مذاکرات هسته‌ای؛ علی باقری در تهران، بهروز کمالوندی در وین

تهران خواستار حذف نام خامنه‌ای از فهرست تحریم‌ها و حذف نام سپاه از لیست سازمان‌های تروریستی است

«هر قدر هم که به خط پایان نزدیک باشیم، الزاما تضمینی برای عبور از آن وجود ندارد»-ALEX HALADA / AFP

رفت‌وآمد مقام‌های ایرانی به وین و گزارش‌ها از محل مذاکرات‌ هسته‌ای، احتمال نزدیک شدن گفت‌وگوها به ایستگاه پایانی را تقویت کرده است. شامگاه چهارشنبه چهارم اسفند علی باقری کنی، مذاکره‌کننده ارشد جمهوری اسلامی ایران، به تهران سفر کرد و از سوی دیگر بهروز کمالوندی، سخنگوی سازمان انرژی اتمی راهی وین شد.
خبرگزاری دولتی ایرنا صبح روز پنج‌شنبه پنجم اسفند در گزارشی نوشت که علی باقری کنی «در چارچوب ترددهای معمول در جریان گفت‌وگوها» به تهران سفر کرده است و در این مدت اعضای هیئت کارشناسی ایران در وین حضور دارند و به رایزنی‌ها ادامه می‌دهند. 

باقری کنی بامداد پنجشنبه در توییتی نوشت: «هر قدر هم که به خط پایان نزدیک باشیم، الزاما تضمینی برای عبور از آن وجود ندارد.این کار مستلزم هوشیاری، ثبات قدم قوی‌تر، خلاقیت بیشتر و رویکردی متوازن برای برداشتن گام پایانی است. برای اتمام کار، تصمیم‌های مشخصی وجود دارد که طرف‌های غربی باید بگیرند»

در خبری دیگر اعلام شد که بهروز کمالوندی، سخنگوی سازمان انرژی اتمی برای انجام رایزنی‌های فنی بین ایران و آژانس بین‌المللی انرژی اتمی راهی وین شده است. سفر کمالوندی، به وین نیز این احتمال را تقویت می‌کند که مذاکرات به ایستگاه پایانی نزدیک شده است و طرف‌های گفت‌وگو قصد دارند درباره مراحل فنی انجام تعهدات تصمیم‌گیری کنند.
مقام‌های ایران با اینکه اطلاعات دقیقی از مذاکرات وین، ارائه نمی‌کنند، تایید کرده‌اند که رسیدن به توافق نزدیک است اما درعین‌حال روی شروط خود برای لغو تحریم‌ها پافشاری می‌کنند. علی باقری کنی، هفته‌ گذشته در توییتی این موضوع را تایید کرد و نوشت: «بعد از هفته‌ها مذاکرات فشرده، بیش از هر زمان به توافق نزدیک شده‌ایم اما تا وقتی درباره همه‌چیز توافق نشده باشد، درباره هیچ‌چیز توافق نشده است.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)


گزارش‌های متعدد از وین و تایید برخی مقام‌های غربی نشان می‌دهد که از نظر حکومت ایران رسیدن به «توافق خوب» به معنای خارج شدن نام سپاه پاسداران و رهبر جمهوری اسلامی ایران از فهرست تحریم‌های بین‌المللی ایالات‌متحده است. توییت مذاکره‌کننده ارشد هسته‌ای نیز به‌طور تلویحی این موضوع را تایید می‌کند.
پیش‌تر حسین امیرعبداللهیان، وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی نیز در مصاحبه‌ای گفته بود که دستیابی به توافق مشروط به این است که آمریکا و اروپا «منعطف» و «واقع‌بین» باشند. به گفته او در صورت «همکاری طرف‌های غربی» در کمتر از چند روز می‌توان به توافق دست یافت.
در سوی دیگر، کشورهای غربی قرار دارند که تاکید کرده‌اند که با توجه به پیشرفت‌های هسته‌ای ایران، زمان بسیار کمی برای احیای برجام باقی است.
روز چهارشنبه، ۲۳ فوریه، یک مقام ارشد دولت بایدن به رسانه آکسیوس گفت که ایران و ایالات‌متحده در یک‌قدمی بازگشت به برجام قرار دارند، اما چندین مسئله دشوار حل نشده باقی مانده است. به گفته او، صحبت از توافق قریب‌الوقوع بسیار زودهنگام است.
این مقام آمریکایی که نامی از او برده نشده، افزود در حال حاضر به نظر می‌رسد که هیچ‌یک از دو طرف تمایلی به کوتاه آمدن از خط‌ قرمزهای باقی‌مانده ندارد و درنتیجه ممکن است هیچ توافقی رخ ندهد.