ترکیب مصطفوی و مهدوی‌کیا، پایانی بر حسرت تاریخی فوتبال ایران؟

تحمیل مدیر به تیم ملی امید، یادآور دخالت‌های همیشگی کمیته ملی المپیک است

مهدوی‌کیا فوتبالیست سابق تیم ملی ایران- ورزش ۳

تیم امید فوتبال ایران دوباره دچار دخالت‌های کمیته ملی المپیک شده است و این کمیته، داریوش مصطفوی را به عنوان مدیر تیم امید به فدراسیون فوتبال تحمیل کرده است. انتخاب مهدوی‌کیا به عنوان سرمربی تیم امید هنوز بدون پاسخ مثبت مهدوی‌کیا، رسمیت ندارد. تیم امید در آغاز شکل‌گیری دوباره، یادآور حسرت صعود به المپیک به طول ۴ دهه است.

فوتبال ایران که پیش از انقلاب سال ۱۳۵۷ سه دوره در المپیک حاضر شده بود، با گذشت ۴ دهه، دیگر نتوانست به المپیک برسد. تیم ملی ایران در المپیک‌های ۱۹۶۴ توکیو، ۱۹۷۲ مونیخ، و ۱۹۷۶ مونترال در المپیک بازی کرد و حتی به المپیک ۱۹۸۰ مسکو نیز صعود کرد، اما تحولات پس از انقلاب، المپیک ۱۹۸۰ را برای ورزش ایران و برای نسلی از ورزشکاران ایرانی به یک حسرت تبدیل کرد و طی یک تصمیم سیاسی در حکومت جمهوری اسلامی، ایران از حضور در المپیک انصراف داد. پس از آن، دیگر فوتبال ایران هرگز به المپیک صعود نکرد.

از المپیک ۱۹۹۲ بارسلون به بعد که تیم‌های زیر ۲۳ سال فوتبال باید در المپیک‌ها شرکت کنند، صعود به المپیک برای ایران سخت‌تر شد. فوتبال ایران زیرساخت‌های فنی ندارد که بازیکنان زیر ۲۳ سال آن به مهارت‌ها و تجربه‌های کافی برای صعود به المپیک دست یافته باشند و معمولا بازیکنان به دلیل نقصان در چرخه رشد، در هر نسل در سنین بالاتری اوج دوران حرفه‌ای خود را تجربه می‌کنند.

اما ناکامی تاریخی در راه المپیک برای فوتبال ایران، هر بار حکایت‌هایی دارد که شوربختانه تجربه‌ای برای دوره بعد نمی‌شود و بسیاری از عوامل بحران‌ساز، برای تیم امید تکرار می‌شوند. تیم امید فوتبال ایران همیشه دو نهاد مسئول دارد که دخالت آن‌ها در امور این تیم، اختلافات بسیاری را هنگام تصمیم‌گیری‌ها برای آن پدید آورده است.

چون هدف نهایی تشکیل این تیم صعود به المپیک است، کمیته ملی المپیک ایران همیشه خود را صاحب حق دخالت می‌داند و در بسیاری مقاطع در ادوار مختلف طی ۴ دهه اخیر، کمیته ملی المپیک در انتخاب سرمربی و مدیر تیم امید نقش ایفا کرده است. فدراسیون فوتبال از استقلال و قدرت کافی برای ایستادن مقابل تصمیمات کمیته ملی المپیک برخوردا نیست و اغلب در برابر تصمیمات آن نهاد تسلیم می‌شود.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

آخرین نمونه‌ از این دخالت‌ها، روز گذشته رخ داد که رضا صالحی امیری، رئیس کمیته ملی المپیک، تصمیم گرفت که داریوش مصطفوی مدیر تیم فوتبال امید ایران باشد و طی جلسه‌ای با شهاب‌الدین عزیزی خادم و داریوش مصطفوی، فدراسیون فوتبال را برای پذیرفتن این تصمیم تحت فشار گذاشت و عجیب آن که پس از این تصمیم، صالحی امیری گفت: «محور مدیریت و تصمیم‌گیری برای هدایت فنی جزو وظایف فدراسیون فوتبال خواهد بود و کمیته در این حوزه هیچ دخالتی نمی‌کند. در جلسه مشترکی که با حضور داریوش مصطفوی و عزیزی خادم داشتیم، تقاضا کردیم که از ایشان به عنوان یکی از پیش‌کسوتان بزرگ فوتبال کشور، در تیم ملی امید استفاده کنیم.» رئیس کمیته ملی المپیک هنگام دخالت علنی در تصمیم‌گیری برای تیم امید، از این حرف می‌زند که کمیته ملی المپیک دخالتی ندارد.

