سوپربول امروز: بزرگترین رخداد ورزشی و سرگرمی آمریکا

بسیاری از مردم آمریکا این روز را به دلیل رقابت ورزشی آن دنبال می‌کنند، اما دیگران بیشتر به جنبه سرگرم‌کننده آن علاقه‌مندند

RONALD MARTINEZ / GETTY IMAGES NORTH AMERICA / GETTY IMAGES VIA AFP

سوپربول یا مسابقه نهایی لیگ فوتبال آمریکایی، روز یکشنبه در لس‌ آنجلس برگزار می‌شود.

دو حریف فینال امسال، تیمهای «لس انجلس رمز» و «سینسیناتی بنگالز» هستند.

هر سال، سوپربول مهم‌ترین رخداد در تقویم ورزشی آمریکا، و یکی از بزرگ‌ترین روزها برای سرگرمی و خوش‌باشی آمریکایی‌ها است.

ستارگان موسیقی در فاصله بین دو نیمه بازی، برنامه اجرا می‌کنند و بهای آگهی‌های تلویزیونی این بازی، سر به آسمان می‌زند.

چه کسی سرود ملی آمریکا را می‌خواند؟

قرار است میکی گایتون، خواننده فولکلور، روز یکشنبه سرود ملی را در مراسم «سوپربول» استادیوم سوفی کالیفرنیا اجرا کند. او نخستین زن سیاهپوستی است که در رده ترانه‌های فولکلور آمریکا نامزد جایزه «گرمی» شده و بویژه برای ترانه «سیاهپوست مثل من» مشهور است.

جنه آیکو نیز ترانه «آمریکا زیباست» را خواهد خواند. دکتر دِرِه، اسنوپ داگ، مری جی بلایج، امینم، و کندریک لامار که در مجموع ۴۴ جایزه «گرمی» دریافت کرده‌اند، ستاره‌های‌ بین دو نیمه بازی خواهند بود.

اجراهای بین دو نیمه سوپربول همیشه خبرساز بوده است. اخیرا جنت جکسون به پیامد اجرای مشترکش در بین دو نیمه سوپر بول سال ۲۰۰۴ با جاستین تیمبرلیک اشاره کرد که در جریان آن تیمبرلیک بخشی از بالاتنه لباس جکسون را پاره و برای لحظاتی سینه او را روی صحنه عریان کرد.

جنت جکسون گفت: «آن‌ها شما را بزرگ می‌کنند و زمانی که به آنجا [به اوج] رسیدید، به‌سرعت شما را تکه‌تکه می‌کنند و به پایین می‌کشند.»

این نمایش جنجالی که فعالیت هنری جکسون را برای مدت زیادی متوقف کرد، بار دیگر سال گذشته با انتشار مستند نیویورک‌تایمز به‌نام «عملکرد بد: خراب کردن لباس جنت جکسون» خبرساز شد.

اما بزرگترین ستاره «سوپر‌بول»، خود استادیوم «سوفی» است. تازه‌ترین استادیوم لیگ فوتبال آمریکا، «سوپر‌بول» را پس از حدود ۳۰ سال به لس‌آنجلس بازگردانده است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

استادیومی که ۳۰ متر زیر زمین ساخته شده است

استادیوم سوفی به وسعت نزدیک به یک میلیون متر مربع، بزرگترین استادیوم سربسته لیگ ملی فوتبال آمریکا است. یک دریاچه شش هکتاری، یک تابلو عظیم و متحرک ویدیویی برفراز باغ آن، و یک تابلو کاناپه‌مانند نعل‌اسبی، پیام‌ها و ویدیوها را به هواپیماهایی که از فراز استادیوم می‌گذرند نشان می‌دهد.

جیسون گانون، مدیر استادیوم سوفی، می‌گوید: «همیشه نوعی هیجان و شگفتی در فضا موج می‌زند. ساختمان این استادیوم از نظر طرح و معماری فوق‌العاده است. سقف دایره شکل و مساحت آن بی‌نظیر است.»

استادیوم صدهزار نفری سوفی که با پنج میلیارد دلار هزینه بنا شده است، در سال ۲۰۲۰ درهایش را به روی مسابقات «سوپربول» باز کرد و به سرعت مرکز اجرای شوهای عمده، از جمله کنسرت جاستین بیبر و رولینگ استونز شد.

یکی از نکات جالب در معماری استادیوم سوفی، این است که حدود ۳۰ متر زیر سطح زمین بنا شده است. دلیل آن ویژگی این است که محل استادیوم تنها پنج کیلومتر با فرودگاه بین‌المللی لس‌آنجلس فاصله داشته است و در مسیر پرواز‌های این فرودگاه قرار دارد. قوانین کالیفرنیا احداث بناهای بلند را در نزدیکی فرودگاه ممنوع می‌کند. به همین دلیل، معماران استادیوم مجبور شدند حدود ۷ میلیون تن مکعب خاک‌برداری کنند تا آنچه از بنای ساختمان از سطح زمین بیرون می‌ماند، با مقررات همخوانی داشته باشد.

تماشاگران از طبق هم‌کف، در میان بالکن‌های سرسبز به طبقات پایین‌تر و صندلی‌های خود می‌رسند.

سقف استادیوم از صدها پنل نیمه‌شفاف تشکیل شده است که در طول روز نور خورشید را به بیرون منعکس می‌کند و فضا را خنک نگه می‌دارد و در ساعات شب، نور ال‌ای‌دی آن را به یک صفحه غول‌پیکر تبدیل می‌کند که می‌توان روی آن تصویر، برنامه تلویزیونی، و کلیپ‌های ویدیویی نشان داد. از این گذشته، یک صفحه ویدیویی دیگر معلق بر باغ ساختمان نیز با مساحتی برابر با یک زمین فوتبال، نقش مشابهی بر عهده دارد. دورویه بودن این صفحه عظیم، به معنای آن است که می‌توان در آن واحد بر هر صفحه زیرین و فوقانی آن ویدیو یا پیام جداگانه‌ای نشان داد.

شکل منحنی استادیوم به گونه‌ای طرح شده است که بتواند نسیم اقیانوس را از میان خود عبور دهد.

ثروتمندتر‌ها می‌توانند سوئیت‌هایی را که در چندمتری پشت استادیوم ساخته شده است، اجاره کنند. این سوئیت‌ها چنان به زمین بازی نزیک است که ممکن است توپ بازیکن‌ها از خط خارج شود و روی بشقاب‌های غذای افراد حاضر در آن بخش‌ها بیفتد. چنان افرادی می‌توانند بایستند و بازی را از ارتفاع سه‌متری تماشا کنند.

بیشتر از جهان