گروسی در بازگشت از ایران: سئوال‌های آژانس هنوز باقی است

موضوع اورانیوم فلزی، دیگر جزو پرسش‌های باقی‌مانده آژانس نیست

رافائل گروسی، مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی- REUTERS/Leonhard Foeger

رافائل گروسی، مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، شنبه شب پس از بازگشت از تهران، در یک نشست خبری گفت سئوال‌هایی را که هنوز در باره ماهیت مشکوک برنامه هسته‌ای ایران مطرح است نمی‌توان نادیده گرفت.

گروسی که در وین صحبت می‌کرد گفت: «شاید بتوان رابطه‌ای مساعدت‌آمیز را تصور کرد انگار که هیچ اتفاقی نیفتاده و مسائل بسیار مهم پادمانی بی‌جواب بماند.»

مدیرکل آژانس همچنین گفت که نتیجه بررسی‌های خود را پیش از «روز اجرای مجدد برجام» - یعنی تاریخی که قرار است در صورت هر توافق احتمالی بر سر برجام، بخش اصل تحریم‌های آمریکا علیه ایران لغو شوند- ارائه خواهد کرد.

در توافقی که روز شنبه میان آژانس و جمهوری اسلامی ایران صورت گرفت، قرار شد ایران تا سه ماه دیگر به سئوال‌های باقی‌مانده آژانس در باره سه سایت هسته‌ای خود پاسخ دهد، اما سئوال چهارم از دستور کار آژانس حذف شد، یعنی احتمال وجود یک قرص فلزی اورانیومی در یک سایت نامشخص هسته‌ای دیگر.

خبرگزاری رویترز شنبه شب گزارش داد گزارش محرمانه آژانس به اعضا پس از بازگشت او از تهران را رویت کرده است که در آن، آژانس به ایران اطلاع داده که موضوع اورانیوم فلزی دیگر جزو پرسش‌های باقی‌مانده آژانس نیست.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

گروسی، پیش از ترک تهران گفت که احیای توافق هسته‌ای ۲۰۱۵ بین ایران و قدرت‌های جهانی بدون حل‌وفصل مسائل تهران با آژانس امکان‌پذیر نخواهد بود.

به گزارش رویترز، او در کنفرانس خبری پس از دیدار با محمد اسلامی، رئیس اتمی ایران گفت: «بدون حل‌وفصل مسائل باقی‌مانده، تلاش برای احیای برجام (برنامه جامع اقدام مشترک) ممکن نیست.»

محمد اسلامی نیز گفت که مسائل باقی‌‌مانده تا پایان خرداد ۱۴۰۱ (۲۱ ژوئن) حل خواهد شد.

او افزود تهران با «ارائه اسناد به آژانس بین‌المللی انرژی اتمی برای بستن موضوعات باقی‌مانده» موافقت کرده است.

یکی از مشکلات حل‌وفصل مسائل مربوط به رسوبات مواد هسته‌ای است که ایران منشاء آن را اعلام نکرده است. گروسی گفت مسائلی وجود دارد که هنوز باید ایران در مورد آن‌ها توضیح دهد.

گروسی پیش از بازگشت به وین روز شنبه با وزیر امور خارجه ایران نیز گفتگو کرد.

او در این‌ باره گفت: «هنوز مسائلی وجود دارد که ایران باید به آن‌ها رسیدگی کند. آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به دنبال پاسخ‌هایی از ایران در مورد چگونگی رسیدن رسوبات اورانیوم در آن سایتها است.»