کویت واردات مرغ و تخم‌مرغ ایرانی را ممنوع کرد

مردم با منع واردات محصولات ایرانی به کشورهای دیگر از ناسالم بودن آن‌ها خبردار می‌شوند

علت ممنوعیت واردات انواع ماکیان گوشتی و تخم‌گذار و همچنین تخم‌مرغ از ایران شیوع آنفلوانزای فوق حاد پرندگان اعلام شده است - financialtribune

در پی ممنوعیت‌ سلسله‌وار واردات محصولات خوراکی ایران به کشورهای مختلف، ورود مرغ و تخم‌مرغ ایرانی به کویت نیز ممنوع شد. این خبر را امین اسدی، مشاور رئیس سازمان دامپزشکی، اعلام کرد و گفت که علت ممنوعیت واردات انواع ماکیان گوشتی و تخم‌گذار و همچنین تخم‌مرغ از ایران شیوع آنفلوانزای فوق حاد پرندگان اعلام شده است.

این مقام سازمان دامپزشکی با بیان اینکه کویت واردات مرغ‌ و تخم‌مرغ از ایران، فرانسه، بلژیک، پاکستان و بلغارستان را ممنوع کرده، گفت که این موضوع به‌صورت رسمی ابلاغ شده است.

امین اسدی با طرح این ادعا که ایران نسبت به دیگر کشورها از لحاظ کنترل بیماری آنفلوانزای فوق حاد پرندگان در شرایط مطلوبی قرار دارد، به خبرگزاری ایسنا گفت: «آمار ابتلا و تلفات ناشی از این بیماری نسبت به سال گذشته بسیار کمتر است و نیاز است که کویت علت این ممنوعیت را دقیقا مشخص کند.» او از سفارت کویت در تهران خواست در این زمینه روشنگری‌ کند و درعین‌ حال مدعی شد که ایران در حال حاضر عاری از بیماری آنفلوانزای فوق حاد پرندگان است.

ممنوعیت واردات محصولات خوراکی ایران به کشورهای دیگر در ماه‌های اخیر بارها خبرساز شد و در موارد پیشین هم مقام‌های دولتی ادعا کردند که محصولات ایران کاملا سالم‌اند؛ با این حال شواهد نشان می‌دهد که سموم باقی‌مانده روی این محصولات و خطر آن‌ها برای سلامتی دلیل اصلی برگشت داده شدن این محصولات بوده‌اند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

در آذر ۱۴۰۰، روسیه ۱۰۰ کانتینر فلفل‌ دلمه‌ای ایران را به دلیل «نداشتن گواهینامه باقی‌مانده سموم کشاورزی» و «نقض مکرر استانداردهای بهداشتی» مرجوع کرد. کمی بعد نیز ازبکستان به دلایل مشابه محموله‌های سیب‌زمینی ایران را پس فرستاد. بعد از آن هم هند محموله‌های کیوی ایران را مرجوع کرد. پس فرستادن پی‌درپی محصولات خوراکی ایران از کشورهای دیگر نگرانی‌ها درباره سلامت این محصولات را افزایش داد؛ با این حال، مقام‌های جمهوری اسلامی ایران ادعا کردند که در همه این موارد، محصولات «مطابق با استانداردهای داخلی» و در «سلامت کامل» بوده‌اند.

از سوی دیگر، برخی کارشناسان اعلام کردند که استفاده از سموم بی‌کیفیت چینی و باقی‌ماندن آن‌ها روی محصولات کشاورزی علت اصلی منع واردات محصولات ایرانی‌اند. سیدمهدی حسینی، رئیس انجمن واردکنندگان سم و کود، نیز تایید کرد که کشاورزان به دلیل «ناآگاهی» از سموم پرخطر استفاده می‌کنند.

ادعای نبود آنفلوانزای فوق حاد پرندگان نیز در حالی مطرح می‌شود که کمتر از یک ماه پیش، سیدبهمن نقیبی، معاون بهداشتی و پیشگیری سازمان دامپزشکی، از مشاهده چند کانون بیماری آنفلوانزای فوق حاد پرندگان در استان کرمانشاه خبر داد و وضعیت این استان از نظر شیوع این بیماری را قرمز اعلام کرد. پیش از آن هم کانون‌هایی از بیماری در استان‌های آذربایجان شرقی و اردبیل مشاهده شده بودند. محسن شانقی، مدیرکل دامپزشکی استان مرکزی، هم در آذر ۱۴۰۰ از جمع‌آوری لاشه ۵۲ پرنده در تالاب میقان اراک خبر داد که همگی آن‌ها به دلیل ابتلا به آنفلوانزای فوق حاد پرندگان تلف شده بودند.

ادعای مسئولان ایران درباره سلامت محصولات غذایی و نبود اطلاعات دقیق موجب می‌شود که مردم پس از منع واردات محصولات ایرانی به کشورهای دیگر از ناسالم بودن آن‌ها خبردار شوند.

بیشتر از اقتصاد