دومین انفجار در دونتسک، زمینه‌چینی برای حمله به اوکراین

خبرگزاری‌ها از وقوع یک رشته انفجار جدید در شهر دونتسک در شرق اوکراین خبر داده‌اند

حضور خودروهای زرهی مستقر در مرز، احتمال آمادگی روسیه برای تهاجم را تقویت می‌کند-Handout / Russian Defence Ministry / AFP

رویترز به نقل از منابعش در شرق اوکراین از شنیده شدن صدای چند انفجار جدید در روز شنبه ۳۰ بهمن‌ماه خبر داد. روز جمعه نیز یک خودرو در دونتسک منفجر شد و بلافاصله مقام‌های اوکراین و آمریکا هشدار دادند که این انفجار‌ها ساختگی و برای ایجاد بهانه‌ای برای روسیه است تا به اوکراین حمله کند.

رویترز در خبرش نوشته که رشته انفجار صبح شنبه در شمال دونتسک رخ داده است. هنوز جدایی‌طلبان وابسته به روسیه و مقام‌های اوکراینی و غربی در مورد این انفجارهای جدید موضع نگرفته‌اند.

این خبر همزمان با انتشار بیانیه دفتر ولادیمیر زلنسکی، رئیس‌جمهور اوکراین منتشر شد که در آن اعلام شده بود زلنسکی به آلمان می‌رود تا در کنفرانس امنیتی مونیخ شرکت کند. مقام‌های غربی به رویترز گفته‌اند که آن‌ها از زلنسکی خواسته بودند به مونیخ نیاید چرا که این اقدام می‌تواند فرصتی برای رسانه‌های روسیه ایجاد کند که بگویند او از اوکراین فرار کرده است.

هم‌زمان با شدت گرفتن بحران اوکراین، شامگاه جمعه در مرکز شهر دونتسک که کنترل آن در اختیار جدایی‌طلبان هوادار روسیه است، یک خودرو منفجر شد. انفجار در نزدیکی یک ساختمان دولتی رخ داد. جدایی‌طلبان در بیانیه‌ای گفتند که خودرو متعلق به دنیس سیننکوف، رئیس شاخه شبه‌نظامی جمهوری خودخوانده خلق دونتسک بود، اما خود او در این انفجار آسیبی ندید.

همزمان، جدایی‌طلبان تحت حمایت مسکو دستور تخلیه غیرنظامیان از دونتسک را صادر کردند. آنها همچنین ادعا کردند که توپخانه اوکراین، یک مهد کودک را در دونتسک گلوله‌باران کرده است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

رئیس جمهوری آمریکا روز جمعه در واکنش به افزایش تنش در شرق اوکراین گفت که بر این باور است که ولادیمیر پوتین تصمیم خود را برای حمله به اوکراین گرفته است و احتمالا قصد دارد شهر کی‌یف، پایتخت اوکراین را تصرف کند.

بایدن هشدار داد که انتشار خبرهای کذب از سوی مسکو می‌تواند به عنوان بهانه‌ای برای حمله روسیه به اوکراین به کار رود.

او به گزارش‌هایی اشاره کرد که در آن‌ها رسانه‌های روسی از احتمال حمله اوکراین به جمهوری خودخوانده دونباس سخن می‌گویند. بایدن این گزارش‌ها را نادرست خواند و گفت که روس‌ها پیش‌تر هم دست به انتشار اخبار نادرست و جعلی زده‌اند.

بایدن بار دیگر به مسکو هشدار داد که در صورت حمله به اوکراین، با تحریم‌های سنگین آمریکا و متحدانش روبه‌رو خواهد شد. او افزود: «ما نیروی نظامی به اوکراین نخواهیم فرستاد، اما امنیت آن کشور را تقویت خواهیم کرد.»

رئیس جمهوری ایالات متحده در عین حال گفت که هنوز برای راه حل سیاسی دیر نیست، و تا زمانی که روسیه به اوکراین حمله نکند، هنوز فرصتی برای دیپلماسی هست.

بایدن گفت: «حرف آخر این است. آمریکا و متحدان و شرکایش از مردم اوکراین حمایت خواهند کرد. ما روسیه را بابت اعمالش به پاسخگویی وا خواهیم داشت. غرب متحد و مصمم است.»

ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهوری روسیه نیز روز جمعه گفت که غرب در هر صورت روسیه و احتمالا بلاروس، متحد آن، را تحریم خواهد کرد و برای این کار تنها دنبال بهانه می‌گردد.

به گزارش خبرگزاری تاس، پوتین گفت: «چه دلیلی مثل اتفاق‌های اوکراین در میان باشد و چه دلیلی وجود نداشته نباشد، تحریم‌ها را اعمال خواهند کرد؛ زیرا هدف دیگری دارند و آن کند کردن توسعه روسیه و بلاروس است.»

پوتین این سخنان را در دیدار با الکساندر لوکاشنکو، رئیس جمهوری بلاروس که از مسکو دیدن می‌کند بیان کرد. در تصاویر تلویزیونی این دیدار، برخلاف دیدارهای اخیر پوتین با مقام‌های غربی که سر میزی بسیار دراز برگزار شد، پوتین و لوکاشنکو در فاصله‌ای نزدیک کنار هم نشسته‌ بودند.

بیشتر از جهان