هزاران مورد سالانه سرایت ویروس کرونا از حیوانات به انسان

منشا ویروس جدید کرونا که باعث بیماری کووید می‌شود، هنوز یک راز باقی مانده است

این تحقیق احتمالا اولین تلاش برای براورد میزان دفعات آلوده شدن افراد به ویروس‌های کرونای مرتبط با خفاش‌ها است - SAM PANTHAKY / AFP

مطالعه‌ای جدید نشان می‌دهد که حیوانات ناقل ویروس‌های کرونا، شبیه آن ویروسی که بیماری کووید-۱۹ را سبب شد، سالانه هزاران نفر را در چین و آسیای جنوب شرقی آلوده می‌کنند.

محققان اکوهلت الاینس و دانشکده پزشکی دوک-‌ان‌یو‌اس در سنگاپور هشدار داده‌اند که احتمال شیوع مجدد بیماری همه‌گیر در نتیجه سرایت جدید ویروس [از حیوان به انسان] وجود دارد.

این مطالعه که پنجشنبه گذشته پیش از بازبینی دیگر دانشمندان منتشر شد، تخمین زده است که سالانه ۴۰۰ هزار مورد از این نوع عفونت‌ها رخ می‌دهد. با این حال، بیشتر آن‌ها به دلیل اینکه یا علائم خفیفی دارند یا هیچ علائمی ندارند و به راحتی به دیگران سرایت نمی‌کنند، تشخیص داده نمی‌شوند.

در این مقاله آمده است که هر رویداد «سرریز ویروس» که منظور هنگامی است که ویروسی بر موانع طبیعی سرایت از گونه‌ای به گونه دیگر غلبه می‌کند، می‌تواند به شیوعی مانند بیماری کووید منجر شود.

منشا ویروس جدید کرونا که بیماری کووید را موجب شده، هنوز یک راز باقی مانده است و چند سال پس از ظهور و گسترش این بیماری و تبدیل آن به یک بیماری همه‌گیر، همچنان موضوع بحث و مناقشه بین رهبران جهان و متخصصان است.

در بطن این بحث و جدل‌ها دو نظریه وجود دارد؛ اینکه ویروس کشنده به طور طبیعی از خفاش‌ها از طریق یک حیوان میزبان واسط به انسان منتقل شده یا این ویروس در نتیجه نشت از آزمایشگاه گسترش یافته است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

تحقیقات اکوهلت الاینس مستقر در نیویورک و دانشکده پزشکی سنگاپور بر اساس نظریه قدیمی است که فرض می‌گیرد خفاش‌ها میزبان اصلی این ویروس‌‌اند و افرادی که در مجاورت این پستانداران زندگی می‌کنند، در معرض بیشترین آسیب‌اند.

موسسه ملی آلرژی و بیماری‌های واگیردار ایالات متحده پشتیبان مالی این تحقیق بوده است.

ادوارد هولمز، زیست‌شناس دانشگاه سیدنی که در این تحقیق شرکت نداشته است، به بلومبرگ گفت: «این احتمالا اولین تلاش برای براورد میزان دفعات آلوده شدن افراد به ویروس‌های کرونای مرتبط با سارس از خفاش‌ها است.»

وی گفت اینکه انسان در معرض ویروس کرونایی قرار گیرند که خفاش‌ها ناقل آن‌اند، غیرعادی نیست. وی افزود: «اگر شرایط مناسب باشد، هر یک از این سرایت‌ها ممکن است به یک شیوع بیماری بدل شود.»

شبه‌‌قاره آسیا محل زندگی تقریبا چند ۱۰ گونه خفاش است که می‌توانند به ویروس کرونا آلوده شوند. بر اساس این مطالعه، جنوب چین و بخش‌هایی از میانمار، لائوس، ویتنام و اندونزی در مسئله سرایت کرونا از حیوان به انسان بیشترین آسیب‌پذیری را دارند.

آقای هولمز گفت: «این مطالعه فقط خفاش را در نظر گرفته است. وقتی همه دیگر گونه‌های جانوری را در نظر بگیرید که بالقوه ممکن است ناقل ویروس باشند، خطر قرار گرفتن در معرض آن حتی از این هم بیشتر می‌شود.»

این مطالعه نشان داد که تنها در آسیا، حدود ۴۷۸ میلیون نفر در مناطقی زندگی می‌کنند که محل سکونت خفاش‌های حامل ویروس کرونا است.

پیتر دازاک و همکارانش در اکوهلت الاینس مستقر در نیویورک، تخمین زده‌اند که سالانه حدود ۵۰ هزار مورد سرایت ویروس از خفاش به انسان در جنوب شرقی آسیا رخ می‌دهد و این براورد محافظه‌کارانه در واقع می‌تواند به میلیون‌ها مورد برسد.

دکتر دازاک به دلیل همکاری با موسسه ویروس‌شناسی ووهان با حمایت مالی موسسه ملی بهداشت در آمریکا با انتقادهای متعددی روبه‌رو بوده است. موسسه ویروس‌شناسی ووهان در بطن نظریه نشت ویروس از آزمایشگاه مطرح است. این نظریه که قبلا به مثابه نظریه توطئه راست‌افراطی رد شده بود، از آن زمان به این سو، ظاهرا مورد پذیرش بسیاری از دانشمندان قرار گرفته است.

© The Independent