ایست‌های بازرسی طالبان به کشتارگاه افراد بی‌گناه مبدل شده است

طالبان یک پزشک جوان را در ایست بازرسی در کابل کشتند

«بسیاری از مردم جرات بیرون رفتن به‌ویژه در شهر و بازار را ندارند» - Hoshang Hashimi / AFP

روز جمعه، ۲۹ بهمن، یک نوار ویدیویی در رسانه‌های اجتماعی در میان کاربران افغان دست‌به‌دست شد که نشان می‌دهد طالبان به یک پزشک جوان در ایست بازرسی در جاده دانشگاه کابل شلیک می‌کند. پس از انتشار این نوار ویدیویی، نزدیکان این پزشک به رسانه‌های محلی گفتند او در حوزه سوم امنیتی و در مقابل دانشگاه کابل زمانی که از یک ایست بازرسی طالبان عبور می‌کرد بدون دلیل، هدف شلیک گلوله جنگجویان این گروه قرار گرفت و جان باخت.

نزدیکان پزشک همچنین گفتند او در منطقه دهمزنگ شهر کابل یک مرکز درمانی شخصی داشت و صبح جمعه در حال رفتن به محل کارش بود. سخنگویان طالبان تاکنون اظهارنظری در مورد کشته شدن این پزشک جوان نکرده‌اند. بسیاری از شهروندان افغانستان این رویداد را نکوهش کردند و از طالبان خواستند به کشتار مردم پایان دهد.

امرالله صالح، معاون اول دولت پیشین افغانستان، ویدیوی مذکور را در صفحه‌اش در فیس‌بوک منتشر کرد و نوشت: «گروه متعصب طالبان، هیچ سازگاری و همسویی با مردم کابل ندارد. لشکر مزدور و نیابتی کابل را اشغال کرده است. مردم از این اشغال به ستوه آمده‌اند.»

حدود دو ماه پیش در شهر هرات نیز طالبان، یک پزشک به نام امرالدین نوری را به بهانه‌ متوقف نکردن خودرو در ایست بازرسی، با ضرب گلوله کشت. یک‌ماه پیش زینب عبداللهی، یک زن جوان در غرب کابل نیز در حادثه مشابهی هدف گلوله‌باران طالبان قرار گرفت و کشته شد. شماری از شهروندان افغانستان در صحبت با ایندیپندنت فارسی وضعیت امنیتی را در آن کشور به‌ویژه در شهر کابل نگران‌کننده می‌دانند و می‌گویند مردم از ترس طالبان نمی‌توانند آزادانه رفت‌و‌آمد کنند، چون جنگجویان طالبان بدون توجه به قانون و بی ‌هیچ بهانه‌ای مردم را مورد آزار و اذیت قرار می‌دهند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

صدیق، ساکن کابل گفت: «بسیاری از مردم جرات بیرون رفتن به‌ویژه در شهر و بازار را ندارند. مردم از طالبان هراس دارند، چون طالبان ده‌ها فرد بی‌گناه را به بهانه‌ اینکه به دستورهایشان بی‌توجهی کرده‌اند، کشته است.» صدیق می‌افزاید که ایست‌های بازرسی طالبان به کشتارگاه مردم غیرنظامی تبدیل شده است و عاملان قتل و کشتار مردم نیز محاکمه نمی‌شوند.

صفی، ساکن کابل می‌گوید: «نظم و قانون وجود ندارد. سلاح به دست کسانی افتاده است که هیچ دلیل و حرفی را قبول ندارند. خودشان همه‌کاره‌اند. اگر می‌خواهید کشته نشوید در هر ایست بازرسی طالبان ۱۰ بار اجازه عبور بگیرید و از هر فردی که آنجا حضور دارد اجازه بخواهید.»

درحالی‌که سران طالبان همواره ادعا می‌کنند که امنیت در سراسر افغانستان برقرار شده است و مردم می‌توانند بدون نگرانی زندگی کنند، اما هر روز از شهرهای مختلف افغانستان خبرهایی از قتل، آدم‌ربایی و تیراندازی افراد طالبان به سمت مردم غیرنظامی شنیده می‌شود؛ هرچند طالبان به‌شدت تلاش می‌کند، مانع انتشار این اخبار شود تا چهره‌‌اش در جهان مثبت جلوه کند، اما به دلیل دسترسی مردم به اینترنت و شبکه‌های مجازی، این اخبار همیشه به دست رسانه‌ها می‌رسند.