طبل گچی ۵ هزار ساله‌، مهم‌ترین یافته هنری یک قرن اخیر بریتانیا

در محل کشف این طبل، یک سوزن از جنس استخوان و توپی گچی یافته شده است که تصور می‌شود نماد باروری بوده‌اند

این طبل برای نخستین بار در نمایشگاه «دنیای استون هنج» موزه بریتانیا در معرض تماشای عموم گذاشته خواهد شد‌ ـ British Museum

موزه بریتانیا اعلام کرده است که یک مجسمه گچی ۵ هزار ساله که در حومه یورکشِر کشف شده «مهم‌ترین اثر هنری ماقبل تاریخ است که در صد سال اخیر در بریتانیا یافته شده است». 

این طبل که در املاک ییلاقی نزدیک به روستای «برتون اگنس» یافته شده است، بینش بیشتری در مورد تعامل فرهنگی میان جوامع ماقبل تاریخ در بریتانیا و ایرلند می‌دهد.

این مجسمه، که در موزه بریتانیا در معرض تماشای عموم گذاشته خواهد شد، با اشکال سبک هنری همان دوره‌ای تزیین شده است که «استون هِنج» بنا شد.

اهمیت طبل برتون اگنس در شباهتش با سه طبل دیگری است که در سال ۱۸۸۹، در ۱۵ کیلومتری فولکتون در یورکشر شمالی کشف شد. 

همه این طبل‌ها که از گچ خالص و به‌شکل استوانه‌های بشکه‌مانند ساخته ‌شده‌اند، در محل‌های تدفین اجساد کشف شده‌اند. تصور می‌شود این طبل‌ها نه برای موسیقی بلکه برای تزیین استفاده می‌شده‌اند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

در آزمایش کربنی استخوان‌هایی که اطراف طبل برتون اگنس یافت شده، قدمت آن را در فاصله ۲۸۹۰ تا ۳۰۰۵ سال پیش از میلاد مسیح تعیین شده است.

تصور می‌شود طبل‌های کمابیش مشابه فولکتون متعلق به همان دوره باشند، که قدمت آن‌ها را ۵۰۰ سال عقب‌تر از آنچه تصور می‌شد می‌برد.

باستان‌شناسان می‌گویند این تایید می‌کند که این طبل‌ها هم‌زمان با اولین مرحله ساخت استون هنج ساخته شده‌اند.

این امر همچنین حاکی از آن است که هم‌زمان با انتقال ستون‌های استون هنج از غرب استان ولز به سالزبری پلین، جوامع بریتانیا و ایرلند در سبک‌های هنری و احتمالا اعتقاداتشان دورادور با یکدیگر اشتراک داشته‌اند.

نیل ویلکین، مسئول بخش «دنیای استون هنج» موزه بریتانیا، گفت: «این حقیقتا کشفی خارق‌العاده و مهم‌ترین اثر هنری ماقبل تاریخ است که در صد سال گذشته در بریتانیا کشف شده است.»

او گفت طبل‌ برتون اگنس «نمایانگر روابط میان جوامع [ساکن] یورکشر، استون هنج، اورکنی و ایرلند است.» 

در کنار این طبل، محل دفن سه کودک نیز کشف شده است که نشان می‌دهد این شیء احتمالا در مراسم سوگواری بریتانیایی‌های ماقبل تاریخ نقش داشته است.

آقای ویلکین گفت: «کشف گور برتون اگنس سخت تکان‌دهنده است. احساساتی که طبل جدید منعکس می‌کند قوی و بدون زمان است و از دوره استون هنج فراتر می‌رود و لحظه‌ای غم‌انگیز و مملو از یاس را بازتاب می‌دهد که پس از ۵ هزار سال همچنان زنده مانده است.»

در این گورستان همچنین یک سوزن از جنس استخوان و توپی گچی یافته شده است که تصور می‌شود نماد باروری بوده‌اند. 

این طبل برای نخستین بار در نمایشگاه «دنیای استون هنج» موزه بریتانیا که هفته آینده برگزار می‌شود، در معرض تماشای عموم گذاشته خواهد شد. 

این طبل همراه با طبل‌های فولکتون و بیش از ۴۰۰ شیء دیگر نمادی از زندگی  در جزایر بریتانیا در عصر برنز است که استون هنج در آن بنا شد.

این مجسمه نخست در جریان حفاری‌های معمول آلن آرکیالاجی (Allen Archaeology) در سال ۲۰۱۵ کشف شد و از آن زمان، موضوع پژوهش‌ گسترده و تحت اقدام‌های حفظ و نگهداری بوده است.

 

© The Independent

بیشتر از جهان