سازمان بهشت زهرا: آمار فوتی‌های ناشی از کرونا در حال افزایش است

پنج درصد جان‌باختگان ناشی از اومیکرون افراد زیر ۱۸ سال بوده‌اند 

با ادامه این روند، شاهد افزایش بیشتر فوتی‌ها خواهیم بود- عکس از خبر ثریا

ابتلا به اومیکرون در ایران همچنان سیر صعودی دارد و متخصصان بهداشتی از احتمال افزایش مرگ‌های ناشی از کووید-۱۹ در هفته‌های آتی خبر می‌دهند.

مدیرعامل سازمان بهشت زهرا در گفت‌وگوی روز چهارشنبه، ۲۷ بهمن، با ایسنا از افزایش آمار جان‌باختگان روزانه کرونا در بهشت زهرا به ۴۵ نفر خبر داد.

سعید غضنفری تاکید کرد: «بیش از دو هفته است که آمار کاملا صعودی را در فوتی‌های ناشی از کرونا شاهد هستیم، به شکلی که شمار فوتی‌های روزانه در این آرامستان هم‌اکنون به حدود ۲۰۰ نفر رسیده و با ادامه این روند، شاهد افزایش بیشتر فوتی‌ها خواهیم بود. از این تعداد ۴۵ فوتی ناشی از ابتلا به کرونا بوده است.»

بنا به اعلام وزارت بهداشت، در ۲۴ ساعت منتهی به چهارشنبه، ۲۷ بهمن، ۱۶هزار و ۳۱۰ ابتلای جدید کووید-۱۹ در ایران شناسایی شد و ۱۸۵ بیمار نیز جان خود را به دلیل ابتلا به این بیماری از دست دادند. این در حالی است که سه هزار و ۶۰۷ نفر از بیماران مبتلا به کووید-۱۹ نیز در بخش‌های مراقبت‌های ویژه بیمارستان‌ها تحت مراقبت قرار دارند.

در عین حال، رئیس بخش عفونی بیمارستان مسیح دانشوری درباره احتمال بالا رفتن مرگ‌ومیرهای کرونایی، گفت: «تا دو الی سه هفته آینده افزایش میزان مرگ‌های کرونایی دور از انتظار نیست.»

پیام طبرسی نسبت به واکسینه نبودن کودکان و فعالیت حضوری مراکز آموزشی هشدار داد، و گفت: «یکی از دلایلی که در سویه‌های قبلی دیدیم کودکان کمتر به کرونا مبتلا شدند، تعطیلی مدارس و مراکز آموزشی بود.»

«چوب تصمیمات اشتباه را می‌خوریم»

افزایش ابتلای کودکان در موج جدید ابتلا به کرونا در ایران، باعث شده است که انتقادهای زیادی درباره تاخیر در واکسیناسیون کودکان نسبت به کشورهای دیگر، و نیز تداوم فعالیت آموزشی مراکز بهداشتی، مطرح شود.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

رئیس بخش عفونی بیمارستان امام خمینی، با انتقاد از اصرار بر آموزش حضوری در مدارس و دانشگاه‌ها با وجود شیوع سویه بسیار مسری اومیکرون، به ایسنا گفت: «ما چوب این موضوع را خوردیم و باز هم خواهیم خورد، اما نمی‌دانم چرا در این زمینه مسئولین مربوطه کوتاه نمی‌آیند.»

دکتر حمید عمادی کوچک، همچنین از خستگی کادر درمان خبر داد و درباره شرایط کرونا در روزهای آتی، پیش‌بینی کرد که میزان مبتلایان تا حدود دو هفته آینده به قله «پیک» ششم برسد.

در همین حال، دبیر «بورد» ایمنی‌شناسی و عضو کمیته علمی کشوری مقابله با کرونا، نیز از «مرحله توفانی» ابتلا به کووید خبر داد و تاکید کرد که «جای نگرانی و تاسف دارد که به مرگ‌های سه رقمی رسیده‌ایم».

دکتر وجگانی با بیان این نکته که افزایش دوباره مرگ‌های ناشی از کرونا «غم‌انگیز است»، گفت: «هرچند گفته می‌شود مرگ‌ومیر اومیکرون کمتر است، وقتی میزان ابتلا خیلی بالا رود، عدد مرگ‌ومیر هم بالا می‌رود. بنابراین باید ابتلا پایین آید و شیوع ویروس را در جامعه کاهش دهیم تا به تبع آن، مرگ ومیر هم کاهش یابد.»

با آن که متخصصان بر لزوم پوشش کامل واکسیناسیون در ایران و رعایت بیشتر شیوه‌نامه‌های بهداشتی برای کاهش میزان ابتلا به کرونا خبر می‌دهند، علی نصیری، سرپرست سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهر تهران، اعلام کرد که پوشش واکسیناسیون نوبت سوم در تهران و کل ایران کمتر از ۳۰ درصد است که رقم خوبی نیست. 

او از استقبال نشدن از واکسیناسیون کودکان زیر ۱۲ سال نیز خبر داد، و گفت: «این میزان تا کنون زیر پنج درصد بوده، در حالی که ۲۰ درصد بستری‌های ناشی از اومیکرون را کودکان تشکیل می‌دهند. ضمن این که تاکنون پنج درصد فوتی زیر ۱۸ سال داشته‌ایم که در سویه دلتا اصلا این گونه نبود.»

سرپرست سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهر تهران همچنین پیش‌بینی کرد که دو هفته بعد، وضعیت بیماستان‌ها بحرانی خواهد شد و احتمال دارد که تعطیلات عید امسال، زمان رسیدن به قله ابتلا به اومیکرون باشد.