آژانس بین‌المللی انرژی: عربستان و امارات می‌توانند نوسانات بازار نفت را کاهش دهند

بازار نفت متاثر از احتمال حمله نظامی به روسیه و بی‌نتیجه ماندن مذاکرات هسته‌ای با ایران هر روز رکورد قیمتی جدیدی ثبت می‌کند

Fayez Nureldine / AFP

آژانس بین‌المللی انرژی (IEA) روز جمعه ۱۱ فوریه، ۲۲ بهمن اعلام کرد که عربستان سعودی و امارات متحده عربی در صورت تولید بیشتر نفت خام می‌توانند به آرام کردن بازارهای نفت کمک کنند.

پس از گزارش آژانس مستقر در پاریس، محدودیت عرضه جهانی و کاهش ظرفیت مازاد تولید، بهای نفت خام برنت به بالاتر از ۹۵ دلار در هر بشکه رسید.

این آژانس مستقر در پاریس در گزارش ماهانه نفت خود گفت: «زمانی ریسک تحولات ژئوپلیتیکی که پیامدهای اقتصادی گسترده‌ای دارند(مانند بحران اوکراین)، می‌توانند کمتر موثر باشند که تولیدکنندگان نفت در خاورمیانه با اضافه کردن به ظرفیت تولیدشان کمبود بازار را جبران کنند.»

امارات و عربستان سعودی دو تولیدکننده نفت هستند که بیشترین ظرفیت تولید را دارند.

آژانس بین‌المللی انرژی اعلام کرد اگر اوپک پلاس - اعضای سازمان کشورهای صادرکننده نفت و متحدانش مانند روسیه - کاهش تولید فعلی خود را به طور کامل لغو کنند، می‌توانند ۴٫۳ میلیون بشکه در روز به عرضه بازار اضافه شود.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

با این حال، آژانس بین المللی انرژی اعلام کرد که ظرفیت مازاد مؤثر را تا پایان سال به ۲٫۵ میلیون بشکه در روز کاهش می‌دهد که تقریباً به طور کامل توسط عربستان سعودی و تا حدی امارات متحده عربی حفظ شده است.

در حال حاضر، در حالی که اوپک پلاس تولید را هر ماه افزایش می‌دهد، به هدف ماهانه خود یعنی ۴۰۰ هزار بشکه اضافی در روز دست نیافته است. آژانس بین المللی انرژی در ژانویه اعلام کرد که شکاف بین تولید و هدف به ۹۰۰ هزار بشکه در روز افزایش یافته است

آژانس بین‌المللی انرژی اضافه کرد که نتیجه موفقیت‌آمیز مذاکرات بین‌المللی با ایران می‌تواند تحریم‌های ایالات متحده بر صادرات این کشور را لغو کند و محدودیت عرضه را کاهش دهد و به تدریج ۱٫۳ میلیون بشکه در روز نفت ایران را به بازار بازگرداند.

آژانس بین المللی انرژی افزود: «به نظر می‌رسد عرضه و تقاضا در سه ماهه اول متعادل باشد، اما انتظار می‌رود که در سه ماهه دوم یا نیمه دوم سال به مازاد تبدیل شود.»