شرکت ایرباس برای ادامه حیات کارمندانش را اخراج می‌کند

این موسسه دفاع هوایی و فضایی تنها در بریتانیا ۱۳ هزار کارمند دارد

ایرباس یکی از بزرگترین تولیدکنندگان هواپیما در صنایع بین‌المللی هوایی است - PASCAL PAVANI / AFP

شرکت هواپیمایی ارباس هشدار داده است که «با سرعتی بی‌سابقه در حال از دست دادن منابع مالی» است و احتمالا اگر ۱۵۰ هزار تن از کارکنانش را در سراسر جهان اخراج نکند، ورشکست خواهد شد. 

این موسسه دفاع هوایی و فضایی که تنها در بریتانیا ۱۳ هزار کارمند داشته است و هزاران نفر دیگر را از طریق شرکت‌های وابسته و زنجیره تدارکاتی‌اش حمایت می‌کند، در نامه‌ای به کارمندانش، مشکلاتی را که این شرکت و صنایع هوایی به خاطر پیامد بحران ویروس کرونا با آن رو‌به‌رو هستند، مطرح کرده است. 

در این نامه گیوم فوُری، رئیس موسسه ارباس، نوشته است:«اگر اکنون اقدام نکنیم، ادامه حیات ارباس به خطر می‌افتد.» 

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

«تنها در دو هفته حدود یک سوم منابع بازرگانی‌مان را از دست داده‌ایم. و صراحتا بگویم، این هنوز بدترین شرایطی نیست که ممکن است با آن رو‌به‌رو شویم.»

او می‌افزاید: «ما با سرعتی بی‌سابقه منابع مالی خود را از دست می‌دهیم که ممکن است حیات شرکت را به خطر اندازد. باید اکنون به فوریت برای جلوگیری از تحلیل رفتن وجوه شرکت وارد عمل شویم، تعادل مالی خود را احیا کنیم و نهایتا کنترل سرنوشتمان را در دست بگیریم.»

ارباس یکی از بزرگترین تولیدکنندگان هواپیما در صنایع بین‌المللی هوایی است که با اقدام کشورهای جهان برای کند کردن سیر شیوع ویروس کرونا، با لغو اکثر پروازها مواجه شده است.

این اقدام موجب کاهش شدید تقاضا برای هواپیماهای جدید شده است که به نظر نمی‌رسد در ماه‌های آینده به وضع عادی بازگردد. برخی تحلیلگران پیش‌بینی می‌کنند که پس از ختم بحران کرونا، حجم پروازها برای مدتی طولانی با کاهش رو‌به‌رو خواهد بود.

آقای فُوری گفت: «صنایع هوانوردی در دنیای جدید بسیار ضعیف تر و آسیب پذیرتر از هنگام آغاز بحران خواهد بود.»

موسسه ارباس با استفاده از طرح دولت برای پرداخت حقوق کارمندان معلق شده، بیش از ۳ هزار کارمند را در فرانسه به مرخصی اجباری فرستاده است.

این شرکت به فرصت‌های شغلی کارمندان بریتانیایی‌اش که در «بروتون» در شمال ولز و «فیلتون» در بریستول مستقرند، اشاره نکرده است. 

پیش‌تر، ارباس در مورد تعرفه‌هایی که پس از برگزیت به عنوان بخشی از رابطه جدید تجاری با اتحادیه اروپا وضع می‌شد، هشدار داده بود. 

خبرگزاری رویترز گزارش داده است که شرکت ارباس در حال مذاکره با اتحادیه اروپا در مورد اخذ وام‌های تضمین شده دولتی است.

منابع ارباس می‌گویند که در مورد ارتباطات داخلی شرکت اظهار نظر نمی‌کنند.

© The Independent

بیشتر از جهان