زلنسکی به غرب:‌ با روسیه مماشات نکنید 

رئیس‌ جمهوری اوکراین با معاون رئیس‌ جمهوری آمریکا دیدار کرد 

روز شنبه، ۱۹ فوریه، ولودیمیر زلنسکی، رئیس‌ جمهوری اوکراین، در نشست امنیتی مونیخ در آلمان سخنرانی کرد و از قدرت‌های غربی خواست سیاست «مماشات» با روسیه را کنار بگذارند. این در حالی است که واهمه اشغال اوکراین به دست روسیه بالا می‌گیرد. 

آقای زلنسکی همچنین با کامالا هریس، معاون رئیس‌ جمهوری آمریکا، دیدار کرد. خانم هریس در آن دیدار بر پشتیبانی آمریکا از اوکراین در میان بالا گرفتن تنش‌ها با روسیه، تاکید کرد. 

رئیس‌ جمهوری اوکراین در سخنرانی خود در مونیخ خواهان این شد که زمان‌بندی امکان پیوستن کشورش به ائتلاف ناتو مشخص و روشن شود. او گفت: «اوکراین به دلیل کنار گذاشتن سومین زرادخانه هسته‌ای بزرگ جهان، ضمانت‌های امنیتی دریافت کرده است. ما سلاحی نداریم. و امنیتی نیز نداریم. اما حق داریم؛ حق تقاضای تغییر سیاست مماشات به سیاست تضمین امنیت و صلح.»

زلنسکی در دیدار با هریس، به او گفت که کشورش «صلح» می‌خواهد و مشخصا خواهان تقویت ارتش خود از سوی آمریکا است. آن دو نخست دیدار کوتاهی در برابر دوربین‌ها داشتند و سپس جلسه‌شان را همراه با مشاوران‌ خود  و سایر مقامات، پشت درهای بسته ادامه دادند. هریس به زلنسکی گفت، می‌خواهد «نگرانی‌های شما را» بشنود، و زلنسکی که از طریق مترجم صحبت می‌کرد، گفت: «این سرزمین ما است. ما متوجه رویدادها هستیم. تنها چیزی که می‌خواهیم، بازگشت صلح به کشورمان است و در این اوضاع بسیار قدردان شما، ایالات متحده، به عنوان متحد و شریک خود هستیم. ما قدردان رئیس‌ جمهوری بایدن هستیم.»

رئیس‌ جمهوری اوکراین گفت که کشورش دارد «از تمام اروپا دفاع می‌کند». دیمیترو کولبا و اولکسی رزنیکوف، وزرای خارجه و دفاع اوکراین، و چند تن دیگر از مقامات دو کشور نیز در آن دیدار مهم حضور داشتند. 

به گفته دفتر رئیس جمهوری اوکراین، زلنسکی او پس از بازدید کوتاه خود از مونیخ و سخنرانی در نشست امنیتی، به سرعت به کی‌یف باز می‌گردد. طبق برخی گزارش‌ها، کاخ سفید از زلنسکی خواسته بود که در میان بحران، کشورش را ترک نکند و به مونیخ نرود. برخی انتظار داشتند روسیه در زمانی که زلنسکی بیرون از کشورش است، دست به حمله بزند. 

بیانیه دفتر ریاست‌ جمهوری اوکراین بدون اشاره به گفته‌های جو بایدن در آن مورد، تاکید کرد که مناطق شرق کشور «تحت کنترل کامل» هستند. 

خانم هریس سخنرانی خود در نشست مونیخ را صبح شنبه، پیش از دیدار با زلنسکی، انجام داد و تاکید کرد که اگر روسیه دست به اشغال اوکراین بزند، آمریکا هزینه سختی بر آن اعمال خواهد کرد و آن کشور را با مجازات اقتصادی «بی‌سابقه» روبه‌رو می‌کند. 

معاون رئیس‌ جمهوری آمریکا تاکید کرد که حمایت واشنگتن از ناتو امری «مقدس» است، و گفت که آن کشور و متحدان اروپایی‌اش هنوز برای حل ماجرا از طریق دیپلماسی آمادگی دارند. 

طبق تخمین‌های آمریکا، روسیه بین ۱۶۹ تا ۱۹۰ هزار نیرو را در نزدیکی مرزهای اوکراین گرد آورده است. بایدن روز جمعه گفت، «متقاعد» شده است که پوتین تصمیم گرفته آن جمهوری سابق شوروی را اشغال کند.

هریس در سخنان خود به‌روشنی به روسیه هشدار داد و گفت: «ما کار را با اقدامات اقتصادی متوقف نمی‌کنیم. ما متحدان عضو ناتوی خود در جناح شرقی را نیز تقویت می‌کنیم.»

طبق ماده ۵ ائتلاف ناتو، هر کشوری از اعضای آن ائتلاف که مورد حمله کشوری خارجی قرار گیرد، تمامی اعضای ناتو موظف به دفاع از آن هستند. از کشورهای سابق تشکیل‌دهنده اتحاد شوروی، سه کشور حوزه بالتیک (استونی، لتونی و لیتوانی) عضو ناتو هستند. برخی از کشورهای منطقه، مثلا سوئد و فنلاند، با وجود عضویت در اتحادیه اروپا، عضو ناتو نیستند و موضع مستقل‌تری دارند.

حمله روسیه به اوکراین، به معنای بزرگ‌ترین جنگ اروپا در چند دهه اخیر خواهد بود که شاید تنها با جنگ‌های یوگسلاوی در دهه ۱۹۹۰ قابل مقایسه باشد. 

جز زلنسکی و هریس، مقامات متعدد دیگری نیز در آن نشست سخنرانی کردند؛ از جمله اولاف شولتس، صدراعظم آلمان، که گفت اشغال اوکراین از سوی روسیه «اشتباهی جدی» با «هزینه‌های سیاسی، اقتصادی و ژئواستراتژیک» خواهد بود. او همچنین تاکید کرد که ادعای روسیه مبنی بر وقوع «نسل‌کشی» به‌دست کی‌یف در مناطق شرقی روس‌زبان اوکراین، «مضحک» است.

اورسولا فون در له‌ین، رئیس اتحادیه اروپا، نیز در مونیخ سخنرانی کرد، و مسکو را متهم کرد که «به وضوح می‌کوشد قوانین نظم بین‌المللی را از نو بنویسد.»

بیشتر از جهان