داریوش مصطفوی از مدیران باسابقه فوتبال ایران است، بازیکن ملی بوده است، و نام مشهوری در مدیریت فوتبال ایران محسوب می‌شود، اما در آخرین پرونده تخلفات او در فدراسیون فوتبال، در آبان ماه ۱۳۸۹ با محرومیت مادام‌العمر مواجه شد. هیات رسیدگی به تخلفات حرفه‌ای فوتبال، داریوش مصطفوی را مادام‌العمر از فعالیت در فوتبال محروم کرد. آن رای به تصویب اعضای هیات رسیدگی به تخلفات رسید و حکم آن به هیات رئیسه فدراسیون فوتبال نیز ابلاغ شد، اما بعدها به دلایلی نامعلوم اجرا نشد و او به مدیریت فوتبال برگشت. انتخاب او به عنوان مدیر تیم امید اما دستور مستقیم رئیس کمیته ملی المپیک ایران است و فدراسیون فوتبال بعید است حتی در صورت مخالفت، قدرت کافی برای نپذیرفتن این پیشنهاد داشته باشد.

فدراسیون فوتبال درباره انتخاب سرمربی تیم امید با مهدی مهدوی‌کیا مذاکره کرده است. مهدوی‌کیا، بازیکن سابق تیم ملی ایران، و مالک آکادمی کیا (مدرسه فوتبال) در ایران است که در باشگاه هامبورگ به عنوان دستیار پاره‌وقت تیم‌ زیر ۱۶ سال فعالیت می‌کند. کوشش او برای طی کردن مسیر آموختن چگونگی اداره تیم‌های پایه، ارزشمند است. مهدوی‌کیا در ماه‌های اخیر درگیر پرونده صغر سن بازیکنش در تیم آکادمی کیا بود که با شکایت باشگاه‌های رقیب به جریان افتاد و منجر به حکم محکومیت باشگاه کیا شد، اما مهدوی‌کیا به آن حکم اعتراض کرد. این موضوع دستمایه نقد انتخاب او به عنوان سرمربی تیم امید شده است، اما به دلیل آن که مستندات کافی از طرفین ادعا در رد یا تکذیب این تخلف در دسترس رسانه‌ها نیست، مخالفت یا موافقت با انتقادات دشوار است.

مهدوی‌کیا از چهره‌های پرافتخار ملی در فوتبال ایران است و فدراسیون فوتبال طی بیانیه‌ای رسمی، اعلام کرده است که همزمان با سرمربی‌گری تیم امید، مشاور رئیس فدراسیون در راه صعود تیم ملی ایران به جام جهانی قطر نیز خواهد بود. 

عزیزی خادم، رئیس فدراسیون فوتبال، دراین‌باره گفت: «در بُعد فنی، مذاکراتی با مهدوی‌کیا داشتیم که سابقه بالایی در حوزه تیم‌های پایه دارد و منتظریم مذاکرات‌ ایشان با هامبورگ به نتیجه برسد. همچنین، با توجه به تجربه گرانبهای بین‌المللی ایشان، واقعا حیف بود که از این تجربه استفاده نشود و ایشان همراه با بنده در ۱۰ بازی آینده تیم ملی به‌ عنوان مشاور حضور خواهند داشت. همچنین آقای مهدوی‌کیا حضور پررنگی در تمامی رده‌ها خواهد داشت. در صورت توافق با مهدوی‌کیا، از ایشان خواستیم به عنوان مشاور فنی فدراسیون به ما کمک کنند.» اما با این حال، مهدوی‌کیا هنوز پاسخ روشنی به پیشنهاد‌ها نداده است. شاید پذیرفتن این پیشنهادها با قطع همکاری رسمی او با باشگاه هامبورگ ممکن باشد.

بیشتر از فوتبال