چرا ساعت ها در ماه اکتبر عقب کشیده می شوند؟

لایحه وقت تابستانی نخستین بار در سال ۱۹۱۶ در بریتانیا به اجرا درآمد

AFP

 

در حالی که مردم بریتانیا با تابستان وداع می کنند، کسانی که به هوای سرد عادت دارند، از فصل پوشیدن لباس پشمی، نوشیدن کاکائوی داغ و ماه های پائیز و زمست استقبال می کنند. 

خوشبختانه برای آن ها (و شوربختانه برای کسانی که حمام آفتاب و هوای گرم را ترجیح می دهند) انتظار زیادی باقی نمانده است. تا یکماه دیگر، هوا رو به سردی خواهد گذاشت و زمان یک ساعت به عقب کشیده خواهد شد و مردم ۶۰ دقیقه بیشتر فرصت ماندن در رختخواب را خواهند داشت.

:و این آنچه است که باید در مورد دلیل عقب کشیدن ساعت ها بدانید

امسال ساعت ها روز یکشنبه ۲۷ اکتبر عقب کشیده می شوند.

 همه ساله،  زمان، در ساعت دوی بعد از نصفه شب در آخرین یکشنبه اکتبر عقب کشیده می شود. با این حرکت، بریتانیا از ساعت تابستانی (بی اس تی) به وقت . .گرینویچ (جی ام تی) بر می گرد. اگر دارای تلفن یا ابزار الکترونیک هوشمند هستید، ساعت روی آن صبح زود (۲۷ ام اکتبر) بطور اتوماتیک تنظیم می شود

پس از بلندترین روز تابستان که امسال روز جمعه ۲۱ ژوئن بود، روزها رو به کوتاه شدن می گذارند. به همین دلیل، عقب کشیدن ساعت ها در پائیز مدت تابش خورشید را در ساعات صبح افزایش می دهد.

وقت تابستانی در بریتانیا، نخستین بار در لایحه موسوم به لایحه وقت تابستانی در سال ۱۹۱۶ به اجرا درآمد.

ویلیام ویلِت، یک معمار اوایل قرن بیستم، کارزاری به راه انداخت که در آن پیشنهاد کرد ساعت ها در بهار به جلو و در زمستان به عقب کشیده شوند تا  مردم بیشتر بتوانند از هوای آزاد استفاده کرده و در مصرف سوخت صرفه جویی کنند. به این دلیل این حرکت به صرفه حویی در ساعات روز مشهور است. ویلیام ویلت پیشنهاد خود را در جزوه ای تحت عنوان «هدر رفتن روشنایی روز» نوشت که در سال ۱۹۰۷ منتشر شد.

دولت بریتانیا این پیشنهاد را در سال ۱۹۱۶ با شروع جنگ جهانی اول به مرحله اجرا گذاشت زیرا سیاستمداران معتقد بودند تغییر ساعت، تقاضا برای ذغال سنگ را کاهش می دهد. هرچند لایحه وقت تابستانی به دنبال پیشنهاد ویلِت تصویب شد، اما او نخستین فردی نبود که نظر حداکثر استفاده از ساعات روشنایی را مطرح کرد. در سال ۱۷۸۴، بنجامین فرانکلین، در نامه ای طنزآمیز ایده ای مشابه را با سردبیر «ژورنال پاریس» درمیان گذاشت.

رومیان باستان نیز برای استفاده هرچه بیشتر از ساعات روشنی روز، وقت را به جلو یا عقب می بردند.

این نوشته برگردان فارسی از مقالات منتشر شده دیگری است و منعکس کننده دیدگاه سردبیری روزنامه ایندیپندنت فارسی نمی باشد.

https://www.independent.co.uk/life-style

© The Independent

بیشتر از زندگی