عربستان سعودی: اطمینان نداریم که توافق مانع دستیابی ایران به بمب هسته‌ای شود

شاهزاده فیصل بن‌فرحان به خبرگزاری آلمان گفت که جنگ یمن بیش از حد انتظار سعودی ادامه پیدا کرده است

وزیر خارجه سعودی می‌گوید شبه‌نظامیان حوثی دوبار طرح‌های ریاض برای توقف جنگ یمن را رد کرده‌‌اند- Khalil MAZRAAWI / AFP

شاهزاده فیصل بن فرحان، وزیر امور خارجه عربستان سعودی، ضمن ابراز تردید درمورد به نتیجه رسیدن مذاکرات وین و موثر بودن برجام به‌شکل فعلی برای جلوگیری از دستیابی ایران به بمب هسته‌ای، تاکید کرد که حتی درصورت رسیدن به توافق، جامعه جهانی باید به فشار بر ایران ادامه دهد و آن کشور را نیز در مذاکرات آتی وارد کند.

وزیر امور خارجه سعودی، روز چهارشنبه، چهارم اسفندماه، در گفت‌وگو با خبرگزاری آلمان (dpa) ضمن ابراز تردید درمورد به نتیجه رسیدن مذاکرات احیای برجام در وین، هشدار داد که اگر نتوان از دستیابی ایران به سلاح هسته‌ای جلوگیری کرد، این سیگنال بسیار خطرناکی خواهد بود و به‌طور قطعی دیگر کشورهای منطقه نیز ممکن است به تلاش در این راستا سوق پیدا کنند. 

او افرود: «یکی از اصول مستحکم مورد پذیرش ما مخالفت با تسلیحات هسته‌ای و به‌طور کلی سلاح‌های کشتار جمعی است و ما به این اصل پایبندیم، اما اگر ایران به این‌گونه قابلیت‌های هسته‌ای دست پیدا کند، این موضوع بی‌ثباتی منطقه را درپی خواهد داشت و نمی‌توان پیش‌بینی کرد  که پس از تشدید تنش و در واکنش به آن، چه اتفاقی خواهد افتاد.»

شاهزاده فیصل بن فرحان همچنین گفت: «ما هیچ اطمینانی نداریم که برنامه جامع اقدام مشترک به‌شکل فعلی بتواند مانع دستیابی ایران به بمب هسته‌ای شود.»

او افزود: «ما تمایل شرکایمان برای بازگشت به این مذاکرات درک می‌کنیم، اما معتقدیم که این مذاکرات باید فقط آغاز راه باشد، نه پایان خط.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

وزیر امور خارجه سعودی از جامعه بین‌المللی خواست که حتی درصورت به‌ توافق رسیدن در مذاکرات احیای برجام، به فشار بر ایران ادامه دهند و تاکید کرد که باید این مذاکرات را تنها «گامی در جهت درست» در نظر گرفت و سپس با تکیه بر آن، «مسیر دقیق برنامه هسته‌ای و در عین حال، بحث و گفت‌وگو درباره مسائل منطقه‌ای» پیگیری شود.

او در ادامه گفت: «این، به موفقیت منجر نخواهد شد، مگر آن‌که جامعه بین‌الملل و به‌ویژه کشورهای عضو توافق برجام، ما را وارد این مذاکرات با ایران کنند».

گزارش‌ها حاکی از آن است که مذاکرات جاری در وین، پایتخت اتریش، برای بازگشت ایران و ایالات متحده به توافق هسته‌ای سال ۲۰۱۵ (برجام)، در مراحل پایانی خود قرار دارد و ممکن است طی چند روز آینده به امضای توافق با جمهوری اسلامی ایران منجر شود.

«جنگ یمن بیش از حد انتظارمان ادامه پیدا کرده است»

شاهزاده فیصل بن فرحان در این گفت‌وگو، در رابطه با جنگ یمن، تاکید کرد که این جنگ بیش از آن‌چه پادشاهی عربستان سعودی انتظار داشت، ادامه پیدا کرده است و بدون گفت‌وگو متوقف نمی‌شود.

او توضیح داد که عربستان سعودی و متحدانش برای کمک و حفاظت از دولت قانونی یمن در این جنگ مداخله کرده است و افزود: «امیدوار بودیم طولانی نباشد، اما متاسفانه بیش از آنچه انتظار داشتیم طول کشید.»

وزیر امور خارجه عربستان سعودی، با تاکید بر تلاش آن کشور برای یافتن راه حل سیاسی در بحران یمن، گفت که شبه‌نظامیان حوثی دوبار طرح‌های ریاض برای توقف جنگ را رد کرده‌ و از هرگونه گفت‌وگو برای پایان‌دادن به درگیری‌ها امتناع می‌کنند. 

او حوثی‌ها را مسئول تشدید بحران یمن ازطریق حملات مستمر به مناطق تحت کنترل دولت یمن مانند مارب دانست، جایی که دو‌میلیون یمنی زندگی می‌کنند که نیمی از آن‌ها در اثر جنگ آواره شده و به آن‌جا پناه آورده‌اند. فیصل بن‌فرحان هدف از مداخله قوی ائتلاف عربی در مأرب را جلوگیری از تهاجم به آن منطقه و رساندن پیامی روشن به حوثی‌ها دانست، مبنی‌بر این‌که خشونت کمکی نخواهد کرد و «گفت‌وگو تنها راه حل است».

وزیر امور خارجه عربستان سعودی درمورد حملات مستمر حوثی‌ها به عربستان سعودی که اخیرا به امارات متحده عربی هم کشیده شده، گفت: «این نشانه آن است که آن‌ها هنوز تصمیم به گفت‌وگوی سیاسی که در خدمت منافع یمن باشد، نگرفته‌اند.»

او ابراز امیدواری کرد که با همکاری متحدان بین‌المللی و اعمال فشار بیشتر بر حوثی‌ها، اطمینان حاصل شود که آن‌ها آتش‌بس را می‌پذیرند و وارد گفت‌وگوی سیاسی می‌شوند و در غیر این صورت برایشان عواقبی درپی خواهد داشت.

شاهزاده فیصل بن فرحان در گفت‌وگو با این رسانه آلمانی، همچنین هشدار داد که اقدام آلمان در محدود کردن صادرات تسلیحات به عربستان سعودی، این سیگنال نادرست را به حوثی‌ها ارسال می‌کند که ممکن است جامعه بین‌المللی از ائتلاف عربی به رهبری عربستان حمایت نکند.

او تاکید کرد که عربستان سعودی نه برای تهاجم، که برای دفاع از خود دربرابر حملات حوثی‌ها به تسلیحات نیاز دارد و «مهم است که منابع لازم برای دفاع از خود را داشته باشد».