گزارش اولین مورد احتمالی انتقال کووید از گوزن وحشی به انسان در کانادا

یک نفر به سویه‌ سارس-کوو-۲ مبتلا شده که با ویروس گوزن تشابه ژنتیکی دارد

طبق مطالعات قبلی ویروس جدید کرونا می‌تواند از انسان به حیوانات وحشی ازجمله شیر، ببر، مینک و همچنین گوزن دم‌سفید و جمعیت گوزن‌ها انتقال یابد- AFP

محققان گزارشی منتشر کرده اند که نشان می دهد احتمال انتقال نوع جهش‌یافته ویروس کرونای جدید از گوزن دم‌سفید به انسان وجود دارد. این مورد که در کانادا رخ داده است، درصورتی‌که تایید شود اولین مورد سرایت این ویروس از گوزن به انسان خواهد بود.

این مطالعه که هنوز داوری علمی نشده است هفته پیش در بایوآرکایو (bioRxiv) منتشر شد. (بایوآرکایو یا مخازن پیش چاپ: به بایگانی مقاله‌ها و مطالعاتی که هنوز در مجلات علمی داوری یا منتشر نشده‌اند گفته می‌شود.) در این مطالعه خوشه‌های شدیدا جهش‌یافته ژنوم‌ ویروس سارس-کوو-۲ در گوزن دم‌سفید کشف شد که نشان می‌دهد احتمالا گوزن می‌تواند نقش مخزن حیوانی این ویروس را بازی کند.

در این مطالعه محققانی ازجمله بردلی پیکرینگ از مرکز ملی بیماری‌های حیوانات کانادا ۳۰۰ نمونه از گوزن‌های دم‌سفید نواحی جنوب غربی و شرقی انتاریو را که در نوامبر و دسامبر ۲۰۲۱ (آبان و آذر ۱۴۰۰) گردآورده بودند بررسی کردند.

این محققان دریافتند ۱۷ راس از گوزن‌های جنوب غرب انتاریو مبتلا به ویروس کرونای جدید شده‌اند.

محققان با توالی‌یابی ژنوم‌های این ویروس در پنج نمونه «خانواده جدید و بسیار متفاوتی» از ویروس کرونای جدید کشف کردند که در مقایسه با نسخه اصلی سارس-کوو-۲ که در ووهان چین شناسایی شد ۷۶ بار جهش یافته بود.

این محققان در این مقاله نوشتند «این خانواده ۷۶ جهش داشته است ازجمله ۳۷ جهشی که پیش‌تر به علت ورود به بدن حیوانات میزبان غیرانسانی رخ داده بود و ۲۳ جهشی که پیش‌تر در گوزن‌ها مشاهده نشده بود.»

این محققان با مقایسه ژنوم‌ ویروس کشف‌شده در بدن گوزن‌ با ژنوم این ویروس در بدن انسان‌های همان منطقه دریافتند که یک نفر مبتلا به همان سویه‌ سارس-کوو-۲ شده که با ویروس گوزن تشابه ژنتیکی دارد.

پیشرفتی چشمگیر در عرصه حیوانات و کووید-۱۹: محققان کانادایی موردی را کشف کرده‌اند که به نظر می‌رسد اولین مورد انتقال این ویروس از گوزن به انسان باشد و در انتاریو اتفاق افتاده است.

 

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

 

این محققان گفتند محدودیت کمی داده‌های این مطالعه مانع از نتیجه‌گیری قطعی در این مورد که آیا این ویروس واقعا از گوزن به این فرد منتقل شده است یا خیر می‌شود.

 این محققان افزودند: البته بر اساس چندین مجموعه از شواهد محیطی یک خانواده از این ویروس هم به بدن میزبان‌های غیر انسان راه یافته و سازگار شده است مثل مجموعه منحصربه‌فردی از جهش‌ها که  قبلا در دودمان‌های سارس-کوو- ۲ مشاهده نشده بود.

در انتاریو ویروسی در بدن گوزن کشف شده است که باعث ایجاد کووید ۱۹ می‌شود و احتمال دارد از گوزن به انسان انتقال یابد. البته با رعایت توصیه‌های ایمنی غذایی همچنان می‌توان به شکار رفت و از خوردن گوشت جانوران وحشی لذت برد.

طبق مطالعات قبلی ویروس جدید کرونا می‌تواند از انسان به حیوانات وحشی ازجمله شیر، ببر، مینک و همچنین گوزن دم‌سفید و جمعیت گوزن‌ها انتقال یابد اما به گفته محققان این مطالعه جدید نخستین شواهد ممکن از انتقال این ویروس از گوزن به انسان است.

این محققان افزودند جهش‌های مشاهده شده در نمونه‌های ویروس گرفته شده از گوزن در این بررسی ممکن است بر قابلیت واکسن‌های کرونای مورد استفاده کنونی برای حفاظت در برابر این خانواده از ویروس اثر زیادی نداشته باشد.

موارد دیگری از انتقال ویروس کرونا از گوزن دم‌سفید به انسان گزارش نشده است اما محققان می‌گوید «عفونت ماندگار سارس-کوو – ۲ در گوزن دم‌سفید و فرصت‌های انتقال آن به انسان، امکان بالقوه عملکرد گوزن دم‌سفید در نقش مخزن جانوری را پررنگ می‌کند.»

این محققان می‌گویند برای ارزیابی شیوع ویروس جدید کرونا در گوزن و سایر جانوران و شناسایی مخزن‌های قادر به انتقال و تکامل این ویروس مطالعات چند رشته‌ای بیشتری لازم است.

© The Independent