بازار سیاه فروش ویزای پاکستان در افغانستان 

دشواری دسترسی به ویزای پاکستان زمینه را برای فروش آن در بازار سیاه فراهم کرده است

متقاضیان معترض تاکید دارند که سفارت پاکستان در کابل به‌عمد زمینه‌ فروش ویزای آن کشور را در بازارسیاه فراهم کرده است - Aamir QURESHI / AFP

شماری از شهروندان افغانستان که ماه‌‌ها است برای به‌دست آوردن ویزای پاکستان در کابل سرگردان هستند، می‌گویند که اکنون نسبت به گذشته به‌دست آوردن ویزای پاکستان سخت و زمان‌گیر شده است و تنها افرادی می‌توانند ویزا بگیرند که پول هنگفت بپردازند، یا واسطه‌ای در سفارت پاکستان داشته باشد.

متقاضیان معترض تاکید دارند که سفارت پاکستان در کابل به‌عمد زمینه‌ فروش ویزای آن کشور را در بازارسیاه فراهم کرده است تا از آن طریق پول بیش‌تری به‌دست آورد، یا از سیاسیون افغان که واسطه اخذ ویزا می‌شوند، امتیاز معنوی بگیرد.     

سلیم (نام مستعار)، ساکن کابل، دو ماه پیش برای گرفتن ویزای پاکستان ثبت‌نام کرده است. او به ایندیپندنت فارسی می‌‌گوید: «ثبت‌نام آنلاین دروغ است. دو ماه است سرگردانم و موفق نشده‌ام ویزای پاکستان را به‌دست آورم، اما  کسانی را می‌شناسم که در عرض یک هفته بیش از ده ویزا گرفتند و رفتند. آنان پول هنگفتی پرداخته‌اند. چون بدون آن، به‌دست آوردن ویزای پاکستان آسان نیست.» 

سلیم در ادامه می‌گوید که برخی از متقاضیان ویزا نیز افراد بانفوذ را واسطه می‌کنند، و سفارت پاکستان هم به اعتبار آن افراد، ویزا می‌دهد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

نورالله (نام مستعار)، شهروند دیگر افغان، نیز از طریق «آنلاین» برای گرفتن ویزای پاکستان ثبت‌نام کرده است، اما تلاش‌های او نیز تاکنون بی‌نتیجه بوده است. نورالله می‌گوید: «ویزای پاکستان در بازارسیاه به فروش می‌رسد. افرادی هستند که واضح می‌گویند، پول بدهید تا در عرض یک هفته ویزا بگیرید. اکنون پول و واسطه حرف اول را در سفارت پاکستان می‌زند.»

شمار زیادی از شهروندان افغانستان خواهان دریافت ویزای پاکستان هستند، اما سفارت پاکستان در کابل، روند صدور ویزا را سخت و زمان‌بر کرده است و متقاضیان را مجبورند از راه‌های غیررسمی برای دریافت ویزا تلاش کنند.

در سال‌های گذشته و پیش از سلطه طالبان بر افغانستان، به‌دست آوردن ویزای پاکستان مانند این روزها دشوار و زمان‌بر نبود و متقاضیان می‌توانستند ظرف سه روز تا یک هفته ویزای خود را دریافت کنند. 

بسیاری از شهروندان افغانستان معتقدند که باید از رهبران حکومت طالبان خواست که در این زمینه با دولت پاکستان گفت‌وگو کنند و بخواهند که روند صدور ویزای آن کشور را برای متقاضایان در افغانستان، آسان و تسریع کند. گفته می‌شود که مقامات طالبان نیز با تایید روند سخت و زمان‌‌‌بر صدور ویزای سفارت پاکستان در کابل برای متقاضیان، تاکید دارند که برای حل این مشکل، با اسلام‌آباد در تماس هستند. 

دولت پاکستان پیش‌تر به رهبران طالبان وعده داده بود که روند صدور ویزا برای شهروندان افغانستان را تسریع خواهد کرد، اما در عمل دیده می‌شود که وضعیت نسبت به گذشته پیچیده‌تر شده است.