هشدار درمورد افزایش تهدید حملات پهپادی در کنفرانس ابوظبی

پنجمین دوره کنفرانس و نمایشگاه سامانه‌های بدون سرنشین (UMEX) تا پنجم اسفندماه ادامه دارد

وزیر دولت امارات در امور دفاعی خواستار اتحاد به‌منظور جلوگیری از به‌کارگیری پهپادها برای تهدید امنیت غیرنظامی شد- تصویر از خبرگزاری وام

هم‌زمان با برگزاری نمایشگاهی از جدیدترین هواپیماهای بدون سرنشین با فناوری پیشرفته در ابوظبی، پایتخت امارات متحده عربی، مقام‌های کشور میزبان هشدار دادند که چنین سلاح‌هایی ارزان‌تر و گسترده‌تر می‌شوند و درنتیجه تهدید به‌کارگیری گسترده آن‌ها در حملات خصمانه شبه‌نظامیان خاورمیانه نیز افزایش می‌یابد.   

پنجمین دوره کنفرانس و نمایشگاه سامانه‌های بدون سرنشین (UMEX) روز یکشنبه، اول اسفندماه، با شعار «سیستم‌های خودگردان بدون مرز: پیشرفتی بزرگ و چشم‌اندازی امیدوارکننده» در مرکز ملی نمایشگاه‌های ابوظبی کار خود را آغاز کرد و تا روز چهارشنبه ادامه خواهد داشت. این کنفرانس دفاعی با مشارکت بیش از دوهزار کارشناس و متخصص و همچنین نمایندگانی از حوزه‌های نظامی و صنایع منطقه‌ای و کشورهای غربی ازجمله ایالات متحده، بریتانیا و فرانسه، برگزار می‌شود.

محمد بن‌احمد البواردی، وزیر دولت امارات متحده عربی در امور دفاعی، در نشست روز نخست این کنفرانس گفت: «باید به‌منظور جلوگیری از به‌کارگیری پهپادها برای تهدید امنیت غیرنظامی و تخریب نهادهای اقتصادی متحد شویم.»

دیگر سخنرانان این نشست نیز ضمن تاکید بر اهمیت توسعه چنین سامانه‌هایی برای کاربردهای نظامی و غیرنظامی، به خطرهای ناشی‌از به‌کارگیری آن‌ها به‌دست گروه‌هایی که تهدیدی برای منطقه تلقی می شوند، اشاره کردند. 

عمر بن‌سلطان العلما، وزیر دولت امارات در امور هوش مصنوعی، در این نشست، گفت که سامانه‌های بدون سرنشین و خودکار اکنون «بخشی از زرادخانه‌های گروه‌های تروریستی شده‌اند که از آن‌ها برای ترساندن غیرنظامیان یا تاثیر منفی بر نظام جهانی استفاده می‌کنند.»

او افزود: «این چالشی است که ما را به کار کردن با یکدیگر ملزم می‌کند، تا مطمئن شویم که می‌توانیم سپری دربرابر استفاده از این سامانه‌ها ایجاد کنیم.»

افزایش حمله‌ها با به‌کارگیری پهپادهای انتحاری در خاورمیانه، نگرانی‌هایی گسترده‌ای را درمورد خطرات این فناوری ایجاد کرده است. نمایندگان کشورهای مختلف در کنفرانس ابوظبی خواستار تلاش جمعی برای محافظت از حریم هوایی در برابر اهداف کوچک و اغلب دشوار شدند، اما چگونه می توان به‌راحتی یک حمله هواپیمای بدون سرنشین را متوقف کرد؟

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

در بسیاری موارد شناسایی هواپیماهای بدون سرنشین برای رادارها دشوار است و ساقط کردن آن‌ها بدون ایجاد صدمات ناشی‌از سقوط ترکش، به فرایند پیچیده‌ای نیاز دارد.

سرلشکر شان گینی، مدیر اداره مشترک مقابله با سامانه‌های هواگرد کوچک بدون سرنشین در ارتش ایالات متحده، گفت: «این نگرانی‌ها و چالش‌هایی است که دشمنان ما ندارند.»

به گفته او، آن‌ها به‌سرعت پهپادهایی را از میان اجناس موجود در بازار خریداری می‌کنند و با دستکاری و طراحی دوباره آن، فناوری فوق‌العاده‌ای را که همواره درحال توسعه است، برای «اهداف دیگر» به‌کار می‌گیرند.

این مقام نظامی آمریکایی، یکی از راه‌های مقابله با حمله پهپادها را ادغام هوش مصنوعی در سامانه‌های دفاع هوایی اعلام کرد و گفت که این سامانه‌ها «می‌توانند با به‌کارگیری نوعی هوش مصنوعی، هدف را شناسایی و رهگیری کنند و درنهایت آن را شکست دهند».

او افزود: «هوش مصنوعی یک جزء کلیدی برای مقابله با پهپادها خواهد بود.»

امارات متحده عربی، کشوری که میزبان این کنفرانس درمورد پهپادهاست، از زمان حمله موشکی و پهپادی حوثی‌ها به ابوظبی در ۲۷ دی‌ماه که سه کشته برجای گذاشت، در حالت آماده‌باش قرار گرفته است. نیروهای نظامی از آن زمان تاکنون سه حمله مشابه دیگر را نیز در آن کشور خنثی کرده‌اند، ازجمله حمله‌ای که مسئولیت آن را یک گروه شبه‌نظامی کمتر شناخته‌شده مرتبط با گروه‌های مسلح طرفدار ایران در عراق برعهده گرفته است. 

درپی این حملات به کشوری که معمولا یک پناهگاه امن در منطقه ناآرام خاورمیانه محسوب می‌شد، متحد سرسخت امارات متحده عربی، ایالات متحده، یک ناو جنگی و جنگنده‌های اف-۲۲ را برای کمک به حفاظت از این مرکز مالی و تفریحی، به آن‌جا اعزام کرده است.

فرانسه نیز اعلام کرد که برای تامین امنیت حریم هوایی امارات، همکاری دفاعی خود با آن کشور را تقویت خواهد کرد.

شبکه ۱۲ تلویزیون اسرائیل هم روز شنبه اعلام کرد که درپی حملات پهپادی و موشکی به امارات متحده عربی و عربستان سعودی، اسرائیل کار روی هماهنگی با کشورهای منطقه برای مقابله با این‌گونه حملات و برقراری یک پیمان دفاعی مشترک‌ برای مقابله با تهدید پهپادها را آغاز کرده است. درصورت برقراری چنین پیمانی، کشورهای عضو به‌محض شناسایی و اطلاع از ارسال هواپیماهای بدون سرنشین به‌سمت یک کشور همسایه، ضمن هشدار به آن کشور، در سرنگونی پهپادها همکاری خواهند کرد.  

در ماه دسامبر، ائتلاف به رهبری عربستان سعودی اعلام کرد که حوثی‌ها در جنگ هفت‌ساله یمن، تاکنون بیش از ۸۵۰ پهپاد تهاجمی و ۴۰۰ موشک بالیستیک به‌سمت عربستان سعودی شلیک کرده‌ و درمجموع ۵۹ غیرنظامی را کشته‌اند.

براساس گزارش «پروژه داده‌های یمن»، یک سازمان مستقل پیگیر تحولات یمن، نیروهای ائتلاف در ماه ژانویه، ۴۰۱ حمله هوایی به آن کشور داشته و از سال ۲۰۱۵ تاکنون، حدود نه‌هزار غیرنظامی در اثر این حملات کشته شده‌اند.