منافع هواپیمایی قطر از پایان محاصره

ایران از لغو محاصره قطر متضرر می‌شود

بازگشایی حریم هوایی کشورهای همسایه قطر، برای ایران ضرر مالی به همراه خواهد داشت - PASCAL PAVANI / AFP

سال ۲۰۲۱ با اخبار مثبت دیپلماتیک برای هواپیمایی قطر آغاز شده است . عربستان سعودی به همراه دیگر متحدانش با پایان دادن به محاصره سه و نیم ساله توافق کرده‌اند که مرزهای زمینی و هوایی خود را با قطر بازگشایی کنند  که این موضوع به نفع هواپیمایی قطر است.

بزرگ‌ترین سود هواپیمایی قطر از پایان محاصره، دسترسی به حریم هوایی عربستان سعودی، مصر، امارات، بحرین و کشورهای دیگر است. دسترسی به این کشورها به قطر امکان می‌دهد پروازها را به بسیاری از مراکز خاورمیانه از جمله جده، دبی، ابوظبی و منامه مجدداً آغاز کند.

اگرچه افزودن پروازها به تعداد انگشت شماری از شهرهای همسایه تغییر عمده‌ای به نظر نمی‌رسد، اما برای قطر بسیار مهم خواهد بود. قطر می‌تواند به‌عنوان یک خط هوایی، به هزاران مسافر خدمات ارائه دهد و به بازار روبه‌رشد با ترافیک تجاری قابل‌توجه دسترسی پیدا کند.

همچنین، باز شدن فضای هوایی بر بسیاری از مسافرانی را که از سفر مستقیم به قطر منع شده‌اند، تأثیر خواهد گذاشت. پروازهای دبی به دوحه به دلیل نیاز به توقف در یک کشور غیر محاصره کننده مانند ترکیه، عمان یا اردن، در حال حاضر بیش از هفت ساعت طول می‌کشد. حال، پایان محاصره باعث می‌شود که مدت‌زمان سفر در این مسیر و بسیاری دیگر از مسیرها، به یک ساعت دیگر برگردند.

پروازهای بسیار کوتاه‌مدت در پروازهای غرب از قطر یکی از تأثیرگذارترین تغییرات برای مسافران است. این بدان معناست که مسیرهایی که به اروپا، آفریقا و ایالات متحده برقرار است، پروازهای کوتاه‌تری را شاهد خواهند بود. البته پروازهای به آفریقا بیشترین تأثیر را خواهند داشت، زیرا مسیرهایی اکنون برای دورزدن دریای عرب استفاده می‌شود، از بین خواهد رفت.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

این محاصره به این معنا بود که هواپیمایی قطر نمی‌تواند بر فراز عربستان سعودی و سایر کشورهای متحد پرواز کند و این امر باعث می‌شد تا از طریق عمان یا عراق پرواز کند تا به مقصد آفریقا و اروپا برسد. درحالی‌که به نظر می‌رسد نیم ساعت وقت اضافی پرواز خیلی احساس نمی‌شود، اما سوخت اضافی برای هر پرواز برای قطر، احتمالاً ده‌ها هزار دلار هزینه دارد.

از ماه آینده شرایط به‌پیش از سال ۲۰۱۷ باز خواهد گشت. این موضوع به مسافران گزینه‌های بیشتری می‌دهد و باعث تقویت حمل‌ونقل هوایی در کل منطقه خواهد شد. همچنین ممکن است با بازگشت قطر و سایر شرکت‌های هواپیمایی به بازارها شاهد کاهش نرخ‌ها نیز باشیم.

لازم به یادآوری است که هواپیمایی قطر تنها شرکتی نیست که از مزایای این موفقیت سود می‌برد. شرکت‌های حمل‌ونقل مانند امارات، سعودی و گلف‌ایر در حال حاضر به دوحه دسترسی دارند. برای هواپیمایی خاورمیانه، سال ۲۰۲۱ سال بسیار قوی‌تر از سال گذشته خواهد بود.

اما بازگشایی حریم هوایی کشورهای عربی حوزه خلیج‌فارس، برای ایران خبر خوبی نیست. خاتمه این تحریم به نفع قطر و باز شدن دوباره حریم هوایی همسایگان عربی به روی پروازهای این کشور را به ضرر منافع اقتصادی ایران است.

پیش‌تر فاکس نیوز نوشت که ایران سالانه حدود ۱۳۳ میلیون دلار از قطر بابت در اختیار قراردادن حریم هوایی خود به روی پروازهای قطری دریافت می‌کند. این در حالی است که قطر عملاً بعد از تحریم‌ها ناچار بود تا برای پرواز در بسیاری از مسیرها، از حریم ایران استفاده کند. اما حالا دیگر این اجبار وجود ندارد.

از سوی دیگر، در صورت حذف شکاف بین قطر و سایر همسایگانش، کمک می‌کند تا آمریکا جبهه واحدی را در جنوب خلیج‌فارس برای فشار بر ایران ایجاد کند و تحریم‌ها اثر بیشتری بر اقتصاد ایران وارد کند. همچنین، مسیر دیپلمات‌ها و نظامیان آمریکایی برای رفت‌وآمد به شهر دوحه و پایگاه هوایی "العدید" قطر امن‌تر خواهد بود.

بیشتر از جهان