سریع‌ترین عزل رئیس فدراسیون بعد از سریع‌ترین صعود به جام جهانی

عزیزی خادم شاید خیلی زود از ریاست فدراسیون فوتبال کنار گذاشته شود

اینکه روسای پیشین فدراسیون فوتبال با استعفای اجباری کنار گذاشته شوند، بی‌سابقه نیست- عکس از خبرگزاری فارس

شش عضو از ۹ عضو هیئت رئیسه فدراسیون فوتبال از فدراسیون فوتبال می‌خواهند جلسه‌ای فوق‌العاده برگزار کنند. موضوع این جلسه در تاریخ این فدراسیون بی‌سابقه است. ‏احسان اصولی، احمدرضا براتی، میرشاد ماجدی، بهرام رضاییان، مهرداد سراجی و شهره موسوی می‌خواهند در این جلسه به دو موضوع رسیدگی شود: عزل رئیس فدراسیون و انتخاب سرپرست موقت.

اینکه روسای پیشین فدراسیون فوتبال با استعفای اجباری کنار گذاشته شوند، بی‌سابقه نیست؛ مثل داریوش مصطفوی در دهه ۷۰. محمد دادکان و امیر عابدینی هم با دستور مقام‌های وقت سازمان تربیت‌بدنی کنار گذاشته شدند اما تنها عابدینی است که در صورت عزل عزیزی خادم، دوران مدیریتش کوتاه‌تر از او بوده است.

عمر ریاست شهاب‌الدین عزیزی خادم، رئیس جدید فدراسیون فوتبال، به یک سال هم نمی‌رسد. در دوره ریاست او بر فدراسیون، تیم ملی ایران سریع‌ترین صعود به جام جهانی را جشن گرفت. هنگام شروع کار او در فدراسیون، تیم ملی در بحرانی‌ترین وضعیت به سر می‌برد و حتی احتمال داشت در مسیر جام جهانی حذف شود. روسای پیشین فدراسیون فوتبال در ایران همواره صعود به جام جهانی را دستاورد بزرگ خود می‌دانستند اما صعود به جام جهانی هم برای عزیزی خادم مقبولیت نیاورد. او به رغم موفقیت‌های اخیر تیم ملی مردان و توجه بیشتر به تیم ملی زنان، در ذهن هواداران رئیس فدراسیون معتبری نیست و هیئت رئیسه برای عزل او کار دشواری در پیش ندارد.

اگرچه تخلفات فدراسیون فوتبال در دوره ریاست عزیزی خادم پرشمار شده‌اند، اعضای هیئت رئیسه فدراسیون فوتبال نیز نزد هواداران بیشتر از عزیزی خادم اعتبار و مقبولیت ندارند و اختلاف منافع هیئت رئیسه و رئیس فدراسیون الزاما به اتفاق مبارکی برای فوتبال ایران تبدیل نمی‌شود.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

شهره موسوی، مالک باشگاه بادران که زیرمجموعه یک شرکت هرمی است، با خواست عزیزی خادم نایب‌رئیس فدراسیون زنان شد اما او نیز یکی از امضاکنندگان درخواست جلسه عزل عزیزی خادم است. سایر اعضای هیئت رئیسه نیز به هنگام انتخابات از همراهان عزیزی خادم بودند اما اختلاف‌ها در این جمع عمیق شده است.

هیئت رئیسه در ساختار فدراسیون‌های ورزشی در ایران کارایی چندانی ندارد و اغلب به میل رئیس فدراسیون چیده می‌شود و اعضای آن بدون آنکه مسئولیت و فعالیتی داشته باشند، چند سالی را به عنوان شغل چندم در نقش هیئت رئیسه می‌گذراند. هیئت مدیره در باشگاه‌های ورزشی ایران نیز نقشی مشابه دارد؛ بدون دخالت در تصمیم‌ها و یک شغل تشریفاتی.

