«تعداد فوتی‌های کرونا هفت برابر آمار رسمی است»

کوروش هلاکویی: در داخل کشور برای حفظ منافع برخی، ویروس را رها کردند

در صورتی که واکسیناسیون گسترده و تعطیلی سراسری انجام نشود، موج ششم قوی‌تر و کشنده‌تر در راه است-عکس از همشهری

کوروش هلاکویی نائینی، استاد آمار و ایپدمولوژی دانشگاه علوم پزشکی ایران با اشاره به اینکه اگر «لاک‌داون» (تعطیلی سراسری) و واکسیناسیون گسترده انجام نشود، موج ششم کرونا چهار ماه دیگر به ایران می‌رسد، اعلام کرد که «تعداد فوتی‌های کرونا، هفت برابر آمار رسمی است.» او همچنین گفت که در داخل کشور برای حفظ منافع برخی «ویروس را رها کرده‌اند» و تا کنون استراتژی ایمنی جمعی در دستور کار بوده است.

نظریه‌ای که برخی کارشناسان و مردم ایران با توجه به نحوه مدیریت بحران کرونا در ایران به آن باور دارند. بحرانی که نخست سیاسی امنیتی شد و سپس واکسن و داروی آن به منبع درآمدی جذاب برای کانون قدرت تبدیل شد و در همین راستا واردات واکسن خارجی نیز با دستور علی خامنه‌ای ممنوع اعلام شد.

هلاکویی به روزنامه جوان گفت که در نتیجه رها کردن ویروس، بازار سیاه برای دارو و واکسن ایجاد شده و تعارض منافع مانع از برنامه‌ریزی برای مهار کرونا شده است. ستاد اجرایی فرمان امام تحت نظارت رهبر جمهوری اسلامی از جمله نهادهایی است که در این بحران انسانی منابع مالی خود را تقویت کرده است.

او هشدار داد در صورتی که ایمن‌سازی و تعطیلی سراسری «لاک‌‌داون» به شکل جدی انجام نشود، چهار ماه دیگر موج ششم، کشنده‌تر و قوی‌تر از راه می‌رسد. هلاکویی تاکید کرده که تا کنون استراتژی حاکمیت ایجاد ایمنی جمعی بوده است. رویکردی که بارها متخصصان هشدار داده‌اند درباره کرونا و به ویژه سویه‌های جهش‌یافته آن موثر نیست.

هلاکویی در این گفت‌و‌گو به تفاوت فاحش آمار واقعی و رسمی مرگ و ابتلا به کرونا نیز اشاره کرده است.

پیش از این اعلام شده بود که فاصله آمار رسمی که حکومت اعلام می‌کند و آمار واقعی بسیار زیاد است، اما این نخستین‌بار است که یک متخصص تفاوت آمار واقعی با آمار وزارت بهداشت را هفت برابر اعلام می‌کند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

تعداد جان باختگان کرونا در ایران بنا بر آمار وزارت بهداشت از ۱۰۰ هزار نفر گذشته است. برخی مقامات گفته بودند که باید این رقم را دو‌و‌نیم تا سه برابر کرد. اما در صورتی که آمار واقعی فوتی‌ها هفت برابر این رقم باشد، در ۱۸ ماه گذشته ۷۰۰ هزار نفر در ایران جان خود را بر اثر ابتلا به کرونا از دست داده‌اند.

این در حالی است که ایران نیز هم اکنون از نظر آمار مرگ کرونا سومین کشور در جهان به‌شمار می‌رود.

هلاکویی در پاسخ به این پرسش روزنامه جوان که سند او برای این آمار چیست، گفت: «داده‌ها را به گونه‌ای مهندسی می‌کنند که اگر از من سندی بخواهید، سندی ندارم اما برآورد ما در شهریورماه گذشته ۳۵۰ هزار مرگ ناشی از کرونا است.»

مقامات وزارت بهداشت پیش‌تر اعتراف کرده بودند که آمار ابتلا و مرگ ناشی از کرونا را از سازمان بهداشت جهانی پنهان کردند.

هلاکویی در گفت‌و‌گو با روزنامه جوان هشدار داده که اگر تعطیلی سراسری و واکسیناسیون گسترده انجام نشود، سویه‌های جدید و مرگبار کرونا یکی پس از دیگری به ایران می‌رسد. به گفته او برای جلوگیری از این چشم‌انداز باید قبل از از راه رسیدن موج جدید که چهار پنج ماه دیگر است، ۷۰ درصد جمعیت واکسینه شده باشند.

ایران در حال حاضر یکی از پایین‌ترین نرخ‌های واکسیناسیون در جهان و بالاترین نرخ‌های ابتلا و مرگ ناشی از کرونا را دارد که بنا بر آمار رسمی در روز سه‌شنبه از ۷۰۰ نفر عبور کرده است. رقمی که هفت برابر آن به معنی جان باختن حدود پنج هزار نفر تنها در ۲۴ ساعت است.