هشدار هند درباره تبدیل افغانستان به پناهگاه امن تروریسم

طالبان هنوز با شبکه‌های تروریستی مانند القاعده، جیش محمد، لشکر جهنگوی و لشکر طیبه در ارتباط است

نماینده دائم دولت هند در سازمان ملل و رئیس دوره‌ای کمیته مبارزه با تروریسم شورای امنیت، روز دوشنبه، از ادامه ارتباط طالبان با شبکه‌های تروریستی بین‌المللی ابراز نگرانی کرد و درباره تبدیل افغانستان به پناهگاه امن تروریسم هشدار داد.

تی اس تیرامورتی، در نشست کمیته مبارزه با تروریسم شورای امنیت سازمان ملل متحد گفت: «ارتباطات میان طالبان، القاعده و سازمان‌های تروریستی که شورای امنیت ممنوع کرده مانند لشکر طیبه و جیش محمد، مایه نگرانی عمیق است.»

نماینده دائم هند در سازمان ملل افزود: «از اینکه ممکن است افغانستان بار دیگر به پناهگاه امن القاعده و تعدادی دیگر از گروه‌های تروریستی در منطقه تبدیل شود، نگرانی جدی وجود دارد.»

تیرامورتی با اشاره به گزارش اخیر دبیرکل سازمان ملل متحد که وجود رابطه میان القاعده، طالبان و سایر سازمان‌های تروریستی بین‌المللی را تایید کرده بود، گفت که این گروه‌ها بر اساس همسویی و روابط ایدئولوژیک، همکاری و تعامل با همدیگر را حفظ کرده‌اند و در آینده نیز آن را گسترش می‌دهند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

گروه‌های تروریستی مستقر در پاکستان مانند جیش محمد، لشکر جهنگوی و لشکر طیبه، از جریان‌های فعال در کشمیر تحت اداره پاکستان و وزیرستان شمالی‌اند و از دشمنان سرسخت هند به شمار می‌روند. در سال‌های گذشته، این جریان‌های تروریستی با همدستی طالبان در بخش‌هایی از افغانستان نیز فعال بودند و اکنون گمان می‌رود در بخش‎‌های شرقی افغانستان حضور داشته باشند.

نماینده هند در سازمان ملل در حالی درباره تبدیل افغانستان به پناهگاه امن تروریسم بین‌المللی هشدار داد که پیش از این هم کارشناسان سازمان ملل با انتشار گزارشی گفته بودند که تروریست‌های بین‌المللی  با تسلط طالبان بر افغانستان، در آن کشور آزادی‌های بیشتری دارند.

گزارش کارشناسان سازمان ملل که ۱۸ بهمن علنی شد، بر وجود ارتباط میان طالبان و القاعده و همچنین حضور تروریست‌های بین‌المللی در نقاط مختلف افغانستان تاکید کرد. در این گزارش ذکر شد که القاعده و داعش خراسان، دو گروه تروریستی بین‌المللی‌اند که در شش ماه گذشته و از زمان بازگشت طالبان به قدرت، فعالیتشان را در افغانستان توسعه داده‌ و نسبت به قبل بیشتر قدرت گرفته‌اند.

طالبان در توافقنامه‌ای که فوریه ۲۰۲۰ در قطر با آمریکا امضا کرد، متعهد شد هر نوع رابطه و همکاری با سازمان‌های تروریستی بین‌المللی را قطع کند و اجازه ندهد از خاک افغانستان علیه دیگر کشورها استفاده شود.

ادامه ارتباط طالبان و شبکه‌های تروریستی بین‌المللی این نگرانی را افزایش داده که ممکن است افغانستان بار دیگر به مقر فعالیت سازمان‌های تروریستی تبدیل شود و از آنجا، علیه امنیت و منافع کشورهای جهان اقدام شود.