رزمایش جدید روسیه؛ شلیک موشک با قابلیت هسته‌ای 

تعداد بالگردهای روسیه در نزدیکی اوکراین افزایشی چشمگیر یافته است 

تصاویر منتشرشده نشان‌دهنده افزایش بالگردهای روسیه در نزدیکی مرز اوکراین است- Russian Defence Ministry / AFP

روز شنبه ۱۹ فوریه، ارتش روسیه در بخشی از رزمایش نظامی چشمگیر خود دست به شلیک آزمایشی موشک‌هایی با قابلیت هسته‌ای زد. ولادیمیر پوتین، رئیس‌‌جمهوری روسیه، در حالی دست به این اقدام زده است که آمریکا برای دومین روز پیاپی هشدار داد که به باور واشنگتن، مسکو ظرف چند روز آینده اوکراین را اشغال خواهد کرد.

در تصاویری که تلویزیون روسیه پخش کرد، پوتین را کنار الکساندر لوکاشنکو، رئیس‌‌جمهوری بلاروس، می‌بینیم که دور میزی در کرملین نشسته‌اند و در صفحات مقابل خود، فرماندهان نظامی و شلیک آزمایشی پیشرفته‌ترین موشک‌های ابرصوتی، کروز، و بالیستیک با قابلیت هسته‌ای را تماشا می‌کنند. 

کرملین در بیانیه‌ای درباره این رزمایش، به استفاده از بمب‌افکن‌های توپولوف ۹۵ و زیردریایی اشاره کرد و گفت: «تمام موشک‌ها به اهداف رسیدند که تاییدی است بر عملکرد مورد انتظار از آن‌ها.»

پیش‌تر، دیمیتری پسکوف، سخنگوی کرملین، به رمز‌عبور یا «کد»های استفاده از سلاح هسته‌ای اشاره کرده و گفته بود:‌ «البته که این شلیک‌های آزمایشی بدون تایید رئیس دولت ممکن نیستند. حتما راجع به چمدان سیاه معروف و دکمه قرمز می‌دانید.»

ولودیمیر زلنسکی، رئیس‌‌جمهوری اوکراین، روز شنبه سفری کوتاه به آلمان داشت تا در نشست امنیتی مونیخ سخنرانی کند و ضمن دیدار با رهبران غربی، از جمله کامالا هریس، معاون رئیس‌‌جمهوری آمریکا، خواهان حمایت آنان از نیروهای نظامی اوکراین شود. در مناطق شرقی اوکراین که از سال ۲۰۱۴ شاهد تخاصم بوده‌اند، شاهد افزایش درگیری‌ها بودیم و یک سرباز اوکراینی کشته شد. 

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

در حالی که هشدارهای آمریکا در مورد احتمال وقوع جنگ بالا گرفته است، شهروندان غیرنظامی دو جمهوری خودخوانده مورد حمایت روسیه مناطق شرقی اوکراین را تخلیه کرده‌اند که به‌نوبه خود، احتمال اقدام روسیه به اشغال این مناطق را افزایش داده است. 

کرملین اصرار دارد که به‌هیچ‌وجه قصد حمله به اوکراین را ندارد. نزدیکی اوکراین به ناتو و اتحادیه اروپا، هرچند هنوز فاصله زیادی با عضویت در این دو سازمان دارد، دلیل اصلی خشم مسکو از کی‌یف است. اما در روزهای اخیر، نشانه‌های زیادی احتمال حمله روسیه را بالا برده‌اند از جمله تبلیغات شدید رسانه‌های روسیه علیه اوکراین و این ادعا که شهروندان روس‌زبان این کشور در خطرند. 

شرکت تصویربرداری ماهواره‌ای «ماکسار» آمریکا روز شنبه تصاویری منتشر کرد که حاکی از افزایش گسترده بالگردهای روسیه در نزدیکی مرز اوکراین است. بر اساس برآورد ماکسار، یک واحد جدید بالگرد و یک گروه جنگی متشکل از تانک، نفربر زرهی و تجهیزات پشتیبانی به پایگاه هوایی میلیه‌روو اعزام شده است که فقط ۱۶ کیلومتر با مرز اوکراین فاصله دارد. میلیه‌روو نزدیک منطقه‌ای از اوکراین است که تحت کنترل شورشیان طرفدار روسیه است و در آن «جمهوری خلق لوهانسک» را اعلام کرده‌اند.

طبق آمار ماکسار، در فاصله اندکی در شمال این منطقه، در نزدیکی شهر والیوکی در حدود ۲۷ کیلومتری شرق مرز اوکراین، یک واحد بالگرد دیگر (با بیش از ۲۰ بالگرد) مستقر شده‌ است. در تصاویر قبلی نیز حدود ۲۰ بالگرد در نزدیکی بلگورود دیده می‌شوند، منطقه‌ای که در ۳۵ کیلومتری شرق مرز اوکراین است.   

بر اساس اعلام وزارت دفاع روسیه، تقریبا تمامی بخش‌های ارتش روسیه از جمله نیروهای راهبردی موشکی و ناوگان دریاهای شمال و سیاه که به زیردریایی‌های هسته‌ای مجهزند، در آن رزمایش شرکت کرده‌اند. 

طبق برآورد آمریکا، روسیه ۱۵۰ هزار نیرو در نزدیکی مرزهای اوکراین گرد آورده است که اگر نیروهای جدایی‌طلب مناطق روس‌زبان شرق اوکراین را نیز به‌‌ شمار آوریم، مجموع آن به ۱۹۰ هزار نیرو می‌رسد. حدود ۳۰ هزار نیروی نظامی روسیه نیز برای رزمایشی نظامی در بلاروس هستند که قرار است یکشنبه به پایان برسد. مسکو گفته است که پس از پایان رزمایش، این نیروها به پایگاه‌های خود بازمی‌گردند، اما آمریکا نگران استفاده از آن‌ها در اشغال احتمالی اوکراین است. 

لوید آستین، وزیر دفاع آمریکا، روز شنبه از لیتوانی، کشور عضو ناتو که زمانی بخشی از شوروی بود، دیدار کرد و گفت نیروهای روسیه «درصدد حمله‌اند».

روسیه در روزهای اخیر از عقب کشیدن نیروهایش از نزدیکی مرزهای اوکراین سخن گفته و غرب را به «هیستری»‌ متهم کرده است. اما در عین حال، پوتین تهدیدهایش را نیز افزایش داده و خواهان قول کتبی نپیوستن اوکراین به ناتو شده است.

بیشتر از جهان