قیمت طلا در بازارهای جهانی رکورد شکست 

سرمایه‌گذارانی که احتمال می‌دهند وضعیت بازار بدتر شود، می‌کوشند تا با خرید طلا، از سرمایه خود محافظت کنند

قیمت هر اونس طلا در بازارهای جهانی از دو هزار دلار گذر کرد - DAVID GRAY / AFP

پس از آن که آمریکا از احتمال تحریم نفت روسیه در واکنش به حمله آن کشور به اوکراین سخن گفت، قیمت هر اونس طلا در بازارهای جهانی از دو هزار دلار گذر کرد و به نگرانی‌ها درباره افزایش تورم و کاهش رشد اقتصادی دامن زد. 

روز یکشنبه، ۶ مارس، آنتونی بلینکن، وزیر خارجه آمریکا، گفت ایالات متحده و متحدان آن در حال بررسی گزینه تحریم نفت روسیه هستند. در پی آن سخنان، قیمت شمش‌ طلا در بازارهای جهانی شاهد بزرگترین جهش قیمتی خود پس از ژوئیه ۲۰۲۰ بود.

به گزارش بلومبرگ، قیمت هر اونس طلا پس از رسیدن به اوج ۲۰۰۲.۵۹ دلاری،‌ کمی افت کرد. این افت قیمتی پس از آن روی داد که دولت آلمان گفت مخالف دور فزاینده دیگری از تحریم‌ها است. این موضع آلمان می‌تواند نشانگر اختلاف نظر دولت‌های غربی درباره تحریم نفت روسیه باشد. با این حال، دو منبع خبری به بلومبرگ گفتند که ایالات متحده در حال بررسی گزینه تحریم نفت روسیه، بدون کمک متحدان اروپایی خود است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

با توجه به نگرانی‌ها درباره افزایش تورم و کاهش رشد اقتصادی، طلای بدون بهره در بازار جذابیت بیشتری یافته است. بالا رفتن قیمت طلا در زمانی که ارزش دلار نیز به بالاترین میزان خود از ژوئیه ۲۰۲۰ تاکنون رسیده است، نشانه‌ای از جذابیت تبدیل سرمایه‌ به طلا است. 

کارستن منکه، مدیر پژوهش‌ نسل آتی در گروه تجاری ژولیوس بائر، در یادداشتی نوشت که هرگونه تشدید جنگ «ممکن است اقتصاد جهانی را به سوی یک وضعیت احتمالی رکود تورمی سوق دهد. سرمایه‌گذارانی که احتمال می‌دهند وضعیت بازار بدتر شود، می‌کوشند تا با خرید طلا، از سرمایه خود محافظت کنند. اما باید آگاه باشند که اگر آن پیش‌فرض‌ درست نباشد، قیمت‌ها دوباره کاهش می‌يابد.»

بیشتر از اقتصاد