پیشرفت چشمگیر در درمان سرطان لوزالمعده

در ایمونوتراپی از دارویی برای تقویت سیستم ایمنی بدن برای مبارزه با سرطان استفاده می‌شود

اگر آزمایش‌ها روی انسان موفقیت‌آمیز باشد، این روش درمانی می‌تواند تا پنج سال دیگر به گونه‌ای گسترده در دسترس قرار گیرد - GERARD JULIEN / AFP

دانشمندان بریتانیایی اعلام کرده‌اند که در مبارزه با سرطان لوزالمعده [پانکراس] که در ۵۰ سال گذشته پیشرفت چندانی نداشته، درمانی مضاعف کشف کرده‌اند که می‌تواند شانس طول عمر بیمار را به شکل چشمگیری افزایش دهد.

پژوهشگران موسسه تحقیقات سرطان در لندن به‌عنوان بخشی از مطالعاتشان، دو درمان را که هم اکنون در بیمارستان‌ها استفاده می‌شود، با یکدیگر ترکیب و روی موش آزمایش کرده‌اند.

یکی از این روش‌ها، ایمونوتراپی است که در آن از دارویی برای تقویت سیستم ایمنی بدن برای مبارزه با سرطان استفاده می‌شود. این دارو که در مقابله با برخی از انواع سرطان موفقیتی عمده داشته‌اند، راه پروتئین‌هایی که از سیستم ایمنی را از حمله به سلول‌های سرطانی بازمی‌دارد، سد می‌کند؛ اما تومورهای سرطان لوزالمعده لایه بیرونی سختی دارند که نمی‌گذارد دارو از آن عبور کند.

دومین درمان امواج فراصوت متمرکز با شدت بالا «اچ‌آی‌اف‌یو» (HIFU) است که با پالس‌های امواج صوتی تومور را هدف می‌گیرد. این عمل حباب‌های کوچکی در سلول‌ها ایجاد می‌کند که به‌شدت به این‌طرف و آن‌طرف می‌روند و حفره‌هایی در دیواره محافظ سلول به‌وجود می‌آورد تا دارو بتواند به آن وارد شود. 

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

موش‌های مبتلا به سرطان لوزالمعده که تحت درمان ترکیبی قرار گرفتند، ۲۵ درصد بیشتر از موش‌هایی که تنها با اچ‌آی‌اف‌یو معالجه شدند و ۳۵ درصد طولانی‌تر از موش‌هایی که تنها با دارو درمان شدند و ۴۰ درصد بیشتر از موش‌هایی که اصولا درمان نشدند، عمر کردند. 

دکتر پتروس موراتیدیس، پژوهشگر، گفت که این درمان در انسان می‌تواند چندین ماه به عمر بیمار بیفزاید اما موش‌های مبتلا تنها در معرض یک دوره درمان قرار گرفتند و پژوهشگران امیدوارند این درمان مضاعف بتواند با تجویز برای دوره‌هایی طولانی‌تر، درمان بالقوه سرطان لوزالمعده باشد.

اگر آزمایش‌ها روی انسان موفقیت‌آمیز باشد، این روش درمانی می‌تواند تا پنج سال دیگر به گونه‌ای گسترده در دسترس قرار گیرد. 

دکترموراتیدیس به اینکه این روش بتواند در درمان سرطان پیشرفته لوزالمعده موثر باشد هم خوش‌بین است؛ زیرا در اغلب موارد، این بیماری تا مرحله‌ای که در بدن منتشر شده باشد، تشخیص داده نمی‌شود.

از آنجایی که لوزالمعده در اعماق بدن قرار دارد، تشخیص زودهنگام سرطان در آن مشکل است؛ زیرا نمی‌توان تومورهای سرطانی را دید یا لمس کرد. این بیماری همچنین تا هنگامی که تومور رشد کند و به دیگر اندام‌ها سرایت کند، عوارضی نشان نمی‌دهد.

دکتر کریس مک‌دونالد، مدیر پژوهش‌ها در نهاد «پانکریتیک کنسر یوکی» (Pancreatic Research UK) می‌گوید: «به تحقیقات بیشتری نیاز است اما قابلیت این [درمان] مضاعف هیجان‌انگیز است و بر اهمیت رویکرد خلاقانه و آزمایش‌های جدید تاکید می‌کند.»

«اگر قرار است آینده ادامه حیات برای بیماران آینده و عزیزانشان را متحول کنیم، به‌شدت به گزینه‌های بیشتری برای درمان نیازمندیم.» 

این بیماری ششمین سرطان شایع در بریتانیا و پنجمین نوع سرطان کشنده است که سالیانه جان ۹ هزار و ۴۰۰ نفر را می‌گیرد. بیش از نیمی از ۱۰ هزار و ۵۰۰ بیمار مبتلا به سرطان لوزالمعده ظرف سه ماه پس از تشخیص جان خود را از دست می‌دهند و از هر چهار بیمار، تنها یک نفر یک سال یا بیشتر زنده می‌ماند.

© The Independent