اینکه اعضای هیئت رئیسه فدراسیون فوتبال خیال عزل رئیس فدراسیون را داشته باشند، از وقایع نادر در ورزش ایران است. معمولا قدرت‌هایی بالاتر از هیئت رئیسه مانع از اجرای چنین تصمیم‌هایی می‌شوند و هیئت رئیسه آنچنان مستقل نیست که برای عزل رئیس فدراسیون تصمیم بگیرد و تصمیمش را اجرا کند؛ اما این‌بار هیئت رئیسه فدراسیون فوتبال بر خلاف عرف مدیریت فدراسیون‌ها قصد دارد عزیزی خادم را عزل کند.

مهرداد سراجی، مدیرعامل باشگاه سایپا و عضو هیئت رئیسه فدراسیون، به عنوان شخصی که در صورت عزل رئیس فدراسیون، سرپرست موقت خواهد شد خود را مطرح کرده است. سراجی دلایل درخواست عزل رئیس فدراسیون را این‌گونه اعلام می‌کند: «عزیزی‌خادم درباره صورت‌های مالی اظهارنظر نکرده و اظهارنامه مالیاتی در موعد مقرر ارائه نشده است. این مسائل سبب شد در فدراسیون شفافیت مالی حاکم نباشد. برخی سرمربیان در فوتسال، امید، جوانان و... قرارداد ندارند. علت هم این است که تصمیم‌های شخصی گرفته شده است. در پرونده VAR متوجه نشدیم شرکت مشکوک‌الهویه به چه شکلی وارد کشور و چگونه خارج شد. مشخص نیست چه مبلغی به این شرکت پرداخت شد. مهم‌ترین اتفاق هم می‌تواند حذف استقلال و پرسپولیس از مسابقات آسیایی باشد. افرادی در فدراسیون تصمیم‌گیری و به تازگی هم ای‌میل، بیانیه و... صادر می‌کنند که فاقد جایگاه قانونی‌اند.»

احسان اصولی، دیگر عضو هیئت رئیسه فدراسیون فوتبال، درباره جلسه فوق‌العاده می‌گوید: «در طول یک سال گذشته، تذکرات و نکاتی به شکل مکتوب و شفاهی در جلسه هیئت رئیسه در قالب صورت‌جلسه و داستان‌هایی از این دست گفته شد؛ اما هیچ نشانه‌ای مبنی بر اصلاح فرایند دیده نشد. ما به نمایندگی از مجمع و دومین رکن عالی فدراسیون فوتبال و به نمایندگی از مردم و هواداران که منتخب مجمع در هیئت رئیسه‌ایم، بر خود لازم دانستیم به این مسائل ورود کنیم. روز گذشته درخواست دستور تشکیل جلسه فوق‌العاده هیئت رئیسه را ارائه دادیم. طبق اساسنامه، رئیس فدراسیون موظف است ظرف مدت ۱۴ روز جلسه‌ تشکیل دهد. در غیر این صورت، اعضای هیئت رئیسه راسا برای تشکیل جلسه اقدام می‌کنند و بحث عزل موقت را انجام خواهند داد.»

فدراسیون فوتبال با بیانیه کمیته اخلاق به این اخبار واکنش نشان داد. در بیانیه کمیته اخلاق برای اعضای هیئت رئیسه از زبان تهدید استفاده شده است: «متاسفانه عده‌ای عالمانه یا با جهل مرکب، با دشمنان همیشگی ملت ایران همسو شدند و با اقدام‌های خودسرانه در قالب‌‌های متفاوت سعی دارند آرامش کنونی را بر هم بزنند و در جهت جلوگیری از حصول موفقیت‌های آینده، از جمله موفقیت در جام‌ جهانی فوتبال به‌ عنوان فرصتی مغتنم برای نسل طلایی کنونی فوتبال ایران اخلال ایجاد کنند.»

درخواست اعضای هیئت رئیسه بعد از تشکیل جلسه فوق‌العاده باید در مجمع فدراسیون مطرح شود و رای‌گیری در مجمع سرنوشت این درخواست را تعیین می‌کند.

بیشتر از ورزش