشته است. شما به من پروانه نمایش دادید، چرا زیر قول خود می‌زنید؟»

کارگردان صاحب‌نام سینمای ایران در بخش‌های دیگری از این بیانیه، با انتقاد شدید از سیاست‌گذاران گفت: «شما که فیلم من را قضاوت می‌کنید، شما که هستید؟ چه‌کاری کرده‌اید؟ چه چیزی دادید بیرون؟ پشت پرده مثل اشباح هی حکم صادر می‌کنید.»

پیش‌تر رضا درمیشیان، تهیه‌کننده فیلم لامینور، در توییتی نوشته بود: «مقابل منزل آقای داریوش مهرجویی ایستاده‌ام و پای رفتن به داخل خانه را ندارم. با خودم کلنجار می‌روم که چگونه بگویم. سخت است به آقای مهرجویی که چند شب پیش از آی‌سی‌یو بیرون آمده، بگویم سازمان سینمایی اجازه نمایش فیلمتان لامینور را نداده! این است حکایت حذف و بی‌حرمتی به بزرگان سینمای ایران».

بیشتر از فرهنگ و هنر