فرمانده سنتکام بر تعهد آمریکا به حمایت از امارات تاکید کرد

درپی حملات اخیر حوثی‌ها به امارات، پنتاگون از اعزام جنگنده‌های پیشرفته اف-۲۲ و ناوشکن «یواس‌اس کول» مجهزبه موشک‌های هدایت‌شونده به آن کشور خبر داده است

مک‌کنزی برای گفت‌وگو درباره تقویت دفاعی امارات متحده عربی، به ابوظبی سفر کرد (تصویر آرشیوی)- William URBAN/ US NAVY/ AFP

کنت مک‌کنزی، فرمانده سنتکام، ستاد فرماندهی مرکزی ایالات متحده، به امارات متحده عربی سفر کرده است تا درباره تلاش‌ها برای تقویت نیروهای دفاعی این کشور پس از حملات موشکی حوثی‌های یمن، گفت‌وگو کند.

به گزارش خبرگزاری رویترز، مک‌کنزی روز یکشنبه، ۱۷ بهمن‌ماه، پیش از ورود به امارات متحده عربی گفت که در پاسخ به حملات اخیر حوثی‌ها، با هدف تاکید بر تعهد ایالات متحده به‌دفاع از این کشور حوزه خلیج فارس، سفر برنامه‌ریزی‌شده‌اش به امارات را جلو انداخته است. 

در هفته‌های اخیر، حوثی‌های مورد حمایت جمهوری اسلامی ایران حملات موشکی و پهپادی بی‌سابقه‌ای را به امارات متحده عربی ترتیب دادند؛ این حملات به‌جز حمله نخست که سه کشته برجای گذاشت، عمدتا ناموفق بودند و پدافندهای هوایی امارات و ایالات متحده در آن کشور،  آن‌ها را خنثی کرد. 

فرمانده نیروهای آمریکایی در خاورمیانه کمی پیش از فرود در ابوظبی به خبرنگاران، این وضعیت را برای امارات متحده عربی نگران‌کننده دانست و تاکید کرد که آمریکا برای کمک و حمایت از آن کشور، در آنجا حضور دارد. 

پیش‌ از سفر مک‌کنزی به ابوظبی، پنتاگون، وزارت دفاع ایالات متحده، در روزهای گذشته از اعزام جت‌های جنگنده پیشرفته اف-۲۲ و یک ناوشکن مجهزبه موشک‌های هدایت‌شونده به‌نام «یواس‌اس کول» (USS Cole) برای همکاری با نیروی دریایی امارات متحده عربی خبر داده بود. 

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

فرمانده نیروهای آمریکایی در خاورمیانه، گفت که جنگنده‌های اف-۲۲ «یکی از بهترین رادارهای روبه پایین جهان» را در اختیار امارات قرار می‌دهند که قادر به شناسایی اهدافی ازجمله موشک‌های کروز مورد استفاده برای حمله زمینی و هواپیماهای بدون سرنشین است.

به گفته او، ناو یواس‌اس کول نیز در آب‌های اطراف امارات متحده عربی، محموله‌های قاچاق غیرقانونی را زیر نظر خواهد داشت.

هم‌زمان با مخالفت آمریکا با هرگونه کمک به نیروهای ائتلاف عربی به رهبری عربستان سعودی، ارتش ایالات متحده تاکنون حمایت خود از امارات را کمک دوجانبه و دفاعی توصیف کرده است.

مک‌کنزی در پاسخ به سوالی درباره آخرین حملات موشکی حوثی‌ها، گفت که این حمله‌ها ممکن است به‌دلیل مجموعه گسترده‌ای از سناریوهای مختلف، از جمله پاسخ به شکست‌های میدان نبرد در یمن، انجام شده باشد.

او افزود: «فهمیدن همه دلایل حوثی‌ها برای این اقدام، دشوار است… من فکر می‌کنم حوثی‌ها به ازدست دادن موقعیت خود در یمن عادت ندارند.»

جنگ یمن که به کشته‌شدن ده‌هاهزار نفر و یک بحران انسانی منجر شده است، عموما به‌عنوان یک جنگ نیابتی بین عربستان سعودی و جمهوری اسلامی ایران تلقی می‌شود.

واشینگتن تهران را به تامین تسلیحات پیشرفته برای حوثی‌ها متهم می‌کند.

مک‌کنزی گفت: «موشک‌های بالیستیک میان‌بردی که از یمن شلیک و به خاک امارات وارد شده‌اند در یمن ابداع، ساخته و طراحی نشده‌اند… همه این کارها در جای دیگری رخ داده است. بنابراین من فکر می‌کنم که ما مطمئنا ارتباط ایران با این موضوع را می‌بینیم.»