هواپیمایی قطر اعلام کرد غرامت سنگینی از ایرباس می‌گیرد

شرکت هواپیمایی قطر به دلیل پیامدهای همه‌گیری کرونا در جهان زیان چشمگیری متحمل شده است

از نوامبر ۲۰۲۰ تا کنون، این بیست‌ودومین فروند از مجموع ۵۳ فروند هواپیمای A350 این شرکت است که زمین‌گیر می‌شود- KARIM JAAFAR / AFP

شرکت هواپیمایی قطر روز دوشنبه، نهم اسفندماه، با اعلام زمین‌گیر شدن یک هواپیمای دیگر ایرباس آن شرکت، این غول هواپیماسازی را متهم کرد که از تلاش برای حل اختلاف‌ها بر سر ایمنی هواپیمای ایرباس A350 جلوگیری می‌کند.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، شرکت هواپیمایی قطر در بیانیه‌ای اعلام کرد که از طریق قانونی پیگیر دریافت غرامت ۶۱۰ میلیون دلاری خود از شرکت هواپیماسازی ایرباس است و خسارت هر روز تأخیر در رفع اختلاف را نیز خواهد گرفت.

از نوامبر ۲۰۲۰ تا کنون، این بیست‌ودومین فروند از مجموع ۵۳ فروند هواپیمای A350 این شرکت است که زمین‌گیر می‌شود.

در حالی که این دعوای حقوقی در دادگاهی در لندن دنبال می‌شود، ایرباس نیز در مقابل می‌خواهد سفارش هواپیمایی قطر برای خرید دو فروند دیگر A350 و ۵۰ فروند A321neo را لغو کند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

شرکت هواپیمایی قطر در بیانیه خود، با ابراز شگفتی از گفته‌های مدیر اجرایی ایرباس مبنی‌بر این‌که «ما تلاش داریم اختلاف‌ها را به شکل دوستانه‌ای حل کنیم»، اعلام کرد: «مهم است توضیح دهیم که شرکت هواپیمایی قطر و تیم حقوقی آن از تلاش‌های ایرباس برای حل‌وفصل وضعیت به شیوه‌ای دوستانه بی‌خبر است. واقعیت امر کاملا خلاف این است.»

هواپیمایی قطر اعلام کرد که به نبرد حقوقی خود برای وادار کردن ایرباس به «بررسی کامل، درخور، و شفاف» مشکل رنگ‌آمیزی هواپیماها ادامه می‌دهد.

این مشکل نخستین‌بار زمانی پدید آمد که قرار شد هواپیماهای ایرباس شرکت قطری به‌مناسبت جام جهانی فوتبال که امسال در قطر برگزار می‌شود، رنگ‌آمیزی ویژه‌ای شوند. اما معلوم شد که این رنگ‌آمیزی در برابر صاعقه آسیب‌پذیر است.

شرکت هواپیمایی قطر به‌دلیل پیامدهای همه‌گیری کرونا در جهان نیز زیان چشمگیری متحمل شده است. این در حالی است که  شرکت ایرباس پس از دو سال زیان‌دهی، از سود ۴.۲ میلیارد دلاری برای سال ۲۰۲۱ خبر داد و اعلام کرد در سال جاری قرار است ۷۲۰ فروند هواپیمای تجاری به مشتریانش تحویل دهد.

بیشتر از جهان