وزیر خارجه عربستان: کشورهای عربی می‌خواهند بخشی از مذاکرات وین باشند

شاهزاده فیصل بن فرحان موضع تهران در مذاکرات وین را نگران‌کننده خواند

شاهزاده فیصل بن فرحان، وزیر امور خارجه عربستان سعودی-Saudi Gazette

فیصل بن فرحان، وزیر امور خارجه عربستان سعودی با اشاره به مذاکرات هسته‌ای جاری در وین گفت به نظر می‌رسد ایران در حال وقت‌کشی است و ابراز امیدواری کرد که هرچه زودتر در مذاکرات پیشرفت حاصل شود. او در عین حال خاطرنشان کرد که کشورهای عربی می‌خواهند بخشی از مذاکرات وین باشند.

شاهزاده فیصل بن فرحان در کنفرانس خبری اجلاس سران شورای همکاری خلیج فارس در ریاض گفت: «عربستان سعودی با طرف‌های مذاکرات در وین در ارتباط نزدیک است و نشانه‌های موجود حاکی از خوش‌بینی نسبت به مذاکرات نیست.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

به گزارش رویترز، وزیر امور خارجه عربستان سعودی گفت: «امیدواریم که درجا زدن از سوی ایران به زودی به پیشرفت در مذاکرات منتهی شود.»

فیصل بن فرحان همچنین اعلام کرد که کشورهای عربی حوزه خلیج فارس خواستار حضور در مذاکرات وین هستند و از هر مکانیسمی که نگرانی‌های آنها را برطرف کند، استقبال می‌کنند.

وزیر امور خارجه عربستان سعودی گفت: «ما خواستار توافق هسته‌ای جامع و دراز مدت با ایران هستیم و امیدواریم مذاکرات به موفقیت بیانجامد. ما خواستار روابط عادی با ایران هستیم و این به توافق هسته‌ای بستگی دارد.» او همچنین موضع جمهوری اسلامی در مذاکرات وین را نگران‌کننده خواند.

دور جدید مذاکرات هسته‌ای با هدف احیای برجام با حضور نمایندگان ایران، بریتانیا، فرانسه، چین، روسیه و آلمان و حضور غیرمستقیم آمریکا از پنجشنبه گذشته در وین ادامه دارد.

این مذاکرات تا کنون پیشرفتی نداشته و آمریکا و اروپا بارها درباره رو به پایان بودن زمان برای دستیابی به توافق هشدار داده‌اند.

از سوی دیگر ایران و عربستان سعودی در اوایل سال جاری چند دور مذاکره با هدف کاهش تنش‌ها برگزار کردند. اما این مذاکرات پس از روی کار آمدن دولت ابراهیم رییسی پیشرفتی نداشته است.

عربستان سعودی، امارات متحده عربی و دیگر کشورهای عربی در ماه‌های اخیر همواره اعلام کرده‌اند که از توافق هسته‌ای با ایران و کاهش تنش‌ها در منطقه حمایت می‌کنند.