پاکستان و هند، هر دو دست به عصا در برابر مسکو

اسلام‌آباد و دهلی نو بر اهمیت کاهش تنش‌ها تأکید می‌کنند، اما طرف خاصی را مسئول جنگ معرفی نمی‌کنند

عمران خان، نخست وزیر پاکستان(راست)، با ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه - VYACHESLAV OSELEDKO / AFP

هند و پاکستان، دو کشور پرجمعیت و رقیب آسیای جنوبی، در واکنش به حمله روسیه به اوکراین مواضعی نزدیک به یکدیگر اختیار کردند. این دو کشور گرچه بر اهمیت کاهش تنش‌ها تأکید می‌کنند، اما محتاطانه، طرف خاصی را مسئول تنش‌ها معرفی نمی‌کنند.

شاه محمود قریشی، وزیر امور خارجه پاکستان، روز یکشنبه ۲۷ فوریه تلفنی با همتای اوکراینی خود دمیتری کوله‌با گفت‌وگو کرد و گفت پاکستان خواهان کاهش تنش‌ها است.

موضع پاکستان در مورد این بحران مشابه با موضع هند در شورای امنیت سازمان ملل متحد و نیز گفت‌وگوی تلفنی نارندرا مودی، نخست‌وزیر هند، با همتایان روس و اوکراینی خود است.

نخست‌وزیر هند روز شنبه با ولودیمیر زلنسکی، رئیس جمهوری اوکراین، تلفنی گفت‌وگو کرد و بر ضرورت پایان دادن به خشونت‌ها تاکید کرد. با این حال، او مسئولیت خشونت‌ها را متوجه طرف خاصی نکرد.

نارندرا مودی در روز نخست آغاز حمله روسیه به اوکراین در گفت‌وگوی تلفنی با ولادیمیر پوتین از بیانی یکسان استفاده کرد.

دفتر نخست‌وزیری هند پس از این گفت‌وگوی تلفنی در بیانیه‌ای اعلام کرد: «نخست‌وزیر بر اعتقاد دیرپای خود تأکید کرد که اختلاف میان روسیه و ناتو فقط از طریق گفت‌وگوی صادقانه و صمیمی حل‌شدنی است.»

نخست‌وزیر هند در این گفت‌وگو خواستار آتش‌بس فوری شد و از هر دو طرف خواست برای بازگشت به گفت‌وگوها و رایزنی‌های دیپلماتیک تلاش‌‌ کنند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

عمران خان، نخست‌وزیر پاکستان، روز پنجشنبه به مسکو سفر کرده بود تا درباره قرارداد ساخت یک خط لوله گازی و مسائل منطقه‌ای با ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه، گفت‌وگو کند. بیانیه کرملین درباره این دیدار هیچ اشاره‌ای به مسئله اوکراین نداشت، اما در بیانیه پاکستان، تأسف آن کشور از وضعیت جاری در اوکراین ابراز شد.

هند اگرچه در سال‌های اخیر رابطه گرم‌تری با آمریکا پیدا کرده است، اما از گذشته روابط محکمی نیز با روسیه داشته است. بر اساس گزارش موسسه مطالعات صلح بین‌المللی استکهلم، نزدیک به نیمی از سلاح‌های خریداری شده هند در سال‌های ۲۰۱۶ تا ۲۰۲۰، ساخت روسیه بوده است.

پاکستان نیز که ده‌ها سال یکی از هم‌پیمانان اصلی آمریکا در منطقه بود، در سال‌های اخیر روابط خود را با روسیه گسترده‌تر کرده است.

سفر عمران خان به مسکو نخستین سفر یک نخست‌وزیر پاکستان به مسکو در بیش از دو دهه گذشته بود.

بیشتر از جهان